M Sverige En Remissinstans Banner

Riksförbundet M Sverige har fått tillfälle att lämna remissvar på Klimat- och näringslivsdepartementets promemoria Ett undantag från krav på laddningspunkter för ideella organisationer, diarienummer KN2024/01868 (2024-10-21)

M Sverige har fått tillfälle att lämna synpunkter på förslaget om att undanta ideella organisationer från kommande krav i plan- och bygglagen om laddstolpar. 

Det finns fördelar i att undanta dessa organisationer från kraven, och det är rimligt att ta hänsyn till deras situation i utformningen av regler och krav. Samtidigt kan det finnas skäl att beakta hur de klimatmässiga effekterna kan påverkas av att färre kan ladda med ett undantag på plats, vilket otvivelaktigt kommer att bli en konsekvens av förslaget.

Utredningen missar hälften av de laddbara bilarna 

Utredningen tar enbart upp begreppet elbil. Men konsekvensanalysen borde även omfatta så kallade laddhybrider, fordon vars klimatmässigt fördelaktiga teknik är mer beroende av destinationsladdning än en elbil med längre räckvidd. Av drygt 600 000 laddbara bilar i trafik står laddhybrider för nästan hälften. Laddbara bilar står idag för tillsammans cirka 65 procent av nyförsäljningen av personbilar, där laddhybrider står för 20 procent.

I promemorian anges hur en energimängd på 7,5 kWh motsvarar en tiondel av kapaciteten i en modern elbil med lång räckvidd, och att en destinationsladdning på 1,5 timmar skulle ha motsvarat en laddning ”på marginalen”. Det kan förstås vara riktigt, men de flesta elbilar har inte lång räckvidd. När det gäller laddhybrider kan 7,5 kWh motsvara merparten av räckvidden på el. 

Konsekvensen blir att föraren måste köra hem med hjälp av att förbränningsmotorn använder bensin eller diesel, till skillnad från en elbil som ändå skulle köra vidare på den el som är kvar i batteriet. Hänsyn till dessa faktorer och de ökade utsläpp det innebär behöver vägas mot de kostnader undantaget besparar de ideella organisationerna. 

Dessutom kan det finnas starka förutsättningar för exempelvis ett trossamfund i en större stad att erbjuda laddning. Parkeringsytor och elnät kan ge unik möjlighet att anlägga och erbjuda publik laddinfrastruktur. Det kan i vissa fall innebära en välbehövlig intäktskälla för organisationen.

M Sveriges slutsats

I huvudsak håller M Sverige med om att det föreslagna undantaget är bra. Mindre organisationer har ofta begränsade ekonomiska resurser och drivs av ideella krafter. Tuffa krav kan bli en belastning som hindrar deras kärnverksamhet. Samtidigt borde hänsyn tas till förutsättningarna för att tillgodose behoven, och syftet med lagstiftningen, så att även de som kör en laddhybrid kan nyttja fordonets tekniska potential fullt ut.

Riksförbundet M Sverige

Heléne Lilja                                                                                       
Chef kommunikation och samhälle   

Carl-Erik Stjernvall
Hållbarhetsansvarig