Här hittar du de viktigaste reglerna som gäller för dig som konsument när du köper en bil från en bilhandlare. Den lag som reglerar köpet är konsumentköplagen. Denna lag går inte att avtala bort, varför både bilhandlaren och du är bunden av den. Konsumentköplagen reglerar köpet både när det gäller nya och begagnade bilar.

Regler när privatperson köper av bilhandlare

Här listar vi de viktigaste reglerna som gäller för dig som konsument när du köper bil av en bilhandlare.

Tänk på att dessa regler även gäller vid köp mellan privatpersoner, när försäljningen förmedlas av en näringsidkare. 

1) Tänk efter före bilköpet

Den lag som reglerar köpet heter konsumentköplagen. Lagen går inte att avtala bort, vilket innebär att både du och bilhandlare är bundna av den. Lagen gäller både vid köp av nya och begagnade bilar.

Klicka på "Läs mer" för att få svar på:

  • Vad bör jag tänka på innan jag köper en bil?

  • Vad innebär fordonsrelaterade skulder?

  • Hur bör jag undersöka fordonet?

  • Vad innefattar köpehandlingarna?

  • Vad är en varudeklaration?

Tänk efter innan du köper din bil

Vänd dig till en bilhandlare som du känner förtroende för. Om det skulle visa sig att bilen har något fel som du vill ta upp efter köpet ska du vända dig till den bilhandlare som du köpt bilen av med din reklamation. Du bör även kontrollera att bilhandlaren är ansluten till Motorbranschens Riksförbund (MRF) eller annan branschförening. Om du inte har avtalat om att köpa bilen hos en viss bilförsäljare har du fortfarande möjlighet att vända dig till en annan bilhandlare.  

Fordonsrelaterade skulder

Enligt regler från den 1 juli 2014 kan ett fordon tas i anspråk för tidigare ägares obetalda fordonsrelaterade skulder, även om det nu är du som äger fordonet. Det innebär att du kan bli av med bilen om det finns obetald fordonsskatt, trängselskatt eller felparkeringsavgifter som hänför sig till bilen.  

I princip ska du inte behöva oroa dig för att en bil har några skulder knutna till sig när du köper bil av bilhandlare. Det kan dock vara bra att göra en kontroll, för säkerhets skull.  

Undersökning av fordonet

Om du ska köpa en begagnad bil är det viktigt att du provkör den, går igenom serviceboken, varudeklaration och annan dokumentation som finns kring bilen. Finns det ingen varudeklaration trots att det borde ha funnits (se nedan) kan det vara ett tecken på att bilhandlaren är slarvig och inte riktigt har koll på sina bilar.

Köpehandlingarna

Om du kommer överens med säljaren om att ett fel ska repareras eller annan åtgärd ska vidtas på bilen före leverans så ska detta skrivas in i köpeavtalet. Se också till att du får med dig köpeavtal, garantibevis, garantivillkor, servicebok och varudeklarationen vid köpet, och att du sparar dessa. Om det efter köpet visar sig att bilen är felaktig kan det vara bra att gå tillbaka till dokumenten, som oftast kan användas som bevisning om du behöver hävda din rätt. Ju mer dokumentation som finns, desto lättare blir det för dig att hävda din rätt mot säljaren om det föreligger fel eller om säljaren levererar senare än avtalat.  

Varudeklaration

Alla bilar som säljs av näringsidkare (vanligtvis bilhandlare) till enskilda konsumenter ska varudeklareras avseende bilens säkerhet.

Konsumentverket har slutit en branschöverenskommelse med MRF, Motorbranschens Riksförbund. Enligt överenskommelsen ska den näringsidkare som säljer en begagnad personbil till en konsument lämna en varudeklaration. Den ska innehålla information om bilens skick vid försäljningstillfället, baserat på ålder och körsträcka samt grunda sig på en fackmässig undersökning av bilen.

2) När du gjort beställningen hos bilhandlaren

Generellt så gäller varken öppet köp eller ångervecka när du köper bil av en bilhandlare. Det här bör tänka och göra om du inte är nöjd efter du har beställt bilen.

