M Sverige agerar lokalt, genom att lyfta upp lokala trafikfrågor till exempel via lokala politiker eller genom insändare i lokalmedia. Vi kan även skapa lokal opinion genom att uppvakta polisen eller Trafikverket om t ex trafikfarliga vägavsnitt.

Vi fungerar som antenner och fångar upp frågor lokalt som vi sedan kan driva vidare centralt. Du vet väl att du kan vara med och påverka trafiksäkerheten där du bor. Hör av dig till klubben och tipsa oss om trafikfaror i din närhet.

Klubben utfärdar internationellt körkort.

Lokalklubb Sydvästra Skåne 

klubb.sydvastraskane@msverige.se

Styrelse:

Ordförande: Anita Holmberg
073-377 57 50
anita.holmberg46@gmail.com

Sekreterare: Lennart Andersson
073-388 03 80

Aktiviteter 2022

Trafikpolisen informerar 8 december 2022
Trafikpolisen informerar 8 december 2022

Information från trafikpolisen den 8 december

Välkomna på medlemskväll med information från trafikpolisen. De kommer att informera om trafikpolisarbetet och du har möjlighet att ställa frågor om trafik. Vi i klubben bjuder på ”lussefika”

Tid: torsdag 8 december klockan 18.00-20.00
Plats: Falkmansgatan 1, Malmö. Beachflagga med M:s logga vid entrén.
Anmälan: senast 23 november till micky1@telia.com

Rapport från eCarExpo, Nordens störste Elbilsmesse 2022 i Köpenhamn, oktober 2022
Rapport från eCarExpo, Nordens störste Elbilsmesse 2022 i Köpenhamn, oktober 2022

Prolog

Det är spänning i luften, tillsammans har vi möjlighet att ställa om så att framtiden kan flytta in redan idag. Det är fredag den 28 oktober, nådens år 2022. Branschdagen då Riksförbundet M Sverige, genom dess lokalklubb Skåne SydVäst är på plats på nordens största elbilsmässa i Bella Center, Köpenhamn, Danmark! 

Vi ska dyka ner i leverantörernas dolda labyrinter och försöka definiera innebörden av de subtila formerna av förklaringar. Vi ska förkovra oss i ordlistans förkortningar. Vi är här för att nyfiket se, lyssna och ställa relevanta frågor om de senaste nyheterna, få vägledning om de bästa köpen, lära oss hur man bäst laddar en elbil, vidare lära oss hur man bäst använder såväl motorbroms som frihjul för att bäst ta tillvara rörelseenergin vid retardation samt undersöka det allsidiga scenprogrammet.

 

Samtidigt är det en utmaning, av största vikt, att vi är medvetna om historien om vår planets utveckling för att kunna hantera framtiden klokt. Utan historia, ingen framtidsvision, planera och förändra. En sak är säker, vår planet klarar sig alltid, det är värre för människa, djur och växtliv.

 

Sätt dig bekvämt, öppna dina sinne, släpp lös kreativiteten bland dina frågor och vi hoppas du kan bli inspirerad av vår enkla sammanställning till att kanske bli lite mer nyfiken på vad framtiden har att erbjuda. Innan du köper eller hyr en elfordon, glöm inte ställa dig frågan. Vilka behov ska ett elfordon uppfylla för mig?

 

Nordens största elbilsmässa 2022 har mycket att erbjuda. Allt från motoriserade skateboards, till elcyklar. EU-mopeder till motorcyklar. Det finns även motorcyklar till off road körning.

Det finns en separat elcykel- och mopedbana, det finns en testbana för de riktigt små “Kids testdrive”. Det erbjuds testkörning av någon av de cirka 58 test elbilar som finns till rådighet. 

Konceptfordon till Premiumfordon och ett brett mellanprogram. Batteriladdning för privatbilister samt laddningslösningar för jobbet till laddning längs vägarna. Appar för att förenkla vardagen för elbilsladdning.

