Bilen behövs på landsbygden
Med längre avstånd och sämre tillgång till kollektivtrafik är bilen avgörande för en fungerande landsbygd. För att hela landet ska leva krävs att det blir säkrare och mindre dyrt att äga och köra bil.
M Sverige vill:
- Sänka energiskatten för lägre bränslepriser
- Fyrdubbla glesbygdsavdraget.
- Öka takten i mittsepareringen i stället för att sänka hastigheter.
- Förbättra vägunderhållet på landsbygden.
- Öka bidragen till enskilda vägar.
- Bygg fler publika laddstolpar på landsbygden.
- Förenkla regelverket för drivmedelsstationer så att inte pumplagen bidrar till nedläggning av mackar. Fortsatta investeringsstöd behövs för drivmedelsstationer i landsbygd.
- Ge Trafikverket i uppdrag att ange specifika objekt eller andra åtgärder i landsbygderna, som ska prioriteras i transportplaneringen på regional och nationell nivå.
- Att länsplanernas andel i den nationella planen för transportinfrastruktur ökar.
- Ge Trafikverket i uppdrag att ta fram en nationell underhålls- och investeringsplan för det enskilda vägnätet.
- Underlätta pendling från landsbygden genom att bygga fler parkeringar vid tågstationer och busshållsplatser.
- Förbättra snöröjningen på landsbygdens vägar.
Bilen är viktig för att hela landet ska leva. Det som definierar landsbygdens förutsättningar, vid sidan av miljön och landsbygdsnäringarna, är avståndet.
Varje generell försämring för bilismen slår hårdast mot landsbygdsbilismen
Med hjälp av bilen är det möjligt att ta sig till arbetet, affären och barnens fritidsaktiviteter oavsett var i landet man bor och oavsett när man behöver åka. Varje generell försämring för bilismen slår hårdast mot landsbygdsbilismen och därmed förutsättningarna att verka på landsbygden.
Underhåll på vägarna har prioriterats ner
Vägunderhållet har länge underfinansierats och Trafikverket anser sig inte kunna upprätthålla vägnätets nuvarande tillstånd, med sämre vägar som följd. Först och mest drabbas landsbygden eftersom Trafikverket tvingas nedprioritera landsbygdens vägar och glesare befolkade delar av landet. Därmed väntas ökade skillnader i vägkvalitet beroende på geografi där landsbygden kommer att stå som förlorare med sämre trafiksäkerhet och längre pendlingstider som följd.
Omställning slår hårt mot landsbygden
Bilismen genomgår nu en omställning på väg mot en fossiloberoende fordonsflotta. Dessvärre har klumpigt utformade styrmedel slagit hårt mot landsbygden. Den kritiserade pumplagen är idag i princip onödig eftersom det finns mer effektiva klimatstyrmedel. Regelverket för bensinstationer behöver med anledning av detta förenklas, för att inte ytterligare bidra till mackdöden.
Bygg ut publika laddstolpar
På många håll är också utbyggnaden av publika laddstolpar kraftigt eftersatt. På de platser där pendlingsavstånden är längre, behöver insatserna stärkas för att säkerställa laddning även på arbetsplatser eller i orter där samhällsservicen finns. Annars kommer det aldrig bli möjligt att leva med en laddbar bil i hela landet.
Vad vi tycker och vad vi gör:
Remisser
Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022–2033 och 2022–2037
Debattartiklar
ALT: Därför är många av landsbygdens vägar ojämna lapptäcken
Lyssna till det värmländska vägupproret, Kullgren och Carlson
Förfallande vägnät äventyrar trafiksäkerheten
Pressmeddelanden
Fyra omkom vid farliga järnvägsövergångar
M Sverige överlämnade rapport till infrastrukturministern