I förarsätet med M Sverige
Under rubriken I förarsätet med M Sverige finner du vår webbsända seminarieserie. I våra webbinarium diskuterar vi med experter om fordonsägande, trafiksäkerhet, konsumenträtt och bilresor – bland annat.
Se webbinarierna på vår Youtube-kanal.
Måndagen den 25 november klockan 13.00 berättar M Sveriges tekniske rådgivare om vilken bil du bör köpa. Eller, kan han det? Se, lyssna och fråga.
Köpa elbil vad är bästa köp, eller ska man satsa på hybrid bensin/el?
Det beror på vad du vill prioritera. Klimat eller ekonomi?
Om du inte kan ladda billigt där bilen oftast står parkerad kan det bli dyrare att ladda och kalkylen kanske inte går ihop. En annan faktor är om du behöver låna till köpet. Om du både måste betala ränta och ladda till högre pris än hemma blir det nog billigare att köpa en hybrid, som ju också har en lägre prislapp.
Eller så väger klimataspekten tyngre? Köp i så fall en bil som inte är för stor, satsa på teknik du har nytta av och välj gärna en bil som är ett par år gammal. Då slipper du det värsta värdetappet och har ändå en nästan ny bil som kanske bara gått några tusen mil. Ska du sälja en dag är ett stadigt andrahandsvärde bra, satsa på kända varumärken. Att läsa på om hur bilmodeller står sig historiskt kan ge en föraning om hur det kan gå.
När det gäller elbilar är väl försäkringskostnad en viktig diskussion?
Varför elbilar blir så dyra att helförsäkra när vagnskadegarantin upphör?
Verkligen! Här finns det flera saker som gör att tarifferna sticker iväg.
Den ena delen är att elbilar fortfarande är relativt nya. De är dyrare än andra bilar, så det blir ett högre värde att försäkra. Sen är tekniken komplex. Alla verkstäder kan inte göra alla jobb, och alla delar kan inte repareras. Ibland måste dyra komponenter bytas ut, det tar försäkringsbolagen höjd för när de sätter sina priser.
Elbilar kan också ha mycket effekt. Då blir bilen ofta accelerationssnabb och det skapar en risk som också kostar pengar. En bil med 400 hästkrafter, kanske med lite premiumkänsla, kan kosta 2 000–3 000 kronor i månaden.
Jag har en 10 år gammal dieselbil som gått 12 000 mil. Använder bilen för veckohandling och längre resor vilket innebär cirka 1 500 mil per år. Vad finns för vettiga alternativ för mig? Avseende eventuell laddning så är jag hänvisad till publik sådan då jag saknar möjlighet till att ladda hemma.
Det beror nog mest på din budget. Det kan bli svårt att hitta en elbil som blir billigare per mil att köra än din nuvarande bil.
Men om du ändå tänkt byta bil gäller det att skapa sin budget och prioriteringslista över vad för sorts bil du behöver, och leta upp något som känns lockande. Publik laddning är inte alltid billigt eller praktiskt. Alternativet kan förstås också vara att leta efter en laddhybrid.
Vilken el/hybrid ska jag köpa? Kör max 10 000 km/år, max 200 000 SEK, mellanstor.
Det är stor skillnad på hybrid (som inte går att ladda) och en elbil. Kanske en laddhybrid om du är osäker? Om du klarar dig med en lite mindre bil kan du absolut hitta något bra för 200 000 kronor. Kan du ladda hemma tycker jag absolut att du ska försöka hitta en elbil.
Jag undrar om elbilen kommer att vara allena rådande under de närmaste 6–8 åren?
Det vet nog ingen. Det man kan beakta hittills är att utvecklingen när det gäller batteriteknik gått mycket snabbare än vad analytiker förväntat sig. Det innebär att elbilar borde bli billigare och billigare. Här pratar man i termer av kilowattimmar per kilo batteri och vad de kostar att tillverka.