Frågorna är många! Ska man som kund köpa eller leasa ett elfordon? Hur ser behovet ut? Ska man ha räckviddsångest?

Eller är det så, att elfordon har så pass bra räckvidd idag att laddning inte ställer till något problem bara man är utrustad med rätt appar och det finns ett väl utbyggt nät av laddstolpar? Vilken typ av fordon ska man som kund satsa på? Varför har fokus hamnat på konstruktion och laddning av elbatteri, rena elfordon eller någon kombination av elbatteri och förbränningsmotor. Hur började allt?

Epilog

Vill du veta vad som finns framför dig, fråga de du möter. Så lyder ett gammalt kinesiskt ordspråk. Vad har vi lärt oss på dagens elbilsmässa? Hur ska dagens kunskap förmedlas vidare?

Utvecklingen går fort framåt, igår fossildrivna fordon, idag eldrivna fordon och i morgon vad ser vi då? Hur ska vi beskriva, beräkna samt skapa en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan är, från råvara till färdig produkt, under fordonets livstid. Hur ska vi beskriva, beräkna samt skapa en helhetsbild av hur stor den totala kostnaden är, från inköp till återbruk eller återvinning under fordonets livstid.

Vi vill framföra vårt stora tack till Riksförbundet M Sverige, att vi fick frågan, samt erhöll denna möjlighet att få besöka den största nordiska elbilsmässa 2022.

Det går att läsa, medverka i videokonferenser eller få information via nätet. Men det personliga mötet kan eller ska aldrig förringas. Det är oerhört centralt att mötas och att lyssna. I mötet växer och utvecklas vi tillsammans.

En dag på en elbilsmässa borde fler få tillfälle att uppleva! Det är nu man har chansen att ställa alla frågor, vara nyfiken, provsitta, provköra, lyssna, känna och prata med tillverkare utan att behöva köra runt till var och en.

Vi fick möjligheten och den stora glädjen att träffa många intressanta representanter med stor kunskap som de delade med sig till oss och därmed gav oss många nya kunskaper som vi fick till oss.

Läs hela rapporten från eCarExpo här

Lennart Andersson

2022

Lokalklubb Skåne Sydväst på Müller Memorial vid Jägersro Trav & Galopp 22 oktober. Till montern komm många intresserade besökare och det blev många frågor om vilken typ av drivning som är bäst, ren el, elhybrid, bensin eller diesel. Eller ska man vänta på något annat? Hur och när ska en elbil laddas? Är det bättre att köra med kraftig motorbroms, när man släpper gasen eller ska man använda frihjul?
Lokalklubb Skåne Sydväst på Müller Memorial vid Jägersro Trav & Galopp 22 oktober. Till montern komm många intresserade besökare och det blev många frågor om vilken typ av drivning som är bäst, ren el, elhybrid, bensin eller diesel. Eller ska man vänta på något annat? Hur och när ska en elbil laddas? Är det bättre att köra med kraftig motorbroms, när man släpper gasen eller ska man använda frihjul?

Varför fanns Riksförbundet M Sverige, representerade av lokalklubben Skåne Sydväst på Jägersro en lördag i oktober?  
Höjdpunkten denna lördag den 22 oktober, är att det åter var dags för Müller Memorial ett av Sveriges absolut äldsta storlopp som avgjorts sedan 1927, och som skapat rader av stora vinnare. 


Men hur började det en gång i tiden? 1906 träffades två herrar vid namn Christian Lauritz Müller och Bror Cederström i Malmö och beslöt sig för att tillsammans med ett antal intressenter köpa egendomen Jägersro, 5 km sydost om Malmö.

