Bensindrivna familjebilar som kan köra på el
Tre sorters elektrifiering. Vi testar tre bensindrivna familjebilar i samma prisklass med större eller mindre möjlighet att köra på el.
Tre familjebilar med elektriska ambitioner. En av dem nöjer sig med att stänga av motorn så länge det inte är för kallt. En annan kan glida fram på el i stadstrafik och den tredje kan köra upp till fem mil helt på el, även när det är kallt ute. Kia Sportage och Nissan Qashqai är helt nya bilar i mellanklassen för suvar, eller crossovers.
Hur mycket sparar man på att köpa en lite mindre bil med riktig eldrift?
Skillnaden på en crossover och en suv är för övrigt svårdefinierad och vi är mer eller mindre hänvisade till vad biltillverkarna kategoriserar sina modeller som. Både suvar och crossovers utmärker sig med aningen högre markfrigång och mer markanta hjulhus jämfört med en vanlig familjekombi. Hur bra är de nya bilarna från Kia och Nissan, och hur mycket sparar man på att köpa en lite mindre bil men med riktig eldrift? Med Renault Captur får du en laddhybrid för samma pengar, och kör du på el finns det mycket pengar att spara.
KIA SPORTAGE HYBRID AUT AWD
Välkommen till ditt nya hem
KIA ÄR PÅ VÄG att göra den resa som Toyota har gjort de senaste tio åren. Man har börjat ta ut designsvängarna och börjat lyssna på de testförare som förespråkar körglädje. Elbilen EV6 gestaltar denna påbörjade resa tydligt, och det har smittat av sig en aning på nya Sportage. Framför allt är det den yttre och inre designen som sticker ut med den nya mellanklass-crossovern.
Detta är styrkan hos Sportage: Den är modern, men samtidigt mycket användarvänlig
Det är imponerande hur Kia lyckas kombinera den högteknologiska inredningslayouten med att samtidigt behålla användarvänligheten. Vilken bilförare som helst kan kliva in i Sportage och hitta funktioner och reglage tämligen omgående, även om vederbörande inte är en erfaren Kia-förare. Detta är styrkan hos Sportage, och de flesta andra Kia-modeller: De är moderna, men samtidigt mycket användarvänliga.
Alla i testlaget sitter bra bakom ratten. Stol och ratt har bra inställningsmöjligheter, även om någon önskar att kunna sitta lite lägre. Men den höga sittpositionen ger en god överblick. Instrumentering och infotainment-system flyter ihop i en stor, svart panel, som består av två skärmar.
Det är mycket data och många funktioner som samsas om skärmutrymmet, men det är ändå överskådligt och det går snabbt att lära sig att hitta.
Nya Sportage säljs som hybrid och som laddhybrid. Vi valde att köra hybriden i detta test, eftersom laddhybriden är betydligt dyrare. 437 900 kronor kostar den, eller 407 475 kronor efter bonus.
Kia är duktiga på elektrifiering, och erbjuder det i prisvärda hybrid-modeller
Laddhybriden går för övrigt fortfarande inte att köra på endast el när det är svalt ute, även om man har laddat den. Detta till skillnad från nya Niro som har fått värmeanläggning även vid eldrift. Kia är generellt sett duktiga på elektrifiering, och erbjuder det i prisvärda hybrid-modeller. Sportage Hybrid erbjuds i en rejäl förpackning med 230 hk och fyrhjulsdrift.
Vid vardaglig körning och stadskörning går bilen en hel del på el och övergången när bensinmotorn startar och stannar är tyst och mjuk. Vid medel till lite kraftigare accelerationer låter bensinmotorn på 1,6 liter förvånansvärt ansträngd och växellådan ligger kvar länge på växlarna, vilket drar ner helhetsintrycket.
Kia har en stark drivlina
Testförbrukningen landade på samma siffra som för Nissan, trots att Kia har ett riktigt hybridsystem, till skillnad mot Nissans mildhybridsystem. Detta beror framför allt på att Kia har en starkare drivlina och att vår testslinga går en hel del på lands- och motorväg.
En hybridbil sparar mest bränsle vid stadskörning. Vid vardaglig körning känns Kian inte starkare eller piggare än de två andra bilarna och trots sitt kraftövertag har den en lägre dragvikt än Nissan. Fjädringen är godkänd men aningen för stötig jämfört med de två andra bilarna. Vägbullret är ganska bra dämpat men vi skulle vilja ha bättre ljuddämpning från motorrummet.
Kia Sportage ligger snäppet efter de två andra när det kommer till chassi och styrning
Det bästa med nya Sportage är att den kombinerar modern teknik och säkerhetsutrustning med användarvänlighet. Men även om man har gjort framsteg i att erbjuda en mer engagerande körkänsla, ligger den fortfarande snäppet efter de två andra när det kommer till chassi och styrning.
