Idag presenterade regeringen slutligen sin nationella infrastrukturplan för 2018–2029. Trots att 700 miljarder kronor satsas i planen, går endast 164 av dessa till vägnätet.

– Trafikverket påpekade redan i augusti förra året i sitt förslag, att det anslagna beloppet till vägunderhåll inte ens täcker den beräknade inflationen under de närmaste tolv åren. Vi är oroade över att regeringen inte har tagit någon hänsyn till det i sin plan, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund. Trafikverket hade begärt dubbelt så mycket för att kunna undvika försämringar av det svenska vägnätet. Nu riskerar vi sämre vägar, i synnerhet på det lågtrafikerade vägnätet. Det hotar trafiksäkerheten.

Av alla resor som görs i Sverige sker 9 av 10 på väg och nästan 8 av 10 i bil. Bilen är, och kommer under överskådlig framtid att vara, den möjlighet som många människor har att träffa familj och vänner runt om i landet.

Trafiksäkerheten i Sverige har gjort en enorm resa de senaste 20 åren, mycket tack vare arbetet inom Nollvisionen. Sedan 1997 har ett systematiskt arbete för säkrare vägar, säkrare fordon och bättre körkortsutbildning gett resultat. Men på senare år har utvecklingen avstannat. Och efter dagens besked riskerar vi ett bakslag.