Müller var byggmästare och travman, Cederström överste. C.L. Müllers Memorial är ett årligt svenskt travlopp som körs på Jägersro i Malmö. Loppet körs sista lördagen i oktober. Loppet körs över distansen 2640 meter med autostart. Det är ett Grupp 2-lopp, det vill säga ett lopp av näst högsta internationella klass.
Loppet till minne av den dansk-svenska byggmästaren Christian Lauritz Müller. Loppet brukar locka både svenska och utländska stjärnhästar. Flera världsstjärnor har vunnit loppet. Året efter, 1907 den 20 maj, invigdes Jägersro under bolagsnamnet AB Skånes Galopp- och Trafbana. Fortfarande är Jägersro landets enda bana gemensam för både trav och galopp.


Framtidsdag i samarbete med bland annat M Sverige

Historiska Müllers Memorial möter framtiden. Sista lördagen i oktober är en historisk dag.
Till minne av travmannen, byggmästaren och jägersro-grundaren C.L. Müller, körs sedan snart 100 år tillbaka ett storlopp rankat som ett av de viktigaste bland travvänner.

I år är Müllers Memorial inte bara en länk till historien dagen är också en framtidsdag. En dag då Riksförbundet M Sverige genom lokalklubben Skåne Sydväst blivit inbjudna till utställningen om det nya Jägersro och hur innovativ teknologi ska göra framtiden smart och gränslös.

Vår utställningsmonter

Vi möttes av ansvarig personal på utsatt tid vid huvudentren från Jägersro Trav och Galopp. Blev anvisad vår plats inomhus i den stora utställningshallen.
Vi fick en bra plats, vi syntes på långt håll. Vi monterade våra Roll-up, antal tre styck. Två med vit bakgrund med ett stiliserat M och mellan dessa M 100 år. Vi dukade upp på det tillhörande bordet våra tidningar och foldrar, viltremsor och reflexer med sina foldrar. P-skivor och pennor samt påsar att bära i.
Vi gjorde även så att vi lade ett exemplar av alla våra kampanjprodukter i påsar och hade dessa klara att dela ut till de som stannade till i förbifarten och överlämnade dessa.


Vi hade många intresserade besökare, det blev många frågor om vilken typ av drivning som är bäst, ren el, elhybrid, bensin eller diesel. Eller ska man vänta på något annat? Hur och när ska en elbil laddas? Är det bättre att köra med kraftig motorbroms, när man släpper gasen eller ska man använda frihjul? Om jag köper en elbil idag, får jag någonting för den när jag ska byta om 4 eller 5 år? Vilka kostnader, skatter, pålagor kan man förvänta sig att en kWh el kostar om ett par år när många kör elbil? Räcker elen till här i Skåne?

Epilog

Med avseende på alla de frågor vi fick är intresset mycket stort för ny teknik och eldrift. Riksförbundet M Sverige har en viktig roll att fylla. Det är inte lätt att välja fordon idag. Höga priser på nya fordon. Dyra servicekostnader. Vilka garantier finns på begagnade fordon? Hur länge håller ett batteri? Vilka prisgarantier finns, hur stora pålagor kommer staten att lägga på en elbil när tillräckligt många köper eller leasar en elbil?

Frågorna är intressanta och viktiga, här måste vi som organisation finnas, dels för att hjälpa kunden, dels för att vara en aktör mot leverantörerna.

Lennart Andersson

2022

Studiebesök hos Donalds bilbärgning 20 sept 2022
Studiebesök hos Donalds bilbärgning 20 sept 2022

Studiebesök hos Donalds Bilbärgning 20 september

Tisdag den 20 september klockan 18.00-ca 20 besöker vi ett av Skånes större bärgningsföretag: DONALDS BILBÄRGNING. Företaget är verksamt på sju orter i Skåne. Vi får information om företaget och förevisning av olika bärgningsfordon, stort som smått. Vi bjuds på fika. 
Välkomna!

Plats: Bogesholmsvägen 15, Kävlinge. 
Anmälan: senast den 12 september

Borgeby slott i september 2022: "Kromen glänser, lacken gnistrar i solskenet. Motorer som är så välpolerade att det inte är några problem med att utföra kontroller i vit smoking."