NISSAN QASHQAI MHEV 158 XTRONIC 4WD
Stort lyft för Qashqai
DET GLÄDER OSS MYCKET när biltillverkare förbättrar sina bilar markant. Nya Nissan Qashsai är betydligt bättre än sin föregångare på i princip allting. De två största lyften med den nya bilen är hur den är att sitta i och hur den uppför sig på vägen. Mer om det alldeles strax.
Vill man ha LED-strålkastare och självkörningssystem får man lägga till 30 000 kronor
Till en början säljs nya Qashqai endast som mildhybrid. Man väljer mellan två- och fyrhjulsdrift och manuell eller automatisk växellåda. Här kör vi en fyrhjulsdriven och automatväxlad Qashqai, som kostar från 369 400 kronor. Vill man ha LED-strålkastare och självkörningssystem får man lägga till 30 000 kronor för att höja utrustningsnivån från N-Connecta till Tekna.
Vi kliver in och sätter oss. Stolarna är sköna och har generösa inställningsmöjligheter, som tillsammans med den justerbara ratten erbjuder en bra förarposition för alla i testlaget. Inredningen känns modern och är lättöverskådlig. Det går snabbt för alla testförare att hitta funktioner och reglage. Infotainmentsystemet är tydligt och lättanvänt.
Klimatanläggningen styrs helt med tydliga och lättanvända knappar och vred
En stor pekskärm i liggande format placerad högt på instrumentpanelen kompletteras med riktiga vred för volym och ljudinställningar. Under skärmen finns också ett antal knappar för att välja kategori eller om man vill släcka skärmen, exempelvis vid mörkerkörning. Klimatanläggningen styrs helt med knappar och vred och är både tydlig och lättanvänd.
Vi imponeras normalt sett inte av det som kallas mildhybridsystem. Det är en utveckling av stopp-/start-systemet och sparar bara marginellt med bränsle samtidigt som bilföretaget och säljaren kan använda ordet hybrid i sitt säljsnack.
Anledningen till den låga förbrukningen är en svag drivlina
Vid kall utetemperatur, ner mot fryspunkten, är Qashqai ovillig att stänga av motorn över huvud taget. Detta även om både motorn och kupén är varma och vi står helt stilla. Men när temperaturen kryper uppåt några grader jobbar mildhybridsystemet effektivare. Anledningen till att Qashqai har lika låg förbrukning som hybriden från Kia är att Nissan har en svagare drivlina. Men detta maskeras ganska bra eftersom bensinmotorn uppfattas som alert i Qashqai.
Det bästa med nya Qashqai är chassit. Fjädring och dämpare gör ett mycket bra jobb för att få bilen att gå komfortabelt i olika hastigheter och på varierande underlag. Qashqai har gått från att vara den minst bra bilen i klassen att köra, till att bli en av de absolut bästa.
Det är för högt vägbuller i kupén när man kör på motorväg
Man har gjort en miss bara, och det är vägljudet. Det är för högt vägbuller i kupén när man kör på motorväg. Hade Qashqai haft bättre ljudisolering i hjulhusen hade den varit en mycket bra långfärdsbil med sina sköna stolar, sina bra utrymmen och sitt utmärkta chassi.
Säkerhets- och supportsystemen är väl kalibrerade. De finns där och hjälper till, utan att störa körningen. Nissan Qashqai är den bil vi i testlaget helst skulle behålla av de tre testbilarna.
Det är den skönaste bilen, men vi önskar mer elektrifiering och bättre ljudisolering
Det är den skönaste bilen att köra och åka långt med. Men vi skulle önska att den hade mer elektrifiering och att den hade bättre ljudisolering.
RENAULT CAPTUR E-TECH PLUG-IN HYBRID
Mer watt och mindre skatt
RENAULT ÄR EN BILTILLVERKARE som har lång erfarenhet av elektrifiering. Man har länge erbjudit prisvärda elbilar, från den lilla Twizy, via personbilen Zoe till skåpbilen Kangoo. Captur finns med bensindrift eller, som den här testbilen, laddhybrid-drift. Den går då att ladda fullt på tre timmar, och sedan kan man köra på el i upp till fem mil.
Skatten är endast 360 kronor eftersom WLTP-siffran för koldioxid understiger 90 gram per km
Startpriset för en Captur Plug-in Hybrid, som modellen heter, ligger på 351 900 kronor. Enligt Transportstyrelsen får man då en bonus på 27 510 kronor, vilket gör att vi landar på 332 900 kronor. Dessutom är skatten endast på 360 kronor eftersom WLTP-siffran för koldioxid understiger 90 gram per km.
