M Sverige Jurist Olle Haglund Om Bluffakturor Banner

Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon.

Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till M Sverige och frågat vad det handlar om.

Företag, ofta baserade utanför Sverige med olika namn som gärna innehåller ordet "garanti", kontaktar fordonsägare med sina erbjudanden. I synnerhet är det ägare till bilar som just lämnar fabrikantens garantiåtaganden som är i fokus.

Marknadsförs ofta aggressivt

Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti" eller liknande, men vanligen har produkten inget innehåll och kommer inte att skydda dig som fordonsägare.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.
– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Inte sällan har "erbjudandet" formen av en faktura. Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de i och med det har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt. Det har även rapporterats att dessa ”fakturor” kommit via Kivra, vilket stärker intrycket att det rör sig om en riktig faktura.

Har du fått ett erbjudande?

Riksförbundet M Sverige har uppmärksammat problemet tidigare, du kan bland annat läsa mer om det här och här.

Har du fått ett erbjudande om förlängd garanti, eller har andra frågor, är du som medlem alltid välkommen att kostnadsfritt kontakta vår juridiska rådgivning.