Vägombudssäsong 2019
Ordförande Ulla-Britt Hagström var ansvarigt vägombud. Årets vägombudsbil var en Mitsubishi Outlander laddhybrid.
Kulturupplevelser i bilismens anda
Gruppen möttes av en tvåsitsig sportbil med två bensintankar för att snabbt kunna fylla på vid racertävlingar – en MGTA 38 Special som Ingvar började bygga 2007. Delarna levererades från England och själva pumpen hade funnits i ett jaktflygplan. Nu stod bilen där med en handhamrad aluminiumkaross och med en Volumexkompressor direktkopplad till motoraxeln.
Ingvars bilar har vunnit förstapris vid utställningar i London, Bristol och på flera andra platser. En vacker gul Class 15 Miscellaneous stod som en prydnad och väckte stort intresse – en 2/5 skalmodell T35. På en bana i Örebro provkör han modellbilar i upp till 329 kilometer i timmen. Ingvar Dahlberg har en ordning och struktur som är få förunnad. Han har hela sin uppfinningsrikedom i fotografier och på youtube.
Ingvar berättade att han gjorde en tvåtaktsmotor redan vi 14 års ålder. Sedan har det bara fortsatt. Som lärare utvecklade han elektroniska bygglådor till skolorna med stor efterfrågan. Vid den tid hans pappa tog över Ford i Skara var det inte ovanligt att bilarna fick byggas ihop från lådor. Redan Ingvars farfar var inspiratören som byggde järnvägsstationen och museet i Skara. Flera intressanta nyproduktioner är på gång. Skaraborgsklubben kan lägga till ett område i opinionsplattformen för M Sverige – Kultur för bilister.
7-8 september Speed Art Design i Mariestad
Lokalklubben M Sverige-Skaraborg ställde ut på Speed Art Design och informerade om organisationen och vårt viktiga trafiksäkerhetsarbete.
1 september: Friskvårdens dag på Billingen
Vi i lokalklubben deltog med ett utställningsbord och berättade om vår organisation och vårt trafiksäkerhetsarbete. Vi har bl a under sommaren genomfört en undersökning hur färdriktningsvisare används i korsningar och rondeller.
3 juni: Studiebesök hos TestLab i Tibro
Myndigheterna bör ta emot smarta lösningar
Det allmänna intrycket när M Sverige – Mötesplats för bilister (tidigare Motormännen) besökte MHF:s Testlab i Tibro var att myndigheterna måste bli bättre på att ta emot smarta lösningar. I Tibro finns ett världsledande företag med kunskap och produkter för alkoholmätning. Härifrån kan alkobommar styras, bilbarnstolar testas, alkolås utvecklas osv.
Tomas Jonsson berättade med inlevelse om vad som fått honom att satsa på utvecklingen för att förhindra trafikolyckor orsakade av alkohol. I sin historik uttalade han ofta: - Hade bilen varit utrustad med alkolås hade Erik levt idag. Han menade att 25 procent av alla arbetsplatsolyckor orsakas av alkohol liksom 25 procent av alla sjukskrivningar.
Att alkoholbommar vid hamnar inte är igång idag handlar om negativ regelstyrning. Trafikverket saknar mandat att beställa alkobommar. Trafikförordningen, polis, tull, kustbevakningen fastnar i regelträsket. Om Transportmyndigheten tar in möjligheten i tullförordningen måste rederierna betala.
Men Tomas Jonsson ger sig inte. Nu har sju campingplatser på frivillig basis infört alkotest vid utfart. M Sverige – Mötesplats för bilister ser med oro på att allt färre poliser finns ute vid vägarna för att kontrollera nykterheten. När poliserna inte räcker till måste smarta lösningar tas till. Det är viktigt att kunna åka bil säkert på vägarna. Testlab i Tibro är värt all uppmärksamhet.
Medlemsmöte/studiebesök hos Gulf Timmersdala
Motormännens Lokalklubb Skaraborg (M Sverige – Mötesplats för bilister Skaraborg) besökte nyligen bensinmacken Gulf i Timmersdala och möttes av en intressant berättelse. Ägaren Björn Lundkvist stod inför nedläggning av sin mack. Då kom fantasiverksamheten att prövas på sin spets. BöjaBagarns fastighet stod ledig och kunde köpas in tillsammans med Jättadalen som köpte en del.
