M Sverige Om Dragkrok Banner

Oavsett om du har bytt bil eller släp sedan förra säsongen, eller om du är på väg att göra det, har vi en del smarta tips och råd kring allt viktigt. Det finns ett flertal olika typer av dragkrokar att välja på. Här är hela guiden.

Maximal dragvikt

Samma släp som förra året men ny bil? Bilens maximala dragvikt framgår i vägtrafikregistret, kolla med Transportstyrelsen att kombinationen bil och släp är godkänd, beroende på körkortsbehörighet, till exempel på deras hemsida där du kan få tekniska uppgifter om ett fordon via registreringsnumret. Det är bra att hålla koll på när man köper ny bil.

Fast dragkrok

En fast dragkrok monteras permanent och den går inte att fälla in eller demontera tillfälligt. En fast dragkrok sticker alltså ut bakom bilen. Det här är ofta det billigaste alternativet.

Avtagbar dragkrok

På en avtagbar dragkrok kan själva kroken monteras av och på efter behov. Fördelen med det är att man slipper ha den utstickande bakom bilen när den inte används. Krokens funktion kontrolleras på bilprovningen, går den inte att demontera blir bilen underkänd eftersom funktionen därmed anses osäker.

Infällbar dragkrok

En krok med en vikbar led, som går att vika in under bilen antingen manuellt eller elektriskt finns i princip endast tillgängligt som fabriksmonterat tillbehör vid beställning av en ny bil. Det är smart och smidigt, men med något högre prislapp.

Elkontakt

Oavsett släp behövs en elkabelsats med anslutningskontakt i dragfordonet. Signaler för belysning, som bromsljus och blinkers, skickas vidare till släpvagnen som kopplas till bilen. På de flesta moderna bilar så måste man i bilens styrdon programmera att det finns dragkrok på bilen för att anslutningen sen skall fungera. Problem som annars kan uppstå kan vara pipande parkeringsvarnare, elektriska bakluckor som slår i vissa vagnar, eller varning i displayen för trasiga eller defekta lampor.

7 eller 13 poler

Ofta kan man vid montering dragkroken välja mellan ett 7- eller 13-poligt kontaktblock (antalet stift i kontakten). Normalt är en 7-polig kontakt avsett för släp medan den 13-poliga är vanlig till husvagnar.

LED

Beroende på belysning kan det vara av extra viktigt att programmering och inkoppling av elkabelsatsen och styrdonet för släpets el går rätt till. Om bilen eller släpet har LED-bakljus, eller lampor som på olika sätt regleras av ström som inte innebär konstant matning av exempelvis 5 eller 21 watt, kan det annars bli problem med släpets belysning.

Extra utrustning

I en del fall, främst på äldre bilar, kan det krävas montering av extra utrustning för att dragbilen ska klara att dra runt en tung husvagn i alla förekommande klimat och miljöer. Det kan handla om till exempel en extra kylare för automatlådans olja, eller andra tekniska uppgraderingar.

TSC – Trailer Stability Control

På nya bilar finns ofta en uppsjö elektroniska hjälpsystem, något som kan vara en fördel om man kör mycket med släp är ett stabilitetsprogram avsett för att minska risken för ”wobblande” då man i värsta fall riskerar att förlora kontrollen över ekipaget. Bilens ABS-system bromsar i så fall bakhjulen på dragbilen om vartannat, för att stabilisera krafterna. Systemets benämning kan variera beroende på biltillverkare.

Däck

Det ska vara samma typ av däck (sommar-/vinterdäck) på släpvagnen som på bilen. Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag. Däremot är det tillåtet att köra med dubbade vinterdäck på släpet även om dragbilen har odubbade vinterdäck.

I trafiken

Var uppmärksam på att en bil med tillkopplad släpvagn skapar ett längre ekipage som tar mer plats på vägen, särskilt när du gör ett körfältsbyte, kör ut i rondeller, korsningar och så vidare. Var extra tydlig med signaler och att visa i god tid innan manövrering hur du avser förflytta ekipaget.

Instruktionsbok

Läs kapitlen i bilens instruktionsbok för att se om det är något speciellt du behöver tänka på vad gäller just din bilmodell, när det gäller att köra med släpvagn påkopplad.

Nya villkor för dragkrok

Tidigare har varje fordon som fått dragkrok monterad, eller fått den demonterad, varit tvungen att genomgå en registreringsbesiktning. Från 1 september 2013 gäller nya regler. Transportstyrelsen som är den ansvariga myndigheten har avskaffat kravet.