Fortsätter utvecklingen åt rätt håll kommer det inte finnas mycket som kan konkurrera med el. Noll utsläpp och hög verkningsgrad i motorn är andra fördelar.
Är pensionär och har därmed numera begränsad ekonomi. Har i dag en 8 år gammal dieselbil med kapacitet att dra vår husvagn. Jag förstår inte hur det ska vara ekonomiskt möjligt att överhuvudtaget byta bil till en nyare bil med tillräcklig dragkapacitet.
Då slipper du! Alla kommer inte att kunna ha en elbil. Vagnparken förnyas med ungefär 300 000 bilar årligen. Med dagens takt när ungefär hälften av alla nysålda bilar är elbilar tar det mer än 30 år innan alla bilar i Sverige är elbilar. Om det bara såldes elbilar skulle det ta 10–15 år att förnya vagnparken i den takt bilar skrotas ut.
Kommer jag få betala mycket extra i service om jag köper en laddhybrid som innehåller och kombinerar två olika system? Tänker på att man har dubbel drivlina att serva plus komplexiteten att kombinera dem, hur bra är tillverkarna på att hantera det?
Njae. Det som kan tillkomma är att det är mer komplexa system om något går sönder. En reparation kan bli dyrare. Men rena serviceåtgärder behöver inte kosta mer. Klart, bilen är aningen tyngre än motsvarande icke-laddhybrid så det gör förstås en liten del extra i kostnader och slitage på bromsar, men på det stora hela är det inga stora pengar.
Man ska också komma ihåg att man ofta sparar en hel del i bränslekostnad att köra alla korta körningar på el.
Bor på Frösön, det vill säga i kallt klimat, måste ha bil som startar och kan köra minst 15 mil i minus 25 grader. Klarar en ren elbil detta eller skall jag fortsätta med diesel?
Fördelen med en elbil är att den enkelt kan förvärmas, precis som många andra bilar med motor- och kupévärmare. Du kan ibland också förvärma batteriet, eftersom det inte alltid har alla sina bästa egenskaper i behåll vid så kallt väder.
Det förutsätter förstås att man har möjlighet att ladda hemmavid och att bilen kan stå inkopplad och värmas upp med el från huset.
Är bilar som går på fossilfri diesel ett bra alternativ.
Självklart. Vägtrafikens mål att sänka utsläpp utgår från en bensin- eller dieselbil som går på helt fossilt bränsle. Det du tar bort av detta är lika med vägtrafikens utsläppsminskning. Kör du på el tar du förstås bort 100 procent.
I fallande ordning är det bästa sedan: vätgas, också ungefär 100 procent i utsläppsminskning, sedan biogas och HVO 100 med ungefär 90–95 procents minskning, sedan E85 som på grund av högre förbrukning och ”vinter-mix” med mer bensin totalt ger en utsläppsminskning på 50 procent.
Potentialen av en laddhybrid är helt beroende av hur stor del av körningen som sker på el.
Inte bilkunnig eller nämnvärt intresserad. Kör ca 1 500 mil/år. Många korta resor och ett par tre längre sådana under ett år. Vi är två som vill åka bekvämt. Laddhybrid, el eller bensin (kostnaden är inte primär)? Ge mig ett gott råd så köper jag bilen. Våga ge ett konkret råd, snälla.
Om den bekväma bilen får ha en lite högre prislapp så blir det enkelt. Det finns många nya eller lätt begagnade elbilar som är mycket bekväma, och som kan snabbladdas och därför vara lite lättare att ha med sig på längre resor.
Jag tänker exempelvis Audi E-tron, BMW i-modellerna, så som i4, eller Mercedes EQ-modeller, EQC till exempel.
Minusposter för sådana bilar kan dock vara sämre andrahandsvärde, hög försäkringspremie och förstås ett ganska högt pris.
Vilken är bäst, bensin + el eller enbart el när man väljer begagnad bil?
Det beror på vad man lägger i begreppet bäst. Det bästa för plånboken är i skrivande stund en mindre bensinbil. Men det finns förstås undantag även där. Kör du längre än genomsnittet och kan ladda hemma blir det nog en elbil som vinner ekonomi-ronden.
