Bilen behövs i staden
Bilen behövs även i våra städer. Tidsvinst, dålig väderlek, transportbehov och behov av att ta sig till arbete eller utbildning bortom rimligt cykelavstånd är rationella skäl till att välja bilen.
M Sverige föreslår:
- Sandsopa tidigare på våren för att minska mängden stora partiklar.
- Bygg ut infrastrukturen i och runt våra större städer för att öka framkomligheten och minska köerna.
- Stoppa minskningen av antalet parkeringsplatser i städerna.
- Kräv fler parkeringar vid nybyggnation av bostäder. Tillgången till parkeringar med laddplatser måste öka.
- Separera motortrafik från oskyddade trafikanter genom fler friliggande cykelvägar.
- Bygg fler pendlarparkeringar vid buss- och tågstationer. Alla transportslag behövs och bör länkas samman för att skapa levande städer.
- Slopa införandet av nya ineffektiva miljözoner.
- Inga trängselskatter utan trängsel. Trängselskatter bör bara införas där de kan motiveras av framkomlighetsskäl under en övergångsperiod i väntan på utbyggd infrastruktur. Fler och högre trängselskatter skapar ojämlikhet mellan de som har alternativ till bilen och de som saknar.
- Påminnelseavgiften på 500 kronor för trängselskatten bör sänkas. Det är oskäligt att en faktura omfattande ett tiotal kronor kan påföras en påminnelseavgift i sådan disproportion. Ett sådant system ska heller aldrig läggas in i budget med utgångspunkten att folk kommer att göra fel, och missa att betala.
Levande och trygga städer
Bilen är en förutsättning för en levande stad. Risken med dagens trafikplanering är att den gör stadskärnorna öde medan handeln flyttar ut till köpcentra utanför staden eller ut på nätet. Attraktiva stadsmiljöer kräver att trösklarna inte är för höga för att ta sig till dess butiker och caféer och att det finns tillgängliga parkeringsplatser. Det är nödvändigt att det smidigt går att ta sig till de arbetsplatser och servicecenter som finns i våra städer.
Bilen är ofta det säkraste och tryggaste alternativet. Av trafiksäkerhetsskäl rekommenderas traditionellt en 12-årsgräns för barns självständiga cykling och av samma skäl undviker många äldre att cykla vid besvärliga förhållanden. Att begränsa framkomligheten för biltrafiken kan komma att utsätta dessa grupper för onödiga faror.
Cykling
Cyklister och bilister måste kunna samsas i trafiken. Det bästa sättet att stärka cyklingen är genom förbättrad säkerhet, inte genom att göra det svårare att köra bil. Det behövs fler avskilda cykelbanor, fler säkra cykelpassager samt fler hastighetsreducerande åtgärder vid exempelvis skolor.
Miljözoner och luftkvalitet
Antalet platser i Sverige där bilen utgör ett problem, till exempel ur luftkvalitetssynpunkt, är få om ens några. Att Stockholm för några år sedan som första stad i landet införde en miljözon för personbilar har inte visats sig ge något annat resultat än att stadens invånare med tiden kommer att behöva betala upp mot 10 miljarder kronor i extra utgifter för att byta ut sin bil mot en elbil.
Miljözoner är en felriktad åtgärd eftersom de luftkvalitetsproblem som finns i Stockholm framför allt handlar om PM10, alltså stora partiklar. Det är en förorening som inte primärt kommer från vare sig förbränningsmotorer eller personbilar, utan från sand som använts på trottoarer. Luften i Stockholm är renare än på 30 år.
Infrastruktur och köer
Det ska vara lika enkelt att resa efter eget behov med bil i staden som på landsbygd. Infrastrukturen i våra större städer behöver byggas ut för att öka framkomligheten och minska köerna. Argumenten för att bedriva bilfientlig politik i våra städer faller i takt med omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Östlig förbindelse och andra projekt för att öka tillgängligheten bör ges skyndsam finansiering.
Vad vi tycker och vad vi gör:
Pressreleaser
Exkluderande trafikpolitik i Stockholm
Remisser
Trafik- och gatumiljöplan för City, Dnr T2017-01102
Översiktsplan Stockholm, dnr 2015-10143