Klicka på "Läs mer" för att få svar på:

  • Kan jag ångra bilköpet hos bilhandlaren?

  • Vad händer om bilhandlaren inte levererar bilen inom den avtalade tiden?

  • När har jag rätt till skadestånd?

Kan jag ångra mig?

Det finns inget formkrav för bilköp vilket innebär att ett muntligt avtal om köp är giltigt och binder parterna. Vi rekommenderar dock att du och säljaren upprättar ett skriftligt avtal. En del handlare tillämpar villkor som innebär att du blir bunden först när både du och säljare skrivit på, vilket innebär att du som köpare inte binds av avtalet innan säljaren skrivit på.  

Innan du bundits av avtalet har du möjlighet att kliva av affären. Även efter denna tidpunkt kan du avbeställa köpet, men du får då betala ett skadestånd till bilhandlaren. Hur stort skadeståndet blir beror på när avbeställningen görs, om det finns villkor för avbeställning m.m. Mer information om detta kan du få av M Sveriges jurister.  

När bilhandlaren inte levererar bilen inom den avtalade tiden

Om bilen inte levereras vid den tidpunkt du och bilhandlaren kommit överens om gäller följande.

Du har rätt att kräva att bilen ska levereras av säljaren, även om det innebär extra kostnad eller ansträngning för honom eller henne. Under vissa förhållanden kan du även välja att avstå från bilen, dvs. häva beställningen. Om förseningen är av stor betydelse för dig som köpare har du rätt att häva beställningen direkt när du får veta att leveransen blivit försenad, t.ex. om du köpt bilen för att åka på semester en viss dag och du informerat säljaren om detta.  

Kan du tänka dig att avvakta ytterligare en tid innan du häver köpet kan du ge säljaren en ny tidsfrist inom vilken han måste leverera. Om säljaren inte kan leverera inom tidsfristen har du rätt att häva köpet efter detta datum.  

Sedan du fått beskedet att leveransen blivit försenad eller helt uteblivit är det viktigt att du meddelar säljaren om din ståndpunkt. Vår rekommendation är att du gör det skriftligt, via e-post.  

Rätt till skadestånd

Du kan även ha rätt till skadestånd för de kostnader som förseningen medfört för dig, t.ex. om du haft behov av en hyrbil kan du ha rätt till ersättning för merkostnaden mellan hyrbil och kostnaden du haft om bilen levererats i tid. Det är viktigt att du håller nere dina omkostnader då du annars riskerar att inte få ersättning till den del dessa kan anses oskäliga.

3) Fel på bilen efter leverans

Upptäcker du fel på din nyköpta bilen eller om du misstänker att den har det, ska du kontakta företaget och framföra klagomål så snart du har möjlighet. Här hittar du tips vad du bör göra och tänka på efter att du fått din bil. 

Klicka på "Läs mer" för att få svar på:

  • Vad är fel enligt lagens mening?

  • Vad innebär en reklamation?

  • Vad gäller för fel som visar sig inom 6 eller 24 månader från köpet?

  • Vad innebär garanti?

Vad är fel enligt lagens mening?

Säljaren ansvarar för fel som funnits vid leverans, så kallade ursprungliga fel. Den vanligaste typen av fel är sådana som har med bilens funktion och skick att göra. Vid bedömningen om det är fråga om ett ursprungligt fel tar man hänsyn till en rad faktorer, som t.ex. bilens pris, ålder, körsträcka, typ av fel och hur långt du kört efter leveransen. Om du blivit upplyst om ett fel vid köpet kan du i allmänhet inte klaga på detta i efterhand.

Bilen måste vara trafiksäker vid försäljningstillfället, dvs. den måste klara en kontrollbesiktning utan anmärkning om ni inte kommit överens om annat vid köpet.  

Normala slitagefel anses inte som fel. Säljaren har vidare möjlighet att friskriva sig från vissa fel genom att tillhandahålla en varudeklaration vid köpet. Om säljaren i denna t.ex. skrivit att bromsarna är dåliga är detta inget du kan komma och yrka ersättning för i efterhand.  