Captur är därmed en riktigt spargris jämfört med de två andra testbilarna. Och för den som laddar och kör mycket på el är det en billig bil att äga och köra. I våra testdata har vi beräknat förbrukningen för en tiomilsresa, för att få en testförbrukning att räkna på.
Den som kör kortare sträckor än tio mil har lägre drivmedelskostnad än vår kalkyl
Det innebär att bilen först gick cirka fyra mil på el och sedan sex mil med hybriddrift. Detta varierar så klart utifrån hur mycket du laddar och hur långa sträckor du kör. Vi har inte räknat in elkostnaden i ekonomikalkylen men den som laddar och kör kortare sträckor än tio mil har en lägre drivmedelskostnad än vår kalkyl.
Det man gör avkall på med Captur, jämfört med de två andra testbilarna, är innerutrymmen. Framstolarna är bekväma och här märks det knappt att Captur är en mindre bil. Baksätet är också överraskande bra och erbjuder den skönaste sitsen av de tre. Men benutrymmet är begränsat, även om framstolarna har en urgröpning på ryggstödets baksida för att ge lite mer plats för knäna.
Det är tveksamt om Captur kvalar in som en potentiell familjebil
Bagageutrymmet är litet, och det är detta som gör det tveksamt om Captur kvalar in som en potentiell familjebil. Här får inte barnvagnar eller storpackning för skidsemestern plats.
Det korta överhänget bak gör att Captur är betydligt kortare än de två andra testbilarna. Det är också detta som gör att bagageutrymmet är betydligt mindre i Renaulten. Men eftersom axelavståndet är nästan lika långt som på Kia och Nissan är innerutrymmena för fyra åkande bra.
Ett reglage på rattens baksida gör det enkelt att styra ljudanläggningen
Den stående skärmen för infotainmentsystemet är överskådlig och tillsammans med manuella knappar och vred gör den interiören lättarbetad. Det finns inget volymvred, men ett reglage på rattens baksida gör det enkelt att styra ljudanläggningen.
Captur har en bra drivlina, det vill säga att elmotorerna, de är faktiskt två till antalet, är tillräckligt starka för att bilen med lätthet hänger med i trafikrytmen. Man kan köra även när det är kallt ute, utan att bensinmotorn startar, och upp till 135 km/h.
Vid lång, kraftiga accelerationer kan man känna växlingspauser i den annars linjära fartökningen
I vanlig ordning uppskattar vi att köra på endast el i den vardagliga körningen. Det går tyst, man har bra gasrespons och det är billigt, oavsett om man laddar hemma eller vid en laddstolpe, jämfört med bensinkostnaderna. Det enda vi kan anmärka på är att vid långa och kraftigare accelerationer, exempelvis på en motorvägspåfart, kan man känna växlingspauser i den annars linjära fartökningen.
Hybriddriften går tyst och vibrationsfritt. Bensinmotorn arbetar relativt tyst men kan bli lite väl på hugget om man trycker för hårt på gaspedalen.
Frågan är om bagageutrymmet räcker till
Renault Captur är en prisvärd laddhybrid som är trevlig att köra. Men frågan är om bagageutrymmet räcker till för dina behov.
Text: Motors testlag Foto: James Holm
BÄST I TEST
Tre familjebilar i samma prisklass men med olika typer av elektrifiering gör upp om vilken som är det bästa köpet.