Det fantastiska är Timmersdalabornas delaktighet och känsla för sin bygd. 36 personer kom ideellt och hjälpte till med flytten. 1 500 timmars arbete för medhjälp till en bensinmack i Timmersdala och gissa om de också tankar och byter däck där!
Björn Lundkvist har cafeteria i en museiliknande miljö med mängder av historiska produkter.
Samlingen inleddes av Ulla-Britt Hagström, ordförande som informerade om fyra bilrelaterade styrmedel, ökning av skatter för drivmedel, ny kilometerskatt samt ökad koldioxidrelaterad skatt för bilägande. Skillnaden mellan landsbygd och glesbygd kommenterades liksom skillnaden mellan större städer, förorter och mindre orter. Ulla-Britt refererade också till en forskningsuppgift – 1980 fick en genomsnittlig industriarbetare 11,60 liter bensin för en timlön. 1990 blev det 11,49 liter, 2000 11,18 liter och 2018 11,28 liter. Samtidigt drar bilarna nu mindre drivmedel.
När Skövde kommun är i startgroparna för att få till laddstolpar på olika platser har HSB-föreningen tagit saken i egna händer och placerat ut tolv laddstolpar i Hentorp vid Gröna vägen. Här informerades Motormännen om praktiska frågor som hur det går till att koppla in kabel, ladda med egen kabel, sköta betalningen per individnivå osv. Detta har lett till att bostäderna blivit mer attraktiva och att flera väljer elbil. Patrik Gustafsson, styrelserepresentant hos Motormännen och boende i Vallsängen hade tagit initiativet till träffen.
Jimmy Ingvarsson och Edward Forsberg från Holmgrens bil bjöd på provkörning med tre olika biltyper från hybrid till ren elbil. Flera frågor om elbilar och miljö ventilerades med fokus på miljövänligt material i biltillverkningen och lägre milkostnader. Ekonomin framstod som en viktig fråga både för kostnader för bilkörning och för laddeffekt och säkerhet.
Johan Hedsjö, från Kjellströms som är verksamma i Skövde, Tibro och Mariestad, beskrev beskrev tillsammans med Niclas von Shrenk från Rexel framtiden. Morgondagens bensinstation blir en elstation hemma och bilisten "småladdar" vid olika tankställen när bilen parkeras. Deras vision var tre laddstolpar per bil med en fossilfri fordonsflotta.
19 februari: Självstyrande bilar teknisk eller politisk fråga
Temaföreläsningen vid årsmötet för Motormännens Lokalklubb Skaraborg handlade om framtiden och självkörande bilar. Gästföreläsare Helena Gellerman, riksdagsledamot i Trafikutskottet menar att Sverige ligger långt fram i den tekniska utvecklingen. Kvar är den detaljerade karta som behövs för att bilarna ska fungera. Här ligger Finland långt fram. Helena Gellerman konstaterar ändå att frågan om självkörande bilar är en politisk fråga, en utmaning hur samhället utvecklas. År 2025 förväntas hälften av Volvos personvagnars bilar vara elektriska och en tredjedel självkörande.
Bilarna måste kunna kommunicera med varandra för att undvika olyckor. Trots olycksrisken är detta ändå argumentet för att självkörande bilar gör trafiken mera säker. Antalet döda och skadade beror ofta på ouppmärksamhet hos föraren. Framtidens utmaningar handlar om trygghet och säkerhet. Hur ska alla som arbetar som förare av olika slag finna andra yrkesroller i framtiden? Var ska bilarna parkera främst nattetid? Behövs våra pendelparkeringar och parkeringshus? Hur tar vi hand om personer med olika funktionsnedsättningar?
Holmgrens bil presenterade i sin redovisning trender för framtida köpmönster av bilar. Kunders intresse för drivmedel har ökat – bensin, diesel, hybrid, laddhybrid, mildhybrid, vätgas – till bilpool. I framtiden ökar kraven att ”paketera” bil enkelt för kunden.
Ulla-Britt Hagström, Skövde och Bertil Andersson, Lundsbrunn omvaldes till ordförande respektive vice ordförande för lokalklubben. I styrelsen nyvaldes Patrik Gustafsson och Sigvard Eriksson Skövde. Ledamöter i styrelsen är Per-Olof Stenström Stenstorp, Stig Mathiason Lyrestad, Kristian Ribberheim Götene samt Sara Girma, Mona Johansson, Eben Johnson och Anders Edeskär-Wennberg från Skövde.