Prolog.

Att berätta om det vi gör, är viktigt för att ha en historia. Därför känns det rätt att skriva om det vi gör i lokalklubben Skåne sydväst. I vår herres hage finns det mycket att berätta om. Där finns bland annat många olika fordon och fordonstyper, skönheten sitter i betraktarens ögon och allt är beroende på vår inställning till dem, som länge fascinerat människan.

Borgeby slott. Det är tisdag den 6 september, vinden leker tafatt i trädtopparna. Solen bryter igenom den tunna slöja av lätta böljemoln som dansar över himlen. Folk i kanoter som gått ner för trapporna till åkanten. Rörelsemönstret för Lödde å är likt en snok i ett daggfuktigt gräs, slingrande och rullande i makligtakt över ett lätt ondulerat och färgsatt skånskt landskap på slätten förbi Borgeby slott, som har anor från sent 900-tal då Skåne fortfarande tillhörde Danmark. Harald Blåtand var kung. Många är de stora grön områden som snart kommer att kantas av två, tre eller fyrhjuliga skapelser. Vi är på det spontana mötet för entusiaster och de som är intresserade av fordon, såväl gamla som nya. Besökare vallfärdar till dessa fordonsträffar.

Oavsett vad man tycker om fordon och de olika typerna av desamma, är detta sanna fordons människor, det är folkfest, det ärglädje, som man upplever inom området. Det är många timmar av hårt arbete som är nedlagda på fordonen. Mycket tid har lagts på att leta reservdelar. Många är långväga gäster, det hörs främmande språk i folkhavet, men en sak har vi allagemensamt och det är att vi tycker detta är resan värd.

 

The crew.

Personal I

Personalen är snabba på att dirigera, svara på frågor och hjälpa till i största allmänhet alla de besökare som finns och som alltjämt kommer i en strid ström till dagens aktiviteter. Vi har fått hjälp och tillgång till ett bord som vi dukat upp med oanade läckerheter.

Personal II

Vi som representerar lokalklubben Skåne sydväst idag är Hans, Knut och Lennart. Vi har de absolut senaste exemplaren av M-tidningar sprängfyllda med intressanta foldrar gällande, Medlemskap, M Connect, M Väghjälp, Valfrågor 2022 samt Gör bilresan roligare, säkrare och enklare med M butik. Vi har reflexer, P-skivor och viltremsor. Vi har haft många besökare under dagen. Många intressanta frågor har ställts.

Borgenby slott fordonsträff 2022

Många goda dialoger har passerat. Tidningar har försvunnit i en rasande fart, det gäller både sommarnummer såväl som senaste numret som kom i veckan.

Vare sig vi vill det eller ej är det ett faktum. Vi närmar oss hösten, då är både viltremsor och reflexer högsta prioritet. Tråkigt nog tog reflexerna slut. Äldre som unga var intresserade. Hade vi haft flera hade det inte varit några problem att dela ut dessa.

De allra flesta vi mötte var redan medlemmar som ville prata med sina lokala representanter om bland annat varför det inte finns ett kontor i Malmö, likaså ett testcenter. När vi pratade testcenter framkom det att det var en viktig plats att mötas på. Kunnig personal som man kunde rådfråga. Ett testprotokoll som var så omfattande och korrekt att inte många på serviceverkstaden ifrågasatte det när man därefter besökte sin bilhandlare inför utgången av garantin på fordonet.

Borgenby slott fordonsträff 2022

Fordonsträffar på Borgeby Slott.

En träff för fordonsentusiaster i en spännande miljö med kulturhistoriska byggnader. Här finns stora ytor, gott om ytor för uppställning av veteranbilar och entusiastbilar. Motorcyklar och veteran mopeder, vespor med mera. Träffarna anordnas under perioden maj till september. Varje tisdag mellan klockan 16.00 till 20.00. Här finns stora ytor där besökarna kan parkera sina fordon, utan kostnad.

