
Hoppet har tänts för fordonsägare, men hotet finns kvar
Publicerad 11 september 2025
Ett EU-förslag om vad som ska hända med uttjänta fordon hotade hundratusentals fordonsägare med tvångsskrotning. Efter ihärdigt arbete från Nätverk på gemensam väg, som Riksförbundet M Sverige är en del av, har EU-parlamentet nu presenterat ett förslag som respekterar äganderätten.
– Det är en lättnad och ett steg i rätt riktning, men faran är inte över, säger Henrik Nyberg, talesperson för Nätverk på gemensam väg.
Efter att EU-kommissionen sommaren 2023 presenterade det så kallade ELV-förslaget, som angav vilka kriterier som ska avgöra om ett fordon ska bedömas som uttjänt och därmed vara föremål för tvångsskrotning, utan ersättning till fordonsägaren, har Nätverk på gemensam väg och dess 810 000 medlemmar varit starkt kritiska.
– Det ursprungliga förslagets egentliga syfte var att öka återvinningen och återbruket av material och delar hos framtidens bilar men omfattade även existerande fordon, förklarar Henrik Nyberg, talesperson för Nätverk på gemensam väg. Nätverkets huvudsakliga invändning var att det i förslaget inte fanns utrymme för rätten till privat egendom.
Med undantag för vissa historiska fordon skulle enligt förslaget ett fordon kunna bedömas som uttjänt och föremål för tvångsskrotning, utan ersättning och oavsett ägarens syfte med fordonet. Det hade i hög grad försvårat för fordonsentusiaster, motorsporten, fordonsbyggare och de som själva vill reparera och underhålla sina fordon.
– Nätverket har sedan dess uppvaktat politiker och tjänstemän på svensk och internationell nivå, från riksdagen till EU-parlamentet, säger Henrik Nyberg. Vi har mötts av förståelse, men saknat politiskt agerande från de folkvalda. Framför allt har en förklaring till hur äganderätten ska skyddas lyst med sin frånvaro.

I början av sommaren 2025 presenterade ministerrådet sitt förslag, som även om det innehöll vissa förbättringar för historiska fordon fortfarande utgjorde ett hot mot stora delar av fordonshobbyn och ägare av äldre fordon. Efter täta kontakter med ett stort antal EU-parlamentariker kan nätverket – och hundratusentals fordonsägare i Sverige – nu ändå se en ljusning. Den 9 september presenterade parlamentet sitt förslag som till stora delar tar nätverkets synpunkter i beaktande. Framför allt skyddas där äganderätten, genom att man förtydligar att det måste vara fordonsägaren som avgör om fordonet ska skrotas, repareras eller användas för reservdelar eller sparas för framtiden
– Det är mycket glädjande att parlamentet har lyssnat på oss och insett det orimliga i att upphäva den grundlagsskyddade äganderätten för att skrota fordon som ägare har andra avsikter med, säger Henrik Nyberg.
Nu ska kommissionen, parlamentet och rådet i triloger under hösten enas om ett gemensamt förslag. Det är nätverkets förhoppning att parlamentets synpunkter kommer att väga tungt i de diskussionerna, annars kvarstår hotet mot fordonsägarnas intressen och ägande. Nätverket ser stora fördelar med ökad återvinning och återbruk inom fordonsbranschen, men anser det helt orimligt att fordonsägare mot sin vilja skulle kunna fråntas sin egendom.
I Nätverk på gemensam väg ingår:
American Car Club Sweden (ACCS)
Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)
Riksförbundet M Sverige
Svenska Bilsportförbundet (SBF)
Svenska Motorsportförbundet (Svemo)
Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)
Sveriges Motorcyklister (SMC)
Swedish Street Rod Association (SSRA)
TESTA i Sverige