Den tunga trafiken utgör en allt större andel av vägtrafiken. Olyckor med tung trafik blir ofta allvarliga och medför svår skadegrad. Fordonens skick, vikt, lastsäkring, förarens tillstånd och regelefterlevnad är avgörande för trafiksäkerheten.
Olaglig lastbilstrafik i Sverige
Många lastbilar, inte sällan från andra EU-länder, körs olagligt i Sverige. Det handlar bland annat om brott mot reglerna för cabotagetransporter. Dåsiga eller berusade förare i osäkra fordon är ett stort hot mot svensk trafiksäkerhet. Fler lastbilar bör kontrolleras av polisen längs vägarna. Därför behövs mer utbildad personal för kontroll av tung trafik inom polisen.
Fuskande utländska transportföretag är ett hot mot trafiksäkerheten. Det krävs skarpare verktyg för att få stopp på lagbrotten. Det måste bli möjligt för svenska myndigheter att klampa fordon tills böter är betalda eller fel på fordonet är åtgärdat.
Öka beställarens ansvar
Beställaransvaret behöver också öka, eftersom alldeles för många oseriösa aktörer inom yrkestrafiken verkar på svenska vägar. När lagbrytarna tillåts komma undan skapas osund konkurrens som tränger undan de laglydiga aktörerna. Beställaransvaret för transportköp måste således skärpas ytterligare.
Under 2021 körde nästan vartannat tungt fordon, 42 procent, med för tung last, enligt en ny mätning från Trafikverket. Detta är skadligt både för trafiksäkerheten och vägarna. Överlastning påverkar lastbilarnas säkerhetsprestanda och gör olyckor allvarligare.
Studier har också visat att 20 procents överlast på däcket medför att dess belastningsverkan fördubblas. Fler lastbilar måste stoppas och vägas längs vägarna för att komma till bukt med den systematiska överlastningen.
Förbjud EU-trailers vintertid
EU-trailers bör förbjudas. En EU-trailer har en kort dragbil och en lång påhängsvagn. När de kör olastade eller baktungt lastade blir påhängsvagnen instabil. I Norden dominerar lastbilar med dragna släpvagnar, ekipage som är stabila vare sig de är lastade eller inte. Olycksrisken vintertid har visat sig vara högre för EU-trailers än för andra lastbilskombinationer.
När de körs olastade eller med olämplig lastfördelning blir de väldigt instabila vilket ofta leder till sladd och att de kommer över på fel sida av vägen.
Dessutom fastnar de ofta i uppförsbackar eller tvingas köra så sakta att de utgör en trafikfara. Nu måste politikerna agera och sätta stopp för EU-trailers på våra vägar under vintertid. Vi kan inte ha en situation där trafiksäkerheten hotas på grund av fordon som inte är anpassade till svenskt vinterväglag.