Vid ett av de många fälten rymmer olika former av samhörigheter fordon i mellan. Här samsas Jaguarer, Maserati, Ferrari, Lamborghini, Porsche med mera. Intresset är stort bland besökare och ägare.

Borgenby slott fordonsträff 2022
De många olika områdenas rariteter

Kromen glänser, lacken gnistrar i solskenet. Motorer som är så välpolerade att det inte är några problem med att utföra kontroller i vit smoking. Motorer som mullrar sina V8 så att nästan marken dansar med i de sköna tonerna. Motorer stora så att de inte får plats på sina ursprungliga platser utan de har fått ta baksätet i anspråk som sin nya motorplats. Här finns entusiastbilar som är unika. Här trängs gamla Fordar med nya Fordar. Trabanterna har sin plats. Vackra byggen som är byggda och förvaltade av entusiaster inom bilkonsten.

Lokalklubb Skåne Sydväst deltog vid Borgeby Slott 2 aug 2022
Lokalklubb Skåne Sydväst deltog vid Borgeby Slott 2 aug 2022

Tisdagen den 2 augusti var lokalklubben Skåne sydväst med vid bilutställning för veteranfordon vid Borgenby Slott som arrangeras varje tisdag under sommarmånaderna, vid bra väderlek. Vi som finns på plats är Anita H, Knut N, Hans R samt Lennart A.

Skaran av fordon växte konstant under denna underbara eftermiddag och kväll i Borgeby Slott!

Det var en utställning med både bilar av äldre modell och motorcyklar. Det fanns rariteter, kromen glänsde i solen, lacken gnistrade, allt från välpolerade Jänkare, Hot-rods, Pick-up trucks till muskelbilar med välpolerade motorer. Det fanns även bilar av olika fabrikat med nyare tillverkningsdatum, många körde nedcabbat. Här fanns både engelska rariteter såväl som amerikanska. Även nyare sportbilar, både från Japan, USA och Europa var representerade. De första bilarna började rulla in på området vid 15.30-tiden och formerade sig på de olika stora fälten.

Motorcyklar fanns av alla de sorter och fabrikat. Stora som små, i långa rader. Kraftpaket som fick marken att vibrera när de rullade in på området. Syftet med dessa tisdagskvällar är att visa upp mångfalden av skönheter på två, tre och fyra hjul. Ett äventyr och engagemang som lockade många besökare, allt från barnfamiljer, ungdomar, familjer med vuxna barn till pensionärer.

Det var jämställt mellan män och kvinnor, både som besökare men även de som är förare i de olika fordonen. Vi fick en plats precis vid ingången till ett av de stora fälten för bilar, här gick och körde alla förbi, vi hade dukat upp vårt bord både tidningar med instoppade foldrar som vi flitigt delade ut. Även pennor, reflexer, P-skivor och viltremsor var uppdukade och eftertraktade. Vårt bord var välbesökt. Många som besökte oss var redan medlemmar i Riksförbundet M Sverige och vill passa på att ta ett resonemang med oss fyra som var närvarande. Många tog upp frågor som rörde sig om försäkringar, priser på drivmedel, körning i cirkulationsplatser, hastigheter, stopplikt, högerregeln, bonus/malus med flera frågor.

Vi pratade bland annat även om M Connect, vägombudens uppdrag och roll i sommarsverige, M väghjälp med flera av våra viktiga frågor samt vår roll i samhället.

Många medlemmar ville prata  minnen från svunna tider, andra ville höra sig för vad vi inom Riksförbundet M Sverige kan hjälpa till med.

Barnfamiljer var intresserade av reflexer att fästa både på barnvagnar och på barnen. Vid 19.00-tiden började en del av ekipagen att köra och drygt en timme senare var många på väg mot andra äventyr.

