Mer förnybart i tanken
Förnybara bränslen behövs så länge det finns bensin- och dieselbilar i trafik. Det behövs politiska beslut för att säkerställa tillgången till sådana drivmedel.
M Sverige föreslår:
Regeringen behöver:
- Öka den inhemska produktionen av förnybara drivmedel och vidta åtgärder för att minska kostnaderna som inblandningen av biobränsle i reduktionsplikten medför.
- Sänka drivmedelsskatten vid kostnadsökningar till följd av inblandningskravet.
- Säkerställa en förutsägbar och långsiktig plan för reduktionsplikten.
- Snabbutreda var vätgasstationerna ska byggas.
- Utforma stöd för och underlätta förutsättningarna för att de verkligen byggs.
- Införa subventioner som gör vätgasbilar gångbara jämfört med andra alternativ.
Förnybara drivmedel krävs för att vi ska kunna fasa ut fossila drivmedel, eftersom det kommer att rulla bensin- och dieselbilar på vägarna under många år framöver.
Reduktionsplikten gör att utsläppen från vägtrafiken sjunker
En stor del förnybara drivmedel används inom ramen för reduktionsplikten. Reduktionsplikten gör att utsläppen från vägtrafiken sjunker. Det man lägger i det begreppet är att utsläppen från förbränning av fossila drivmedel minskar, i syfte att inte bidra till att ny, ytterligare koldioxid släpps ut i atmosfären.
Mix av förnybara drivmedel behövs
Generellt har elbilen svårslagen verkningsgrad – den har hög energieffektivitet. I en förbränningsmotor blir i stället en stor del av energin värme, och går till spillo. Trots detta krävs förnybara drivmedel för förbränningsmotorer dels för att vi ska klara 2030-målen, men också för att det inte är möjligt för precis alla att ha en elbil på en gång. Inblandning av förnybara drivmedel bidrar till att stärka försörjningstryggheten genom att minska beroendet av importerad råolja. Dessutom kan en ökad mängd förnybara drivmedel skapa ökad efterfrågan, forskning och utvinning i Sverige.
Till förnybara drivmedel hör även syntetiska bränslen, som e-bränslen. Det är ett begrepp för när koldioxid som fångas upp från luften används och genom kemiska processer omvandlas till molekyler som är identiska exempelvis fossil diesel.
Det här kan vara en lösning på sikt inte minst för flygtrafiken, men skulle även kunna ersätta i princip allt drivmedel som bensin- eller dieselbilar behöver.
Tydliga styrmedel för förnybara drivmedel
Utan tydliga styrmedel och subventioner saknas de ekonomiska incitamenten för branschen att vilja ta fram och utforska de möjligheter som kan finnas inom området. Med större omkostnader försvårar det för bilister som vill byta till en modernare och renare bil, och helst en elbil.
Vad vi tycker och vad vi gör:
Remisser
Föreskrifter om information om enhetspriser för alternativa drivmedel