Sen kan det vara kul och spännande med en elbil också. Känner man så tycker jag man ska satsa på en elbil även om den kostar lite, lite mer.
Vilken bil går att köpa (gärna hybrid eller el)? Jag har utökat körkort AB A och en husvagn som väger 1 900 kilo. Vill gärna använda åtminstone 1 800 släpvagnsvikt.
Det finns tyvärr inte alls särskilt många elbilar som kan dra 1 900 kg. 1 800 kg däremot klarar exempelvis Mercedes EQE eller EQS.
Om du kan tänka dig en hybrid som inte går att ladda finns ju exempelvis de stora amerikanska pick-upperna från Ford, Chevrolet eller Ram, men de kostar väldigt mycket att äga och köra.
Bilar med hybriddrift och 1 800 kg vikt är inte heller många till antalet, de flesta normala bilar finns i stället med så kallad mildhybridteknik, vilket inte ger särskilt stor effekt.
Om du i stället tänker laddhybrid har du Volvo S60 TwinEngine eller XC40 Recharge, de klarar 1 800 kg.
Hur ser det ut idag med laddning på väg? Måste man ha en massa kort och hur ser tillgängligheten ut för att ladda i Sverige idag?
Det är förstås lite krångligare än att tanka benisn. Men det ska bli enklare. Det kommer krav på att kunna betala med kort, så det är inget som jag tycker ska hindra ett elbilsköp.
Dessutom är det viktiga att du löser laddningen hemmavid, så att vardagskörningen och -laddningen blir enkel.
Ska du ut på en längre resa är det ändå ofta bra att kolla upp vilka laddstationer som verkar mest lämpliga innan du ger dig iväg.
Är det ”lönsamt” att köra elbil med tanke på de försäkringspremier som försäkringsbolagen nu tar ut? Vi kör cirka 3 000 mil per år och bor på landet. Har solceller och kan ladda hemma de billigaste timmarna på dygnet. Ser inga signaler på att elbilsägandet prioriteras. Funderar på att köpa en billig fossilbil alternativt en laddhybrid.
Om man har råd med det högre priset går det nog. Särskilt, skulle jag säga, eftersom ni kör långt. Kan ni klara er på att ladda hemma blir det betydligt lägre kostnader per mil. Räkna gärna med vår bilkalkyl på msverige.se/bilkalkyl
Kan det vara en bra affär att köpa en bil som har gått 45–50 tusen mil men ändå bara tre–fyra år gammal, som en typisk taxibil? Tänker att den ändå borde vara välservad och motorn kanske kan förväntas gå ytterligare "lång" tid innan bilen måste skotas.
I de flesta fallen nej.
De gånger en sådan bil dyker upp är prislappen ofta förstås oerhört låg, men går något sönder är det fortfarande en nästan ny bil. Det betyder till exempel att det inte alltid finns billiga delar på skroten. För en normalbilist skulle jag avråda från att köpa en sådan.
Är du mer en gör-det-själv-person kanske man kan överväga det, men någon bra affär blir det nog inte. Det du får är en bil som ser ny och flärdig ut, till ett lågt pris, men som egentligen gått långt över vad de egentligen gör under hela sin livslängd. Om det är en bra affär får man bedöma själv.
Tekniskt hållbar bil, storlek golf-segmentet, kombi, med generellt sett godtagbara prestanda, komfort och ekonomi (ej mer än 350 000 kr i inköp och hyfsade driftskostnader inkl. reservdelar). Vilken bil föreslår du?
Det beror på. Vill du ha en bil i några år och sälja till ett vettigt pris, det vill säga att andrahandsvärdet är bra, gäller det att titta på bilar som många köper. Som Volvo eller kanske just en VW Golf?