Även en bil som är såld i ”befintligt skick” kan anses vara felaktig i lagens mening. Den får då inte vara i sämre skick än du som köpare, med hänsyn till bilens pris och övriga omständigheter, kunnat förutsätta vid köpet.  

Om säljaren före köpet lämnat uppgifter om bilen, till exempel om hur långt den körts, som senare visar sig oriktiga kan även detta innebära att bilen anses felaktig.  

Det anses även vara ett fel om bilen försämras på någon punkt och inom den tid eller körsträcka som omfattas av säljarens garanti.  

Reklamation

Om du har upptäckt att den nyköpta bilen har ett fel eller misstänker att den har det, ska du kontakta företaget och framföra klagomål (reklamera). Du måste klaga inom skälig tid, dvs. så snart du har möjlighet, från det att du upptäckte felet eller borde ha upptäckt det. En reklamation som sker inom två månader efter det att du märkt felet ska enligt konsumentköplagen alltid anses ha lämnats i rätt tid. Du måste alltid kontakta säljaren när du hittar fel på bilen som du vill reklamera. Om du inte reklamerar kan du förlora rätten att åberopa felet. Helst bör en reklamation vara skriftlig.  

Tänk på att det alltid är du som måste visa att felet överhuvudtaget finns om det ifrågasätts.  

Du kan klaga på fel upp till tre år från leveransen. När den tiden har passerat är företaget i stort sett aldrig ansvarig för fel på bilen och därför inte heller skyldig att reparera fel. Har du fått en garanti gäller naturligtvis tidsfristen för garantifel enligt garantivillkoren.  

Fel som visar sig inom 6 eller 24 månader från köpet

Presumtionsregeln (§ 20 a Konsumentköplag 1990:932 - gäller köp till sista april 2022, 4 kap § 17 Konsumentköplag 2020:260 - gäller köp från och med 1 maj 2022) innebär i korthet att fel som visat sig inom den första tiden ( 6 månader för köp till och med sista april 2022 eller 24 månader för köp från och med 1 maj 2022) efter att du köpt en vara förutsätts ha funnits vid försäljningstillfället, och under den här tiden är det företaget som sålt bilen som måste bevisa att felet uppkommit först senare, vilket ofta är svårt.

Under den här tiden behöver du som konsument i princip bara visa på felets förekomst.

Har det gått längre tid än som redogjorts för ovan när felet visade sig och du reklamerade första gången faller den här bevisbördan på dig som konsument. Då kan du i vissa fall ta hjälp av en verkstad. Men det här kan vara krångligt. Ta gärna kontakt med M Sveriges tekniska experter för vägledning.

Garanti

Vid köp lämnas ofta en garanti på bilen. Eftersom säljaren inte har någon skyldighet att lämna en garanti är det mycket viktigt att du kommer överens med säljaren om eventuella garantier före köpet. För att det inte ska uppstå några missförstånd ska du alltid begära att få en skriftlig garanti och att det antecknas särskilt i köpeavtalet att garanti lämnats.

Om säljaren inte vill åtgärda ett fel som omfattas av garantin och som har uppstått under garantitiden måste säljaren visa att felet uppstått på grund av något du gjort eller inte gjort för att inte behöva ansvara för felet.  

Bevisbördan ligger alltså på säljaren och inte på dig. Även om säljaren inte erbjuder någon garanti så är denne bunden av konsumentköplagens regler och kan därför behöva ansvara för fel som fanns vid köpet.  

4 Vilka krav kan jag ställa på bilhandlaren?

Om en säljare är ansvarig för felet på bilen kan du antingen kräva att felet repareras, att bilen byts ut, att du får ett prisavdrag eller att köpet hävs. Olika förutsättningar finns för de olika alternativen. Du kan även ha rätt till skadestånd för kostnader som du haft på grund av felet.  

Klicka på "Läs mer" för att få svar på:

  • När kan jag erbjudas en reparation respektive ett byte?
  • När kan jag få ett prisavdrag?
  • När kan köpet hävas?
  • När har jag rätt till skadestånd?

