Drivmedelspriser och resekostnader
Bilen behövs i samhället och för de allra flesta är det inte ett alternativ att använda bilen mindre. M Sverige arbetar för åtgärder som sänker hushållens pumppriser och resekostnader. Klimatstyrmedel måste vara träffsäkra och underlätta konsumenternas omställning.
M Sveriges förslag:
– Det här är direkt genomförbara och trovärdiga förslag som långsiktigt skulle underlätta för bilisterna i vårt land där alternativa färdmedel ofta saknas, i tider av redan ansträngd ekonomi. Det är dessutom förslag som möjliggör att leva upp till våra klimatpolitiska åtaganden, säger Caroline Drabe, vd Riksförbundet M Sverige.
- Ta bort skatten på trafikförsäkringen.
-
Fyrdubbla glesbygdsavdraget.
-
Höj inte energiskatten på drivmedel. Sänk skatten om ökad inblandning av förnybara drivmedel förpliktigas.
Bilresor är en påtaglig utgift för många hushåll. De senaste åren har Rysslands invasion av Ukraina, högt världsmarknadspris på råolja och en svag kronkurs lett till periodvis mycket höga priser vid pump. Även nationell politik såsom bränsleskatt och krav på inblandning av biodrivmedel har stor påverkan på priset för bensin och diesel.
Det krävs långsiktigt trovärdiga spelregler för såväl konsumenter som näringsliv
M Sverige vill se en långsiktig politik som är hållbar för såväl hushållens ekonomi som för miljö och klimat. Därför behöver styrmedlen vara träffsäkra i att minska utsläppen samtidigt som de har folkligt stöd. Det krävs långsiktigt trovärdiga spelregler så att såväl konsumenter som näringsliv kan göra investeringar som leder till ett fossilfritt transportsystem.
Det finns flera viktiga åtgärder som effektivt skulle minska konsumenternas kostnader utan att motverka klimatmålen och som skulle ge störst effekt för de som mest behöver bilen för nödvändiga resor i vardagen. Vi föreslår bland annat ett utvecklat reseavdrag, ett fyrdubblat glesbygdsavdrag och borttagen skatt på trafikförsäkringen.
Med förnybara bränslen kan bilar med förbränningsmotor fortsätta rulla hela sin livslängd
Inblandning av förnybara drivmedel i bensin och diesel är positivt av miljöskäl och av säkerhetspolitiska då det minskar behovet av importerat fossilt bränsle. Med förnybara bränslen kan bilar med förbränningsmotor fortsätta rulla hela sin livslängd på svenska vägar.
När reduktionsplikten infördes 2018 var det mot ett löfte om att skatten på drivmedel skulle justeras ned om reduktionsplikten höjde priserna vid pump. Detta beskrevs bland annat i regeringens promemoria Reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle. När så inte skedde drabbades bilisterna i stället av stora kostnadsökningar.
M Sverige kräver en långsiktigt hållbar strategi för de förnybara bränslenas roll i omställningen av fordonsflottan.
M Sverige kräver sänkt skatt på drivmedel:
2007 infördes skatt på trafikförsäkringen som del av en reform för att omfördela kostnaden för trafikskadade. Medan resten av reformen skrotades blev skatten på 32 procent kvar och har sedan dess gett staten en intäkt på 3–4 miljarder kronor årligen.
– Vi måste titta på alla möjligheter att dämpa hushållens utsatthet nu när kostnaderna för bilen har ökat så kraftigt. Genom att ta bort den här skatten sänks kostnaden med ungefär 700 kronor per år för en vanlig personbil, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
M Sverige kräver slopad skatt på trafikförsäkringen:
Räkna ut dina kostnader med vår bilkostnadskalkyl
Bränslepriset är en av de faktorer som påverkar kostnaden mest, men det finns andra utgiftsposter att beakta. Du kan själv se vad din milkostnad är i vår bilkostnadskalkyl.
Här har vi samlat svar på vanliga frågor om bilkostnader
Håller du med oss om att bilens roll i samhället allt för ofta underskattas? Kanske skulle du inte klara dig utan bilen?
Då får du gärna stötta oss i vårt arbete. Bli medlem i M Sverige.
Det här har vi gjort:
Pressreleaser
Sänkt bränsleskatt efterfrågad och välkommen
Reduktionsplikten i praktiken utraderad 2024
Sant och falskt om bränslepriser – experten reder ut
Bensinskatten sjönk 14 öre, väljarna har redan ångrat sig
Sänkt bränsleskatt: ”En besvikelse.”
I höst höjs bränsleskatten: "Ett slag i ansiktet."
Bilister: "Oseriösa politiska utspel om bränsle."
Remissvar
Vissa förslag på bränsle-skatteområdet inför budgetpropositionen 2024