Bilar med lite premiumkänsla, där får du ofta betala lite för varumärket, det behöver inte vara en bättre bil, säg Audi, BMW, Mercedes. Sen har vi japanska bilar, de håller hög byggteknisk kvalitet men kanske känns lite plastiga och kanske har högre buller när du kör på motorväg.
Ska du köpa en bil och ha tills den ska skrotas? Då spelar andrahandsvärdet ingen roll, bäst ekonomi att hitta en bil av ett mer udda märke som de franska kan vara, eller kanske Alfa Romeo, Suzuki eller Opel. Helt enkelt ett varumärke som ingen egentligen tänker på.
Ingen bil är tyvärr bra på allt. Man får väga samman och bestämma vad som är viktigt.
För mig som är ganska bilintresserad (gillar gamla klassiska bilar) verkar det mer som en eller flera olika sekter man måste följa idag, för att bli accepterad som bilförare. Kan jag fortsätta köpa bilar jag gillar eller måste jag anpassa mig till det jag läser tidningar och annat som menar att nollutsläpp från bilen är ett måste, vad det nu innebär om alla led räknas med?
Det bästa bilköpet för dig kan ingen annan säga vad det är. Du ska köpa den bil du behöver, har råd med och kanske vill ha, om du har råd att välja lite som du vill.
Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att det är bilbranschen och biltillverkarna som har kraven på sig att ta fram bilar med allt lägre utsläpp, allt högre säkerhet och så vidare. Det ska göra det enklare att välja rätt i bilhallen.
Som en ren plånboksfråga kan man ju också tänka kring det här att bensin- och dieselpriserna haft en berg- och dalbana de senaste åren. Det kan förstås också göra att fler ser el som en mer stabil tillgång, och alltså inte bara av klimatskäl.
Vilken bil skulle ni föreslå om man mest bara kör korta sträckor inom kommunen?
En elbil. Men som marknaden är just nu gällande slopad klimatbilsbonus och billigare bensin blir kalkylen ofta till bensinbilens fördel, om du klarar dig med en lite mindre modell.
Däremot ska du inte ha en dieselbil. Den behöver komma upp i temperatur och bli varm för att hantera partikelförbränningen. En dieselbil drar dessutom ofta rejält med bränsle innan den kommit upp i temperatur.
Hur ser miljöpåverkan av tillverkningen av elektriska bilar? Hur klarar elektriska bilar kylan i norden?
Myten säger att det är bättre att köra vidare med sin Volvo 740 i stället för att köpa en ny elbil. Det är det inte.
Bilar blir i snitt 18 år gamla. En bil som är 25 år gammal borde i de flesta fall ersättas av en ny. Sen är det viktigt att så många som möjligt av de nya bilar som säljs är sådana som klarar sig utan fossil bensin eller diesel.
En elbil frestar förstås på mer att bygga på grund av bland annat batteriet. Man brukar säga att en normalstor bil har kört in detta efter 6 000–8 000 mil. Där tar fördelen med el över eftersom den inte har några utsläpp alls vid körning.
Ett bekymmer med elbilar är att räckvidden på vintern inte är samma som på sommaren. Det är en egenskap som visar sig i exempelvis Sverige där vi har det väldigt kallt på vintern.
M Sverige vill att biltillverkarna tydligare ska visa vad räckvidden kan förväntas vara när det är kallt ute. Vår systerorganisation NAF i Norge testar elbilar på den här punkten genom en sorts tävling.
Hur mycket sämre en elbil är på vintern jämfört med sommaren kan skilja mellan olika modeller och märken.
Privatleasing verkar vara på allas läppar. Men vad är det, och är det något att ha? M Sveriges juridiska rådgivare Olle Haglund reder ut begreppen måndagen den 25 november klockan 15.00. Förhandsskvaller: han är inte imponerad!
Här kommer vi samla genomförda webbinarier. Har du missat något så kommer de att finnas att se i efterhand här nedanför. Om du inte haft möjlighet att föranmäla dig till ett pågående webbinarium så kommer du kunna strömma det direkt här.
Senast uppdaterad 9 december 2024