Volkswagens kamkedjor
M Sverige varnar för kända fel som VW inte tar ansvar för.
Motorerna 1.2TSI och 1.4TSI finns i följande bilmodeller:
- Volkswagen: Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran, Passat
- Audi: A1, A3 (där motorfamiljen kallas TFSI)
- Skoda: Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia
Att som biltillverkare inte ta ansvar för en dålig konstruktion är beklagligt. Tyvärr är det fakta för många Volkswagen-ägare som drabbats av kamkedjeproblem på sina 1.2 eller 1.4TSI motorer. Motorerna finns i många olika modeller. Polo, Golf, Tiguan och Passat för att nämna några.
M Sverige riktar nu kritik till hur problemen hanterats och uppmanar samtidigt konsumenter att vara noga med valet av bil. Nu ställer vi Volkswagen-importören i Sverige mot väggen, och passar även på att fråga hur försäkringsbolagen arbetar med problemet.
Kamkedjan, som är den svaga punkten här, drivs av vevaxeln och driver kamaxlarna som reglerar motorns ventiler
Konstruktionen är vanligtvis mycket slitstark, med inget eller minimalt slitage och sällan något bytesintervall överhuvudtaget.
I de fall det ändå uppstår problem kan det vara för att kedjan blivit utsträckt, och då öppnas och stängs inte ventilerna i exakt rätt tid. En hydraulisk tryckare ska hålla kedjan spänd, men den kan gå sönder och det värsta som kan hända är att kedjan går av. Då krockar ventilerna med kolvarna i motorn med omfattande motorskador och motorbyte som följd.
Felet är mycket vanligt på den här motortypen. Läser vi den rapport som Länsförsäkringar sammanställt över maskinskadeärenden 2013 visar sig mönstret tydligt. Av de tio vanligaste modellerna har VW Golf överlägset flest antal fel på kamdrivningen. Faktiskt nästan lika många som alla de andra nio bilarna man jämfört med sammanlagt!
När vi frågar Länsförsäkringar hur de arbetar i frågan får vi svaret att Volkswagen Sverige inte ger dem någon respons, vare sig det gäller individuella goodwill-ärenden eller som generellt problem. Övriga försäkringsbolag ger en liknande bild - Volkswagen vill helt enkelt inte ta tag i frågan.
Att Volkswagen Group Sverige inte presenterat någon åtgärdsplan för konsumenter som råkat ut för havererad kamkedja är illa. Med anledning av det här valde vi att ställa några frågor till Marcus Thomasfolk, presschef för Svenska Volkswagen-gruppen.
Trots tydliga frågor om vilka goodwill-riktlinjer som gäller i Sverige, och vad deras egen fackmässiga service innebär för att minska risken, har man inte klarat av att ge oss några konkreta svar. Svävande resonemang om generösa förhållningssätt räcker inte, det är riktigt dåligt!
Ta ansvar Volkswagen
Det är beklagligt att man sätter kunden i kläm på det här sättet. Volkswagen visar tydligt att de inte har samma kundfokus som många andra bilföretag. Finns det från konsumentens sida en oro kring bilmärken där en stor del kampanjer och återkallningar förekommer kanske det är tid att tänka om, att behöva nyttja sin försäkring är inte den bästa lösningen.
De utbredda problemen med den här motorfamiljen visar tydligt att en snyggt hanterad kampanj från tillverkaren hade varit ett mycket bättre sätt att ta hand om sina kunder på.
Uppmaningen från M Sverige är tydlig - ta ert ansvar Volkswagen.