Stensskott banner

Vårvintern är den tid då risken för stenskott är som störst. Men det finns åtgärder för att minska riskerna.

– När man ser att vägarna dammar kan man försöka hålla större avstånd till bilen framför, säger Jacob Sidenvall pressekreterare hos Riksförbundet M Sverige.

Glasskador  kostar svenska bilister drygt en och en halv miljard kronor per år

Det finns flera skäl till att stenskotten blivit fler och dyrare att laga. Dubbfria vinterdäck sliter mindre på vägarna och är ett bra alternativ för många. Men de ökar också behovet av sandning på vägarna. Åttio procent av vägnätet halkbekämpas med sandning och tjugo procent med saltlösning.

– Ett problem är att man ofta använder bergkross i stället för rundkornigt material, säger Jacob Sidenvall. Det ökar risken för skador på rutorna.

Glasskador på fordon kostar svenska bilister drygt en och en halv miljard kronor per år.

– När man ser att vägarna dammar kan man försöka hålla större avstånd till bilen framför, säger Jacob Sidenvall pressekreterare hos Riksförbundet M Sverige.
– När man ser att vägarna dammar kan man försöka hålla större avstånd till bilen framför, säger Jacob Sidenvall pressekreterare hos Riksförbundet M Sverige.

Även om försäkringsbolag står för den direkta kostnaden får bilägarna betala priset genom en alltjämt höjd försäkringspremie.

Men i och med att bilrutorna blivit mer högteknologiska kostar ett regelrätt byte mer i dag än tidigare. Bilar som har framåtriktad radar kräver större insatser vid ett byte av ruta. Det är därför vi hör så mycket om värdet i att laga stenskottet direkt, det finns pengar att spara.

Tänk på att hålla extra avstånd på vårkanten när vägarna dammar

Glasskador är också en trafikfara. De kan ge distraherande brytningar av solljuset som påverkar förarens uppmärksamhet negativt.

– Vill man minska antalet stenskott finns det saker att göra, menar Jacob Sidenvall. Som privatperson kan man tänka på att hålla extra avstånd på vårkanten när vägarna dammar. Dubbfria däck har mönster och gummiblandning som lättare plockar upp grus och kastar bakåt. Där saknas ofta idag stänkskydd i gummi och då blir gruset en tråkig överraskning för bilen bakom.

Men det finns också strukturella förändringar som kan förbättra situationen:

  • Vid vägarbeten kan man ställa krav på att sopning skall ske innan avspärrningarna tas bort.
  • Man kan höja kvaliteten på gruset som används till halkbekämpning.
  • Stödremsor blir bättre med morän i stället för bergkross, och sprider mindre grus ut i vägbanan.

Det handlar inte bara om stenskott, grus på vägbanan är en trafikfara som påverkar greppet för bilar och motorcyklar.

–Mindre grus på vägarna är inte bara en kostnadsfråga för bilisterna, det handlar om säkrare vägar, säger Jacob Sidenvall.