Reparation eller byte

Om bilen har ett fel kan du med stöd av garantivillkoren eller konsumentköplagen kräva att säljaren avhjälper felet eller byter bilen mot en felfri, motsvarande bil. Säljaren ska göra det så snart som möjligt efter det att du framställt kravet och utan kostnad för dig. Säljaren har under samma förutsättningar rätt att avhjälpa felet eller byta ut bilen även om du inte kräver det. Det är därför mycket viktigt att du ger säljaren tillfälle att ta ställning till felet innan du reparerar felet på en annan verkstad.  

Om felet inte är svårt att finna eller ovanligt knepigt att åtgärda behöver du normalt inte acceptera att säljaren försöker avhjälpa ett och samma fel vid mer än två tillfällen.
 

Prisavdrag

Om reparation eller byte av någon anledning inte blir av, eller inte görs inom skälig tid efter det att du har klagat, kan du istället kräva prisavdrag. Ett prisavdrag ska svara mot felet, vilket i princip innebär att du ska få tillbaka det belopp det kostar att få felet reparerat någon annanstans.

Hävning

I stället för prisavdrag kan du ha rätt att låta köpet gå tillbaka (häva köpet), men då måste felet vara av stor betydelse (väsentligt). Vid hävning ska du i normalfallet lämna tillbaka bilen och säljaren ska ge tillbaka köpesumman. Har du haft nytta av bilen, dvs. kunnat använda bilen till viss del, måste du dock betala ersättning till säljaren för denna nytta. Säljaren är å sin sida tvungen att betala ränta från den dag säljaren tog emot betalningen tills dess att den återges. Du ska åtminstone få tillbaka så mycket att du kan köpa en likvärdig, felfri bil någon annanstans. M Sveriges jurister eller tekniker kan hjälpa dig att räkna ut storleken på nyttoavdraget.  

Skadestånd

Du kan även ha rätt till skadestånd för de kostnader som du drabbas av på grund av felet. De kostnader du kan få ersättning för är exempelvis resor som du tvingats göra fram och tillbaka till verkstad, utgifter för bärgning, nödvändig hyrbil med mera. Det är viktigt att komma ihåg att du som skadelidande alltid är skyldig att försöka begränsa din skada.  

Du kan till exempel inte åka taxi från verkstaden om det finns möjlighet att åka med kommunala färdmedel.  

5 Ifall man inte kommer överens

Om bilhandlaren inte anser att du har rätt, eller om han av annan anledning inte fullföljer de åtaganden som han är skyldig till, ska du först och främst klaga skriftligen till företaget. Då kan du lättare visa att du har klagat inom rätt tid. Det är i vissa fall viktigt att du kan styrka det omtvistade felet.

 Klicka på "Läs mer" för att få svar på:

  • När bör jag kontakta Allmänna reklamationsnämnden, ARN?
  • Hur kan jag få min tvist prövad i domstol?

Kontakta Allmänna reklamationsnämnden, ARN

Om inte det hjälper kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Där prövas tvister som uppstått när en konsument köpt en vara eller tjänst av en näringsidkare. Anmälan till ARN kostar 150 kronor och betalas när du lämnar in ansökan och sker på det skriftliga material som du och säljaren lämnar in.

ARN ger sedan en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Mer information angående förfarandet i ARN samt anmälningsblanketter hittar du på ARN:s hemsida. De flesta företag följer ARN:s beslut, men det händer tyvärr att en del företag nonchalerar besluten. Du kan då gå till domstol för att få ärendet prövat. Läs mer om våra råd vid tvist eller reklamation hos ARN

Så kan du få tvisten prövad i domstol

För att få din tvist prövad av allmän domstol måste du stämma företaget. Prövningen i domstol kostar pengar - hur mycket beror på omständigheterna. Rättsskyddsförsäkringen, som ofta ingår i halvförsäkringen för din bil, kan täcka en del av kostnaderna.

Innan du bestämmer dig för att gå vidare bör du diskutera saken med M Sveriges jurist för att få en bedömning om det, med hänsyn till dina chanser till framgång, kostnader och olägenheter, är lämpligt att gå den vägen. I domstol får du (och säljaren) muntligen framföra vad ni gör gällande.  

MRF – sök medlem  
ARN – hur förfarandet går till och anmälningsblanketten