Vi kan konstatera att det var en välbesökt eftermiddag och kväll, vi delade ut mycket material, många intressanta frågor ställdes som ledde till livliga dialoger vilket vi tolkar som ett tecken på att Riksförbundet M Sverige behövs tillsammans med lokalklubbarna.

Bilutställningen vid Borgenby Slott augusti 2022
Bilutställningen vid Borgenby Slott augusti 2022

Den 14 juli Motorhistoriska klubben i Smygehamn

Här kan du läsa en sammanfattning av aktiviteten

På bilden ses hur en besiktning kan gå till på en el-bil
Här demonstreras hur en besiktning kan gå till på en el-bil

Evenemang tillsammans med Carspect i Trelleborg 24 maj

Tisdag den 24 maj bjöd vi i lokalklubb Skåne sydväst in till ett medlemsmöte hos Carspect i Trelleborg. Vi var runt 25 personer som deltog.

Efter en kort inledning om kvällens innehåll tog Peter Malmberg från Carspect över och guidade oss lättsamt och noggrant genom en besiktning. Det ställdes många frågor, det kom intressanta synpunkter och det var överlag en god uppsluppen stämning.  

Efter fikapaus tog Carl-Erik Stjernvall från Riksförbundet M Sverige över. Han gjorde en presentation av den hållbara vägen mot framtidens bilism. Även här var frågorna många. Ska man hyra, abonnera, dela eller köpa? Vilka egenskaper är viktiga att hålla kontroll på. Vilken livslängd och vilka reparationskostnader ska man räkna med hos en elbil? Ska man ha räckviddsångest?  

På bilden ses Knut-Arne Nilsson och Anita Holmberg från lokalklubb Skåne Sydväst samt Peter Kruse och Ingmar Nilsson från lokalklubb Skåne Nordväst
På elbilsmässan i Lund deltog Knut-Arne Nilsson och Anita Holmberg från lokalklubb Skåne Sydväst samt Peter Kruse och Ingmar Nilsson från lokalklubb Skåne Nordväst

Elbilsmässa Nova Lund 4 maj 

Tillsammans med lokalklubb Skåne Nordväst deltog vi på årets elbilsmässa på Nova Lund. Vi hade många intressanta samtal med besökare och utställare.

2022: Årsmöte hölls 7 april

Aktiviteter 2021

Tillsammans med lokalklubb Skåne SV ställde vi ut på Elbilsmässan i Ystad som gick av stapeln lördag den 28 augusti. Det var den första elbilsmässan som genomfördes i Ystad men planen är att det kommer att bli en årligen återkommande aktivitet. Vi var totalt 28 utställare och mässan besöktes uppskattningsvis av ett par tusen intresserade. 

Mässan invigdes med en uppvisning av elbilen Milburn Electric från 1919 (finns på Autoseum) som körde ett varv runt hela mässområdet.

Några veckor senare var det dags för motsvarande mässa i Lund på NovaLund köpcenter. Precis som i Ystad så samarbetade vi med lokalklubb Skåne Nordväst.

Vi hade många bra samtal om oss i M Sverige och flertalet var intresserade och ville veta mer och några blev också medlemmar direkt.

Arrangörerna planerar att nästa års mässor blir 7 och 14 maj 2022.

På bilden ses Lennart Andersson, Anita Holmberg och Knut-Arne Nilsson från lokalklubb Skåne Sydväst samt Marja Mattsson från Lokalklubb Skåne NV vid elbilsmässan i Lund
På bilden ses Lennart Andersson, Anita Holmberg och Knut-Arne Nilsson från lokalklubb Skåne Sydväst samt Marja Mattsson från Lokalklubb Skåne NV vid elbilsmässan i Lund
På bilden ses ordförande Anita Holmberg tillsammans med Ingmar Nilsson och Peter Kruse från lokalklubb Skåne NV
Ordförande Anita Holmberg tillsammans med Ingmar Nilsson och Peter Kruse från lokalklubb Skåne NV.
På bilden ses elbilen Milburn Electric från 1919
Elbilen Milburn Electric från 1919
På bilden ses vägombud Lennart Andersson och årets vägombudsbil - Peugeot 3008
Vägombud Lennart Andersson och årets vägombudsbil - Peugeot 3008

