I Tyskland går det undan, också på sämre vägar. Kör du i "turistfart" bildas snabbt långa köer efter dig. Låt dig inte stressas, men stanna ofta och släpp förbi kön.
- Vid tillfälliga hastighetsnedsättningar är fartkameror vanliga - och de är inte skyltade!
- Gul ortnamnsskylt innebär 50, om inget annat skyltas.
- Grön ortnamnsskylt innebär att farten ska sänkas, men här är fartgränsen inte preciserad.
Personbil, mc, lätt lastbil, husbil totalvikt under 3,5 t landsväg 100, motorväg fri fart* eller enligt skyltning
Husbil totalvikt 3,5-7,5 t landsväg 80, motorväg 100**
Övriga fordon totalvikt 3,5-7,5 t landsväg 80, motorväg 80
Personbil med släp, lätt lastbil med släp, husbil < 3,5 t med släp landsväg 80, motorväg 80 (eller 100 ***)
Fordon > 3,5 t med släp, fordon > 7,5 t utan släp landsväg 60, motorväg 80
* Rekommenderad högsta hastighet är 130.
** Skyltade omkörningsförbud för tung lastbil gäller också husbilar över 3,5 t. Husbilen måste byta till körfältet längst till höger och sänka hastigheten till 80 eller därunder. När förbudet upphör får hastigheten 100 återupptas.
*** Släp får framföras i 100 på motorväg och motortrafikled om en Tempo 100-dekal sitter bak på släpet. För att få en sådan dekal ska följande krav uppfyllas:
- dragfordonet har ABS-bromsar och totalvikt under 3,5 t
- släpet har hydrauliska stötdämpare samt ISO-godkänd koppling med stabilisator (antislingerkoppling).
- däcken är högst 6 år gamla och har lägst hastighetsklass L = är godkända för 120 km/h.
- Håll avståndet till framförvarande fordon då du kör på tyska Autobahn. En tumregel är halva hastighetsmätarens värde i meter. Exempel: Om du kör i 100 km/h måste du hålla ett avstånd på minst 50 meter. Om avståndet är mindre än det föreskrivna utdöms böter. Bötesbeloppet varierar beroende på den körda hastigheten och hur nära du legat det framförvarande fordonet.