Stoppa överbeskattningen av bilismen
Sveriges bilägare betalar flera gånger om för de samhällskostnader de orsakar. Det är dags att införa en rättvisare beskattning för att minska kostnadsbördan för alla som behöver bilen i vardagen.
M Sverige föreslår:
- Ingen höjd energiskatt på drivmedel.
- Ta bort skatten på trafikförsäkringen.
- Fyrdubbla glesbygdsavdraget.
- Gör reseavdraget tillgängligt för fler.
- Ingen malusskatt utan klimatbonus.
Vi som kör bil betalar skatt för en bil som om vi hade två eller tre. Skatter på bil och bilanvändning såsom fordonsskatt, trängselskatt, bränsleskatt och moms drar årligen in 100 miljarder kronor, medan statens utgifter till vägtrafiken i form av underhåll och reseavdrag uppgår till cirka 33 miljarder per år.
Personbilsägare är kraftigt överbeskattade, särskilt på landsbygden.
Det är rimligt att beskattningen kompenserar också för bilismens externa kostnader såsom utsläpp, buller och trafikolyckor. Men Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har vid flera tillfällen påvisat att biltrafiken redan med råge kompenserar för de negativa effekter som resandet ger upphov till. I rapporten Samkost 3 konstateras att statens intäkter från koldioxidskatt överstiger miljö- och vägslitagekostnaderna med 140 procent för dieselbilar och 180 procent för bensinbilar. Personbilsägare är alltså kraftigt överbeskattade, i särskilt hög grad på landsbygden.
Trots detta har landets bilister behandlats som om man stod i ständigt växande skuld till staten för rätten att få nyttja bilen i vardagen. Drivmedelsskatterna har fortsatt att öka under lång tid. Faktum är dock att bilen är en förutsättning för ett fungerande modernt samhälle. Det krävs ett omtag av bilbeskattningen, där bilen får erkännande som en viktig del i det framtida transportsystemet. Den negligerande politiska inställningen till bilen blir alltmer obsolet när bilflottan går mot fossilfrihet och ökad säkerhet.
Modern och effektiv beskattning för omställning
Den pågående omställningen av fordonsflottan mot ökad elektrifiering och ökad användning av förnybara drivmedel kommer att kräva en modern och effektiv beskattning som inte försvårar omställningen. Samtidigt måste skattenivåerna justeras nedåt när framtidens utsläppsfria vägtrafik urholkar motiven för beskattningen.
Det här har vi gjort:
Pressreleaser
Sant och falskt om bränslepriser – experten reder ut
M Sverige överlämnade rapport till infrastrukturministern
Regeringen har lyssnat på M Sverige
En bit på vägen – men inte bra nog
Remissvar
Förslag till Energiskattedirektiv
Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022