Den 1 september 1939 marscherade tyska trupper in i Polen. Två dagar senare förklarade Storbritannien och Frankrike krig mot Tyskland och ett nytt världskrig hade startat.
![](/media/4usge0ac/m-sverige-100-år-hästdragen-tvättbil-1939.jpg?width=750&mode=min)
Sveriges statsminister Per Albin Hansson slog snabbt fast regeringens primära mål: Att hålla Sverige utanför kriget. Men det pågående kriget påverkade trots detta det mesta i samhället.
Gengasen var klumpig, smutsig och ineffektiv
Statens livsmedelskommission började i oktober 1939 dela ut ransoneringskort för bland annat bensin. Som ersättning kom gengas att tillverkas.
![](/media/2whjawsv/m-sverige-100-år-gengasbil-under-kriget-foto-falbygdens-museum.jpg?width=750&mode=min)
![](/media/a2hhbbxq/m-sverige-100-år-kontroll-av-bensinkort-under-kriget.jpg?width=750&mode=min)
Före andra världskrigets utbrott hade Motormännens medlemstal växt lavinartat. Hela 30 000 medlemmar fanns registrerade 1939. När vågorna efter andra världskriget väl började lägga sig kunde bensinbilarna åter tas i bruk och inställningen till bilen och bilismen blev oåterhållsamt positiv.
Antalet bilar i Sverige växte snabbt
Sverige blev det land i Europa som hade det snabbast växande antalet bilar per invånare. Nu blev det snarare det övriga samhället som fick anpassa sig efter bilen i stället för tvärtom.
Vill du läsa mer?
Du har just läst en nedkortad version av en artikel ur M Sveriges Jubileumsbok. Vill du läsa mer om bilismens och M Sveriges historia så kan du beställa boken här nedanför. Lös gärna vårt historiequiz också.
Testa dina kunskaper med våra quiz om M:s och bilismens historia!