
Remissvar gällande TSF 2024-135
2025
Riksförbundet M Sverige har fått tillfälle att lämna remissvar på TSF 2024-135 – förslag till ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2017:54) om kontrollbesiktning samt följdändringar i andra föreskrifter. (2025-08-29)
M Sverige har fått tillfälle att lämna synpunkter på förslag om diverse ändringar gällande bland annat bilbesiktning.
M Sveriges synpunkter
Nedan följer de föreslagna ändringar som M Sverige har synpunkter på. Flertalet ändringar lämnas utan kommentar vilket innebär att vi inte har någon särskild invändning eller synpunkt som avviker från vad Transportstyrelsen föreslår.
Föreskrifter om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2017:54) om kontrollbesiktning.
1. Kontroll av E-Call kan inte genomföras
Transportstyrelsen har gjort en allt för snäv tolkning av besiktningsföreskrifterna. Det framstår som att E-Call-systemets komplexitet omöjliggör kontroll, och att det inte heller är möjligt att enkelt se på en bil om den omfattas av kravet på kontroll eller inte.
Systemets komplexitet är inte relevant. Besiktningen utgår från ett symtom, indikatorlampa lyser med fast rött sken exempelvis, vilket i sin tur innebär att ett fordon underkänns. Personal ska inte inom ramen för den myndighetsutövning en besiktning utgör närmare diagnostisera eller genom vidare felsökning upplysa om orsaken till bristen. Andra system på bilen, så som ABS-bromsar eller ESP, airbag med flera får nerslag enbart på grund av att en varningslampa lyser. Vad orsaken är spelar ingen roll, även om systemet i sig kan vara mycket komplext. Detsamma ska givetvis även gälla funktionen E-Call.
Systemet är ett krav enbart på nya bilmodeller från 31 mars 2018. Eftersom det inte på ett enkelt sätt är möjligt att vid prövningstillfället ta fram information om den aktuella bilen omfattas av kravet eller inte, väljer myndigheten att helt slopa kravet.
M Sverige menar att en korrekt ändring av föreskrifterna skulle vara att justera kravet till att gälla alla nya personbilar och lätta lastbilar som registrerats sedan 31 mars 2021, då kravet sedan detta datum gäller för samtliga nyregistrerade fordon, inte bara de som är av en ny modell. Av någon anledning nämns detta regleringsalternativ inte alls i utredningen.
E-Call är ett automatiskt nödsystem som vid en allvarlig kollision ringer 112 samt skickar bilens position och viktig information till räddningstjänsten. Systemet är livsviktigt eftersom det kan minska tiden tills hjälp når fram, vilket kan rädda liv och begränsa skador vid trafikolyckor.
När det gäller E-Call och nedsläckningen av vissa mobila nät som ska möjliggöra dess funktion finns tre kategorier biltillverkare, som påverkas på olika sätt. Kategori ett har varit förutseende och byggt en bil som klarar nedsläckningen, kategori två planerar att uppdatera bilarna och kategori tre tänker inte göra något alls. Nedsläckningen är heller inte unik för Sverige, den enda skillnaden är att nätägare vill släcka ner näten ett par år tidigare än resten av EU.
Att helt slopa kravet på funktionalitet är en åtgärd till fördel enbart för den kategori, och sannolikt minoritet, biltillverkare som inte vill uppdatera sina bilar. Varför skulle den myndighet som ansvarar för fordon som rullar på våra vägar välja att på trafiksäkerhetens bekostnad föreslå slopande av en föreskrift på denna grund? Transportstyrelsen borde med hänsyn till systemets funktionalitet rimligtvis inte hjälpa endast de biltillverkare som inte orkat bry sig om att ordna med en teknisk uppdatering.
M Sveriges förslag är att föreskriften som föreslås slopas inte tas bort utan justeras för att omfatta fordon registrerade från och med 31 mars 2021.
Kräv viltremsa!
M Sverige vill med anledning av remissens innehåll belysa vikten av att man vid färd på väg har med sig en viltremsa. Vi anser att man i samband med besiktningen ska kontrollera att det i fordonet finns en viltremsa. Precis som att det finns en varningstriangel.
Förutom den faktiska nytta viltremsan innebär som markering för viltjägare på eftersök och i förlängningen ett möjligt minskat lidande för skadat vilt, bidrar viltremsan i sig även till att bilägare får en ökad medvetenhet för risken som vilt kan innebära i trafiken.
Eftersom viltremsan ofta kan erhållas utan egentlig kostnad, och i en del fall också finns tillgänglig på besiktningsstationen, menar vi att det inte finns någon nackdel alls med att införa en ny kontrollpunkt och därmed skyldighet att i fordonet ha med sig en viltremsa.
Riksförbundet M Sverige
Heléne Lilja
Chef kommunikation och samhälle
Carl-Erik Stjernvall
Teknisk expert


