Banner polisbil

I början av juni rapporterades att fler av polisens kontrollplatser förses med bommar. Det påverkar yrkesförare negativt och ökar riskmomenten för samtliga bilister.

Från Värmland meddelades att tre kontrollplatser som används av polisen för att kunna göra noggranna undersökningar av yrkestrafiken utrustats med bommar för att hindra andra trafikanter från att använda platserna som allmän rastplats.

Det är avgörande för trafiksäkerheten att alla trafikanter har möjlighet att ta paus

– Det är förståeligt att polisen vill ha arbetsro kring sina kontroller, de är också avgörande för trafiksäkerheten, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige. Men det finns också konsekvenser på minussidan. Det är avgörande för trafiksäkerheten att alla trafikanter har möjlighet att stanna och ta paus i körningen. Trötthet vid ratten ökar risken för trafikolyckor.

Dagens långa lastbilsekipage kan ha svårt att få plats på ordinarie parkeringsfickor längs vägarna. Yrkesförare har framfört att detta påverkar dem negativt och fackliga representanter har särskilt lyft situationen för kvinnliga lastbilschaufförer.

– Det är viktigt att våra vägar är användarvänliga för både män och kvinnor, säger Jacob Sidenvall. Tillgång till rastplatser och städade toaletter längs vägarna är viktiga för att alla ska kunna trivas. Bra belysning, öppna miljöer och kameror är också betydelsefulla åtgärder som gör att fler känner sig trygga att ta en paus. Och det ökar trafiksäkerheten.

En parkerad lastbil kan liknas vid en fast vägg om ett mindre fordon kör in i det

Långa lastbilsekipage som står på små parkeringsfickor istället för större kontrollstationer är också en säkerhetsrisk. De tunga fordonen kommer närmare övriga fordon som ofta håller hög hastighet.

– En parkerad lastbil kan liknas vid en fast vägg om ett mindre fordon kör in i det, säger Jacob Sidenvall. Vi råder samtliga trafikanter att vara vaksamma på yrkesfordon som tvingats pausa nära vägen. Om parkeringsfickor inte är tillräckligt djupa eller om yrkesförare inte har tillräckligt många alternativa platser att stanna på påverkas trafiksäkerheten negativt.

Trånga rastplatser med hög belastning från yrkestrafik blir inte lika attraktiva för privatbilister

För andra trafikanter är det också viktigt att de rastplatser som finns upplevs som tillgängliga. När ytor som är särskilt utformade för större lastbilsekipage tas ur bruk ökar trycket på rastplatserna där lastbilar och vanliga bilar möts.

– Trånga rastplatser med hög belastning från inrikes och utrikes yrkestrafik blir inte lika attraktiva för privatbilister säger Jacob Sidenvall. De upplevs ofta som en del av infrastrukturen för yrkestrafik och man vill inte gärna störa chaufförer som vilar eller uträttar andra ärenden. Det kan finnas undanträngningseffekter i flera led att ta hänsyn till här.

Under sommaren inventerar M Sveriges lokalklubbar och avdelningar landets rastplatser och bedömer dem utifrån kriterier som trygghet, städning och tillgänglighet. Du kan läsa om det arbetet här nedanför.

För fortsatt läsning om vikten av säkra och trevliga rastplatser, se länken nedanför.