Den nya regeln kommer inte att påverka trafiksäkerheten

Syftet med förändringen är att förenkla för fordonsägare som monterar en dragkrok på sitt fordon, samt att det innebär lägre kostnader då man slipper kostnaden för registreringen. Det kommer också underlätta för polisen att slippa svårbedömda situationer vid flygande inspektioner. Den nya regeln kommer inte att påverka trafiksäkerheten enligt Transportstyrelsen.

Dessa fordon berörs av den nya regeln:

  • EU- typgodkänd personbil, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret.
  • Lätt lastbil som har en högsta tillåtna totalvikt om maximalt 3 500 kg. Här gäller samma regel som för personbil att uppgifter om maximal släpvagnsvikt måste finnas i VTR. Finns särskilda monteringar på lastbilar som bakgavellyft så ska fordonet registreringsbesiktigas.

Nya regeln gäller inte för:

  • Husbilar, det vill säga klass 2-fordon. Dessa fordon är mer komplex i sin konstruktion vilket gör dem mer svårbedömda vid montering. Dessa fordon kräver registreringsbesiktning vid montering av kula. Mer detaljerade uppgifter om denna nya regel finns på Transportstyrelsens hemsida.

Vilka regler gäller egentligen – och vad kostar det att montera en dragkrok?

Uppgifter på hur tungt din bil får dra med B-kort finns på Transportstyrelsens hemsida.

Lätt eller tungt?

Ditt körkort avgör hur tungt släp du får dra. Med ett vanligt B-körkort får du dra ett lätt släp. Det är en släpvagn med en totalvikt upp till 750 kilo. Som lätt släp räknas även ett släpfordon med en totalvikt över 750 kilogram under förutsättning att dragfordonets och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.

Med BE-kort får du dra släp upp till bilens maxdragvikt. Uppgifter om maxlast och totalvikt hittar du i respektive registreringsbevis.

Exempel:

Dragbil  Liten bil Medelstor bil Stor bil
Tjänstevikt 1 370 kg 1 550 kg 2 015 kg
Totalvikt 1 750 kg 2 020 kg 2 690 kg
Dragvikt 1 300 kg 1 500 kg 2 500 kg
       
Släpvagn totalvikt      
750 kg B-kort B-kort B-kort
1 500 kg - BE-kort BE-kort
2 000 kg - - BE-kort

 

Efterfordon

Efterfordon är ett redskap som inte är en släpvagn men som är kopplat till en bil. Till skillnad från släpvagnar behöver inte efterfordon vare sig registreras eller kontrollbesiktigas men i gengäld krävs en LGF -skylt (varningstriangel). Exempel på efterfordon är skylift och torgstånd. Under förutsättning att de saknar fjädring kan även fordon som är avsedda för transport av gods klassas som efterfordon, exempel är båttransportvagnar och husvagnar. Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten* överstiga dragfordonets bruttovikt.

Hastigheter

80 km/h

Bromsat släp/husvagn. Obromsade släp där totalvikten inte är mer än 750 kilo samt

A) inte överstiger bilens halva tjänstevikt och

B) släpvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.

40 km/h

Obromsat släp/husvagn med totalvikt på högst 750 kg om

A) Släpets totalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt och

B) släpet är olastat och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

30 km/h

Gäller bilar som drar efterfordon.

Montera krok

Det går bra att montera själv, kompletta dragkroksatser för till exempelvis 2009 års Volvo V70 finns från cirka 3 500 kronor. Hur dragkroken ska fästas varierar. Som regel finns fästpunkter för kroken, men man kommer själv att behöva göra hål i stötfångare/kaross för krok och elkontakt.

Den händige kan montera krok på två timmar

På nyare bilar kan elen för kroken vara fördragen. Finns ingen ström dragen brukar den tas från bilens bakljus. Den händige kan montera krok på mindre än två timmar, vi som har tummen förskjuten till en mer central position i handen behöver ytterligare tid. *Bruttovikt = vad fordonet väger inklusive last.

Prisexempel på att montera dragkrok

Volvo V70 2009 Från fabrik vid nybilsköp 2011.
Fast: cirka 6 800 kronor.
Löstagbar: cirka 9 800 kronor.

Volvoverkstaden
Fast: cirka 8 500 kronor.
Löstagbar: cirka 10 750 kronor.

Mekonomen verkstad
Fast: cirka 6 000 kronor.
Löstagbar: cirka 8 200 kronor.

Räkna själv på dragvikten

Genom Transportstyrelsens släpvagnskalkylator kan du här själv beräkna kombinationen bil, släp och körkort