Till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, kan konsumenter som hamnat i kläm eller i tvist med en verkstad eller bilförsäljare vända sig för att få sin sak prövad. Behöver du veta mer om hur ARN fungerar, och vad man ska tänka på som konsument? Här hittar du information som hjälper dig.
Ta del av M Sveriges råd om hur du bäst går till väga vid en tvist, och ge dig själv så bra förutsättningar som möjligt!
För att få mesta möjliga hjälp av vår guide till ärenden i Allmänna reklamationsnämnden är det bra om du har viss förkunskap om vad en reklamation innebär
Har ARN redan fattat beslut i ditt ärende?
Läs om här vad du kan göra ifall du fått ett avslag emot dig, eller om ARN har lämnat en rekommendation till ett företag att göra rätt för sig.
Som medlem kan du alltid kontakta vår juridiska avdelning för råd och hjälp.
Så fungerar ARN
Anmälan ska vara skriftlig och är gratis. Lättast är att gå via www.arn.se.
En handläggare går igenom din anmälan och beslutar om ARN kan pröva tvisten samt vid behov skicka ut en begäran om komplettering om du behöver skicka in mer material eller specificera någon uppgift.
Beslutet som förr eller senare fattas av ARN är en rekommendation om hur tvisten bör lösas. En majoritet av företagen följer besluten. De senaste åren har tre av fyra företag följt ARNs beslut inom avdelningen Motor.
ARN har en tidsgräns, en anmälan till ARN måste ha kommit in inom ett år från första gången felet reklamerades till företaget, annars kan ARN avvisa ärendet. Nämnden kan även på andra grunder avvisa ärendet. Läs mer på Tips & råd.
Det kan ta ungefär sex månader från att du skickar in en anmälan till att ARN fattar beslut.
ARN har olika områden för olika ärenden. Varje område har experter med olika sakkunskap som kallas in som ledamöter för ett specifikt sammanträde. Exempel på områden är motor, elektronik, möbler, resor och skor.
M Sveriges uppdrag i ARN
M Sverige är representerade i Allmänna Reklamationsnämndens motorsektion av våra juridiska och tekniska rådgivare, ledamöter som är utsedda av regeringen för detta uppdrag.
Tre viktiga rättigheter för dig när du köper bil
- Konsumentköplagens reklamationsrätt på tre år. Händer något oförutsett med bilen under de tre första åren så kan du gå tillbaka till bilfirman och klaga. Lagen kräver dock att felet som du råkat ut för är ”ursprungligt”, det vill säga att du ska kunna visa att felet fanns på bilen redan när du köpte den.
- Om felet inträffar redan under de två första åren som du äger bilen så har du lättare att få rätt. Under den här perioden är det nämligen bilfirman som sålde bilen som ska bevisa att felet inte fanns när du köpte bilen. Om de inte kan bevisa detta så måste felet lagas utan självrisk för dig som köpare.
- Det händer ibland att bilköpare och bilfirmor inte kommer överens om hur de ska tolka konsumentköplagen i samband med bilköp. Då kan du kostnadsfritt vända dig till Allmänna reklamationsnämnden och få din sak prövad.
Behöver du vår hjälp?
Om du har frågor kring hur du själv bäst går till väga för att hantera ditt ärende i ARN är du alltid välkommen att kontakta teknisk eller juridisk rådgivning.
Har vi hjälpt dig som har frågor om ditt ärende kan vi inte vara med och besluta om det i ett eventuellt nämndsammanträde i ARN.