Kia Sportage Hybrid AWD Actioni, Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic 4WD C-Connecta och Renault Captur E-Teck Plug-In Hybrid
Ekonomiberäkningar
Kia | Nissan | Renault | ||
Inköpspris |
375 400 | 369 400 | 332 900 (efter bonus) | kr |
Ägarkostnad | ||||
Värdeminskning |
41 300 |
40 600 |
33 300 |
kr/år 2000 mil (i tre år) |
Bränsle: (testförbrukning) |
27 300 | 27 300 | 14 700 | kr 2 000 mil (21 kr/l) |
Skatt: (tre första åren) |
6 752 | 7 940 | 360 | kr/år |
Försäkring: |
4 700 (halv) |
4 800 (halv) |
4 300 (halv) |
kr/år |
Service: | 6 804 | 3 664 | 3 608 | kr/år |
Totalt: | 43,43 | 42,15 | 28,13 | kr/mil |
Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader. |
Fakta
Kia | Nissan | Renault | |
Drivlina |
Rak 4, bensin |
Rak 4, bensin |
Rak 4, bensin 1 598 cm3 92 hk vid 5 600 r/min 144 Nm vid 3 200 r/min Elmotor 67 hk Systemeffekt 160 hk Multimode automatlåda Framhjulsdrift |
Kaross |
Längd 4 515 mm Bredd 1 865 mm Höjd 1 650 mm Axelavst. 2 680 mm Bagagevolym 587–1 776 liter |
Längd 4 425 mm |
Längd 4 227 mm |
Förbrukning (WLTP) Test |
Angiven 6,4 l/100 km Test 6,5 l/100 km |
Angiven 6,9 l/100 km Test 6,5 l/100 km |
Angiven |
CO2 (WLTP) Test |
Angiven |
Angiven |
Angiven 30 g/km Test 81 g/km |
Prestanda |
0–100 km/h |
0–100 km/h |
0–100 km/h |
Vikt |
Tjänstevikt 1 808 kg Maxlast 437 kg |
Tjänstevikt 1 577 kg Maxlast 463 kg |
Tjänstevikt 1 564 kg |
Tankvolym |
52 liter | 55 liter | 48 liter Batterikapacitet 9,8 kWh |
Pris | 375 400 kr | 369 400 kr | 332 900 kr (efter bonus) |
Betyg
Kia | Nissan | Renault | |
Ekonomi/ utrustning |
3 |
3 | 5 |
Höga servicekostnader gör Sportage Hybrid aningen dyrare än Qashqai att äga. Generöst med standardutrustning |
I prisnivå med Sportage. Dyrare skatt men billigare service. LED-strålkastare och självkörning kräver högre utrustningsnivå. |
Betydligt billigare än de två andra efter erhållen bonus. Låga drivmedelskostnader för den som laddar och kör på el, samt låg skatt. |
|
Motor/ växellåda |
4 | 4 | 5 |
Bra med hybriddrift, men bensinmotorn känns tunn och låter ansträngd vid acceleration. Växellådan kunde ha växlat mjukare. | Överraskande pigg och alert trots att den har svagast motor i sällskapet. Växellådan jobbar mjukt och gör att drivlinan har bra respons. |
Mycket trevlig drivlina när man har laddat och kör på el. Även harmonisk vid hybriddrift. Växellådan är godkänd men kan tveka ibland. |
|
Körning/ komfort |
3 | 4 | 4 |
Väldigt Kia-typisk att köra. Det vill säga trygg och bra, men frånvarande känsla i styrningen jämfört med de två andra och lite för hård fjädring. |
Toppenbra chassi med bekväm fjädring och god väghållning. Sköna stolar. Högt vägljud drar ner från toppbetyg. |
Sköna stolar och bekvämt baksäte. Trevlig att köra med bra fjädring. Den långa hjulbasen gör att Captur har trygg väghållning , som en lite större bil. |
|
Utrymmen | 5 | 4 |
2 |
Längsta bilen i testet har föga överraskande bäst innerutrymmen. Bra framtill, godkänt i baksätet och mycket bra volym i bagageutrymmet. |
Framtill sitter vi bäst i Nissan Qashqai. Bilen känns välplanerad och rymlig, trots att den inte är lika lång som Sportage. Hyfsat bra bagageutrymme. |
Captur är en storlek mindre än de två andra bilarna, vilket visar sig i innerutrymmena. Godkänd för fyra vuxna. Litet bagageutrymme drar ner betyget. |
|
Säkerhet | 4 | 5 | 5 |
Inte krocktestad ännu, vilket gör att vi inte kan ge den fem stjärnor. Med förväntade fem stjärnor får Sportage samma slutbetyg som Qashqai. | Fem stjärnor hos Euro NCAP. Beröm för hög krocksäkerhet för människor av olika storlekar och sittpositioner. |
Toppbetyget fem stjärnor i testet hos Euro NCAP. Mycket bra krockskydd för vuxna och bra för barn. Bra pisksnärtskydd. |
|
Miljö | 2 | 2 | 4 |
Mildhybridsystemet imponerar inte förbrukningsmässigt. Men ger snabbare respons än Volkswagen. | Mycket effektiv och bra hybrid-drivlina som både är trevlig att köra och relativt snål vid verklig körning. Starkast, 4WD och snålast. | Effektiv drivlina för att inte vara elektrifierad. Men på bekostnad av gas-responsen. |
|
RESULTAT (MAX 30) |
21 |
22 |
25 |
Kia har moderniserat Sportage ordentligt, men ändå känner man igen sig. Användarvänlig och rejäl bil för familjen. Kika också på laddhybriden. | Nya Qashqai är en riktigt trevlig bil att köra. En riktigt långfärdsbil för familjen, förutom den höga ljudnivån. Vi skulle gärna se mer elektrifiering. | Genom att gå ner en storlek i ditt bilval kan du spara mycket pengar. Du får mer elektrifiering och betydligt billigare ägandekostnader |