Fortkörning vid vägarbeten är ett stort problem som äventyrar säkerheten för de som jobbar på platsen. I en ny undersökning kan M Sverige påvisa problematikens utbredning: endast 1 av 3 förbipasserande trafikanter höll hastigheten vid vägarbeten.
Under åren 2003–2015 skedde nästan 4 000 olyckor vid vägarbeten*, enligt Trafikverket. Riksförbundet M Sverige kan i en ny undersökning gjord under sommaren 2021 påvisa att endast en tredjedel av alla trafikanter håller hastigheten vid vägarbeten.
– I våra mätningar som genomförts på flera platser runtom i landet körde hela 71 procent av alla motorfordon mer än 10 km/h för fort förbi vägarbeten. Bland bilisterna körde 73 procent för fort medan siffran för lastbilar var något lägre, 63 procent. Detta är allvarligt, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet, Riksförbundet M Sverige.
Riksförbundet M Sverige vill nu se en skärpning både från bilisternas och myndigheternas sida.
– Den stora underhållsskulden leder till att antalet vägarbeten kommer att behöva öka de kommande åren. Kunskapen hos bilisterna om vägarbetarnas utsatta situation behöver höjas samtidigt som myndigheter och entreprenörer i högre grad måste använda sig av åtgärder som trafikljus, bom eller lots vid vägarbeten, utöver omledning av trafik.
Riksförbundet M Sverige uppmanar svenska bilister att ta höjd för att det kan uppstå förseningar och att resorna kan ta längre tid än planerat på grund av vägarbeten.
– Kör försiktigt och följ hastighetsbegränsningarna när du passerar vägarbeten eller olycksplatser. Tänk på att inte utsätta vägarbetare eller utryckningspersonal för risker. Påbörja resan i god tid eftersom köer vid vägarbeten kan bidra till att restiden blir längre än vanligt, säger Tony Gunnarsson.
* I 1,4 procent av olyckorna omkom en person. I drygt 11 procent av olyckorna skadades någon svårt. I drygt en fjärdedel av de nästan 4 000 olyckorna skadades vägarbetare.
Undersökningen:
Fordon |
Håller hastighet |
10–20 km/h mer |
20–30 km/h mer |
Personbil |
26,9 % |
70,4 % |
2,2 % |
Lastbil |
37,2 % |
58,6 % |
3,9 % |
Buss |
55,5 % |
44,5 % |
0 % |
Motorcykel |
42,9 % |
57,1 % |
0 % |
Undersökningen bygger på 1 782 observationer av M Sveriges klubbar i Norrbotten, Skaraborg, Skåne Nordväst och Västerbotten.