Gör det säkrare för cyklar och elsparkcyklar
Hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter såsom fotgängare, cyklister och motorcyklister. Trafiken måste bli säkrare för denna grupp genom utbyggnad och bättre underhåll av infrastrukturen.
M Sverige föreslår:
- Separera motortrafik från oskyddade trafikanter genom fler friliggande gång- och cykelvägar, säkrare cykelöverfarter liksom broar och tunnlar.
- Öka antalet utbildningstimmar om trafiksäkerhet i grundskolan.
- Bygg fler farthinder. I tätorter, inte minst där många oskyddade trafikanter korsar starkt trafikerade vägar, såsom utanför skolor, behövs fler strategiskt placerade farthinder.
- Förbättra underhållet av cykelbanorna och gör det förbjudet att cykla på vägbana om cykelbana finns.
- Cykling mot enkelriktad trafik bör inte tillåtas.
- Bygg bort obevakade järnvägsövergångar.
- Förbudet mot användning av handhållen kommunikationsutrustning vid körning (så kallad rattsurf) bör utvidgas till att även omfatta elsparkcyklar .
Hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter såsom fotgängare, cyklister och motorcyklister. Trafiken måste bli säkrare för denna grupp genom utbyggnad och bättre underhåll av infrastrukturen. Det politiska målet om ökad cykling bör uppnås genom ökad trafiksäkerhet, inte genom att försvåra förutsättningarna för bilister.
Barn bör få mer trafikundervisning och hjälmanvändningen måste öka
Det bästa sättet att stärka cyklingen är genom förbättrad säkerhet. Det behövs fler avskilda cykelbanor, fler säkra cykelpassager samt fler hastighetsreducerande åtgärder vid exempelvis skolor.
Barn bör få mer trafikundervisning och hjälmanvändningen måste öka. Då kan cyklingen öka utan att antalet olyckor slår i taket.
Vad vi tycker och vad vi gör:
Remissvar
Förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon
Utredning av mål om ökad andel cykling i Sverige
Cykelstaden – cykelplan för Stockholm 2021
Debattartiklar
M Sverige: Cyklar och bilar måste samsas i trafiken
M Sverige kommentar till: fler dödsfall i vägtrafiken
Bilisten har alltid störst ansvar vid olycka med andra trafikanter
M Sverige: Nya regler får inte fler att cykla
Pressmeddelande
4 av 10 kör för fort utanför skolor
3 av 10 ignorerar stopplikten (med lokal statistik)
Dags för tydliga regler för elsparkcyklar
Oskyddade trafikanter sämst på att stanna vid rött