I Frankrike har strejker lett till att landets ledande raffinaderier inte kunnat leverera de normala mängderna bensin och diesel. Bortfallet kan enligt analytiker uppgå till hela 60 procent av de normala volymerna. Situationen medför att svenska resenärer riskerar att tillfälligt fastna i Frankrike.

Bränslebristen har skapat stor frustration bland fransmän som behöver bilen i sin vardag. För att klara den pågående skörden av sockerbetor har regeringen beordrat nyttjande av bränslereserven för att få ut diesel till landets bönder.

– Den som ska resa till eller igenom Frankrike kommer att märka att många bensinstationer är stängda just nu eller att köerna till de som har öppet är väldigt långa, säger Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.

- För den som ska resa gäller att ha ett schema som tillåter längre restider och att tanka oftare och innan bränslemätaren är nere på reserven, säger Katja Runestam Prinzell
– För den som ska resa gäller att ha ett schema som tillåter längre restider och att tanka oftare och innan bränslemätaren är nere på reserven, säger Katja Runestam Prinzell.
Det gäller att ha ett schema som tillåter längre restider och att tanka oftare

Svenskar reser gärna till Frankrike men även genom landet vidare till Spanien eller Portugal, inte sällan med husbil. Den nyligen uppkomna bristen på drivmedel gör det svårare att planera resan. Det är samtidigt oklart om situationen snabbt kan komma att förbättras eller förvärras.

– För den som ska resa gäller att ha ett schema som tillåter längre restider och att tanka oftare och innan bränslemätaren är nere på reserven. Det är också tillåtet att importera 10 liter bensin eller diesel i reservdunk till Frankrike, säger Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.

 

Foto: carstenbrandt/iStock Unreleased via Getty Images