Råd vid reklamation eller tvist i ARN
Till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, kan konsumenter som hamnat i kläm eller i tvist med en verkstad eller bilförsäljare vända sig för att få sin sak prövad. Behöver du veta mer om hur ARN fungerar, och vad man ska tänka på som konsument? Här hittar du information som hjälper dig.
Behöver du vår hjälp?
Om du har frågor kring hur du själv bäst går till väga för att hantera ditt ärende i ARN är du alltid välkommen att kontakta teknisk eller juridisk rådgivning.
M Sveriges medlemsrådgivning
Har vi hjälpt dig som har frågor om ditt ärende kan vi inte vara med och besluta om det i ett eventuellt nämndsammanträde i ARN. Läs mer om M Sveriges uppdrag i ARN
Så fungerar ARN
- En anmälan ska vara skriftlig och är gratis. Lättast är att gå via www.arn.se.
ARN har en tidsgräns, en anmälan till ARN måste ha kommit in inom ett år från första gången felet reklamerades till företaget, annars kan ARN avvisa ärendet. Nämnden kan även på andra grunder avvisa ärendet.
Läs M Sveriges tips och råd inför en anmälan här nederst på sidan. - En handläggare går igenom din anmälan och beslutar om ARN kan pröva tvisten samt vid behov skicka ut en begäran om komplettering om du behöver skicka in mer material eller specificera någon uppgift.
- Beslutet som ARN fattar är en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Det kan ta ungefär sex månader från att du skickar in en anmälan till att ARN fattar beslut. En majoritet av företagen följer besluten. De senaste åren har tre av fyra företag följt ARNs beslut inom avdelningen Motor.
Om ARN
ARN har olika områden för olika ärenden. Varje område har experter med olika sakkunskap som kallas in som ledamöter för ett specifikt sammanträde. Exempel på områden är bank, elektronik, möbler, resor och skor.
M Sveriges uppdrag i ARN
M Sverige är representerade i Allmänna Reklamationsnämndens motorsektion av våra juridiska och tekniska rådgivare, ledamöter som är utsedda av regeringen för detta uppdrag. Läs mer om M Sveriges uppdrag
Har ARN redan fattat beslut i ditt ärende?
Läs om här vad du kan göra ifall du fått ett avslag emot dig, eller om ARN har lämnat en rekommendation till ett företag att göra rätt för sig. Som medlem kan du alltid kontakta vår juridiska avdelning för råd och hjälp.
Ge dig själv så bra förutsättningar som möjligt!
För att få mesta möjliga hjälp av vår guide till ärenden i Allmänna reklamationsnämnden är det bra om du har viss förkunskap om vad en reklamation innebär.