Reseavdraget är viktigt för att kompensera bilister med stora drivmedelsutgifter vid nödvändiga resor till och från arbetet eller i tjänsten, men är trots höjningar för lågt i relation till de faktiska resekostnaderna.
M Sverige föreslår:
- Höj det generella reseavdraget till 30 kronor per mil.
- Indexera reseavdraget så att det höjs i takt med inflationen.
- Sänk tidsvinstkravet i reseavdraget från två timmar till en och en halv timma.
- Sänk beloppsgränsen till 8 000 kronor. I dag får avdrag för arbetsresor endast göras för den del av utgifterna som överstiger 11 000 kronor om året.
- Utred om avdraget kan bli tillgängligt för fler, exempelvis pensionärer, och omfatta fler typer av nödvändiga resor.
Omställningen från fossila till förnybara bränslen sker i allt högre takt och Sverige vill ligga i framkant.
Men de som får stå för kostnaderna är privatbilisterna när de förväntas investera i dyrare laddbara bilar med lägre utsläpp, eller betala högre drivmedelspriser på grund av ökande skatter och allt större andel biodrivmedel.
Reseavdraget viktigt för att kompensera bilister för nödvändiga resor till och från arbetet eller i tjänsten
Mest kännbar blir politiken för personer utan fullgoda kollektivtrafikalternativ, människor på landsbygden och personer som pendlar långa avstånd till arbetet.
Reseavdraget är därför ett viktigt instrument för att kompensera bilister för stora utgifter vid nödvändiga resor till och från arbetet eller i tjänsten.
Utveckla reseavdraget
Under 2022 var Riksförbundet M Sverige bidragande till den efterlängtade höjningen av ersättningsnivån i reseavdraget. Ersättningen är dock fortfarande låg i relation till de faktiska kostnaderna. Och för att över huvud taget få göra avdraget måste man fortfarande tjäna två timmar per dag på att ta bilen i stället för att åka kollektivt. Därtill är avdraget noll konor på de första 11 000 kronorna om året. Enligt Skattebetalarnas förening täcker reseavdraget uppskattningsvis bara 20 procent av kostnaden för en normal pendlare.
Skatteuttaget från bilister är högt och reseavdraget har en kompenserande effekt
Svenska hushåll är pressade av stigande utgifter för bland annat bilresor. Skatteuttaget från bilister är högt och reseavdraget har en viktig kompenserande effekt för att möjliggöra nödvändiga arbetsresor. Reseavdraget bör höjas för att täcka en högre andel av de faktiska kostnaderna. Det skulle underlätta bilberoende personers vardag, möjliggöra arbete längre från bostaden och göra det enklare att bo på landsbygden.
Vad vi tycker och vad vi gör:
Remisser
Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med bil
Förstärkt och förenklad miljöstyrning i bonus-malus-systemet