Världens första krockdocka, som representerar den genomsnittliga kvinnan i vuxen ålder, har äntligen gått från prototyp till en färdig version, redo att tas i bruk.
Dockan är 162 centimeter lång, väger 62 kilo och visades upp i samband med ett krocktest på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i Linköping. Det hela är ett resultat av ett EU-projekt som letts av Astrid Linder, professor i trafiksäkerhet vid VTI. Likt den manliga motsvarigheten, SET 50M, är den kvinnliga dockan, som egentligen heter SET 50F, avsedd för att se hur kroppen reagerar på kollisioner i låga hastigheter upp till 24 km/h.
Tidigare har krocktester för kvinnor utförts med en nedskalad mansdocka
– Den är framtagen med fokus på whiplash och invalidiserande mjukdelsskador mitt på halsryggen, säger Astrid Linder.
Tidigare har krocktester för kvinnor utförts med en nedskalad mansdocka. Den kvinnliga delen av befolkningen har hittills inte funnits representerade som krockdocka. Detta trots att mannen och kvinnans anatomi som bekant är olika. Medan mannen har typiskt bredare axlar och midja, har kvinnan bredare höfter och en överkropp med lägre tyngdpunkt kropp med lägre tyngdpunkt.
– Undrar man mer om detta är det bara att låna kavajer mellan varandra, säger Astrid Linder.
Det är lätt att fråga sig varför det har tagit sådan tid att utveckla en krockdocka som representerar kvinnor.
– Det finns ingen gudomlig kraft som kommer och kräver att den kvinnliga och manliga delen av befolkningen ska adresseras lika. Det som har drivit mig är att jag har sett i skadestatistiken att kvinnor är mindre skyddade än män.
Vilka resultat har ni sett tack vare dockan?
– Vi har sett resultat i ett årtionde tack vare prototypen. Det här är en förfining av prototypen. Nästa steg blir att söka pengar för att göra ytterligare studier som bekräftar vad vi har sett under många år.
När blir det krav för biltillverkare att testa bilar med kvinnliga krockdockor?
– Snart eller aldrig.
Dockan har i alla fall väckt stort internationellt intresse. Vilken är din reaktion på det?
– Det är roligt att få visa vad vi kan göra. Den är väldigt hands-on. Samtidigt vore det konstigt om man gjorde något nytt här i världen och ingen brydde sig. Det hade förvånat mig om det inte varit något intresse. Då skulle nog mänskligheten vara på väg utför.
Vad händer härnäst?
– Målet är att vi ska kunna utvärdera säkerheten för båda delarna av den vuxna befolkningen. Som konsument måste man kunna köpa en bil med vetskapen kring hur väl den skyddar vid en krock, både för män och kvinnor. Det räcker inte med att bara få veta hur många högtalare bilen har och hur stor skärmen är. Vi vill stimulera efterfrågan på säkerhet. Det gör att konsumenten kan göra ett välinformerat val.
Text och foto Jonathan Leijonberg