
Skolbarnen måste skyddas från fortkörare
Publicerad 12 september 2025
Årets mätning av Riksförbundet M Sverige visar att många fortfarande kör för fort utanför skolor, och yrkestrafiken är överrepresenterad.
Varje år mäter Riksförbundet M Sverige trafikanternas hastighet utanför grundskolor. Mätningarna görs som en del av vägombudssäsongen, förbundets trafiksäkerhetskampanj som pågått sedan femtiotalet. I år har mer än sextusen fordons hastighet mätts när de passerat en skola. Av dessa har en stor majoritet varit personbilar, men andra fordonstyper har också registrerats.
Nästan var tredje körde över hastighetsgränsen 30 km i timmen
– Det är fortfarande alldeles för många som kör för fort utanför skolor, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige. Barnen är några av våra mest sårbara medtrafikanter och de måste respekteras. Av de uppmätta personbilarna kördes nästan var tredje över hastighetsgränsen 30 kilometer i timmen.

Ser man till andra trafikslag är resultatet i de flesta fall till och med sämre än så. Bara bussar i linjetrafik presterar bättre än personbilarna, men även där är fortkörning vanlig. För yrkestrafik som taxi och lätta eller tunga lastbilar är andelen fortkörare ännu högre.
Mätningar har genomförts i fjorton kommuner
– Det är ledsamt att se, säger Jacob Sidenvall. Yrkesförare måste se till att hålla hastighetsgränserna. Taxibilarna som kör kring skolor handlar ofta om färdtjänst för elever med olika typer av svårigheter, det är beklagligt att hastigheten så ofta är hög vid dessa körningar.
Mätningarna har genomförts i fjorton kommuner från norr till söder, utanför olika typer av skolor för barn. Det ger en bra bild av problematiken både i större städer och på mindre orter samt landsbygd.
– Ett iögonfallande resultat är förstås också att 31 procent av alla A-traktorer körde över 36 km/tim. Det är en skarp påminnelse om att denna mycket förmånliga fordonstyp missbrukas. Föräldrarna måste vara garanten för att ungdomarnas A-traktorer inte kan överstiga 30 km/tim.
Det är avgörande att hastigheten hålls nere kring skolor där det rör sig många oskyddade trafikanter. I en kollision med en bil som kör i 30 km/tim har en fotgängare eller cyklist mycket bättre odds att överleva, när hastigheten går över 40-strecket minskar den chansen snabbt.
- Personbilar 31%
- Buss 27%
- Lätt/tung lastbil 46%
- Taxi 52%
- Övriga fordon* 38%
- MC 34%
- Moped 32%
- A-traktor 56%
* Övriga fordon innefattar bland annat blåljusfordon
Undersökningen har genomförts på orterna:
- Linköping
- Falkenberg
- Falköping
- Växjö
- Umeå
- Sundsvall
- Eskilstuna
- Helsingborg
- Vingåker
- Huddinge
- Hässleholm
- Uppsala
- Kalix
- Malmö