Den 12 maj var det officiellt startdatum för vägombudsverksamheten inom Riksförbundet M Sverige. Vi är 21 klubbar och avdelningar som bemannar 12 bilar mellan 12 maj och 30 september. Här i M Sverige lokalklubb Skåne Sydväst bemannar vi i klubben årets bil, en Peugeot 3008 och ansvarigt vägombud är Lennart Andersson. Som vanligt kommer vi att genomföra vägkvalitetsmätning och bedöma rastplatser här i Skåne läns sydvästra delar. Dessutom ska vi genomföra tre olika trafiksäkerhetsundersökningar - efterlevnad av att stanna vid rött, hastighet vid vägarbeten samt efterlevnad av att inte använda handhållen kommunikationsutrustning (rattsurf).

Om du vill veta mer om oss i M Sverige lokalklubb Skåne Sydväst är du välkommen att kontakta vägombud Lennart Andersson, ordförande Anita Holmberg eller någon annan i styrelsen (se kontaktuppgifter ovan).

2021: Årsmöte hölls 31 mars 

Under årsmötet 20 augusti 2020 valdes Anita Holmberg till ny ordförande i klubben. Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte beslutades att förre ordföranden Ingvar Ahlström fortsätter i styrelsen som vice ordförande. Samtidigt valdes Lennart Andersson till sekreterare och Leif Widmark fortsätter som klubbens kassör.

Vid årsmötet behandlades bl a frågan om nytt namn för klubben samt nya stadgar. För att detta skall bli gällande krävs att det fastställs på ett extra årsmöte.

Årets vägombudsbil - Peugeot 3008 laddhybrid
Årets vägombudsbil 2020 - Peugeot 3008 laddhybrid.

Nu har 2020 års vägombudssäsong startat. Vägombuden och bilarna är oerhört uppskattade inslag på vägarna och uppmärksammas av både medlemmar, andra trafikanter och media runt om i landet. Ansvarigt vägombud här i klubb Skåne Sydväst är Lennart Andersson.

Precis som tidigare år genomförs rastplatsundersökningen och en omfattande mätning av kvaliteten på vägarna här i sydvästra Skåne. Dessutom kommer vi att genomföra olika trafiksäkerhetsundersökningar som t ex efterlevnad av att stanna vid stopp och hastighet tung trafik. Årets vägombudsbil är en Peugeot 3008.

Tveka inte att kontakta vägombud eller annan person i lokalstyrelsen om du vill veta mer om vår verksamhet lokalt och regionalt.

På bilden ses rastplatsinspektion vid Bjäresjö väster om Ystad
Här är det rastplatsinspektion vid Bjäresjö väster om Ystad.

2020: Rastplatsinspektion och vägkvalitetsmätning

På bilden ses vägombud Lennart Andersson under en vägkvalitetsmätning med Öresundsbron i bakgrunden
Vägombud Lennart Andersson under en vägkvalitetsmätning med Öresundsbron i bakgrunden

2019: Aktiviteter

Studiebesök

  • 28 november 2019 informerade Trafikverket om planerna för väg- järnvägsnätet i sydvästra Skåne.
  • 29 oktober 2019 genomfördes ett studiebesök på Lunds Tekniska Högskola med föredrag om framtidens bilar och motorer.

2019 års vägombudsbil är en Mitsubishi Outlander laddhybrid och ansvarigt vägombud i klubb Skåne sydväst är Lennart Andersson.

Som vanligt kommer vi att inspektera rastplatser, genomföra vägkvalitetsundersökningar samt olika trafiksäkerhetsundersökningar och kampanjer.