När 1980-tal blev 90-tal gick vi in i en ekonomisk kris.
När fastighetsbubblan sedan sprack i början av 1990-talet, mitt under en internationell lågkonjunktur, följde ett antal svåra år. Krisen skulle komma att påverka landet under många år framöver.
Mobiler, moderna tider och miljöfrågan
Men trots lågkonjunkturen fortsatte en spirande teknikutveckling. World wide web hade lanserats 1990 och i hemmen fanns nu parabolantenner, vhs-bandspelare, tv-spel, kommersiella tv-kanaler och hemdatorer. Mobiltelefonerna slog igenom i mitten av 1990-talet, då även miljöfrågan ökade i betydelse.
För bilisterna var hastighetsfrågan ovanligt het i början av 1990-talet. Skulle det vara 90 eller 110 km/h på landets motorvägar? Det landade i 110 km/h efter agerande av Motormännen.
Trots framgången föranledde fallande medlemssiffror att organisationen vid ett strategimöte i oktober 1991 kände sig manad att slipa på sin affärsidé och målgrupp. Ur anteckningarna från mötet går att läsa:
Motormännen skall ... erbjuda klart definierade bilistgrupper kvalificerad hjälp, rådgivning och service … vidare skall M hävda personbilisternas intresse och verka för en ökad förståelse för bilen i samhället.
Samma år inrättade Motormännen ett 020-nummer för att svara på frågor från medlemmar och personalen som bemannade telefonerna fick snabbt fullt upp. Året därpå bolagiserades tre av Motormännens affärsområden: testverksamheten, resebyrån och förlaget. Nu skulle verksamheten renodlas för största möjliga medlemsnytta.
Vill du läsa mer?
Du har just läst en nedkortad version av en artikel ur M Sveriges Jubileumsbok. Vill du läsa mer om bilismens och M Sveriges historia så kan du beställa boken här nedanför. Lös gärna vårt historiequiz också.
Testa dina kunskaper med våra quiz om M:s och bilismens historia!