
Skärmar i bilen måste granskas
Publicerad 17 juli 2025
Att göra enkla inställningar på pekskärm i bilen tar mycket uppmärksamhet från körningen, det krävs mer forskning för att få tillverkarna att ta tillbaka knapparna i kontrollpanelen.
Inför teståret 2026 kommer den europeiska bilsäkerhetsorganisationen Euro NCAP att kräva att bilar har fysiska knappar för en rad funktioner för att kunna få högsta betyg, fem stjärnor. Det är välkommet att de agerar snabbt, men mer underlag måste också samlas in.
Bilars skärmar blir bara större och större
– Det är inte så förvånande att inbyggda skärmar i bilen är en distraktion säger Jacob Sidenvall från riksförbundet M Sverige. Mobiltelefonanvändning ger böter i trafiken men idag kommer meddelanden och information upp även på bilens skärm, som bara blir större och större.
I Norge presenterades förra året de första europeiska forskningsresultaten på hur mycket tid som ett antal vanliga uppgifter i bilens infotainmentsystem kräver. Men redan 2020 kunde läsarna av M Sveriges tidning Motor (nr 4/5 2020) ta del av problematiken.

– Att justera saker via skärm tar mycket mer tid och uppmärksamhet jämfört med att göra det med en fysisk knapp eller ett vred, säger Jacob Sidenvall. Det är inte så konstigt. Den digitala miljön är mindre förutsägbar än en knapp som sitter där den sitter, och väldigt ofta tvingas blicken bort från trafiksituationen för att se till så att fingrarna hamnat rätt. Det blir en distraktion i flera moment: först vänds blicken mot skärmen, sedan flyttas handen tillsammans med blicken och sist måste man ofta använda synen för att bekräfta att man fått till rätt inställning.
Det tar 23,5 sekunder att hitta en viss låt via skärm
Det är värdefulla sekunder som tas från körningen. I högre hastigheter kan mycket hända under tiden man tittar på bilens skärm. Kör man i 60 km/tim har man rört sig 30 meter på bara två sekunder. Den norska studien fann att deltagarna tittade bort från vägen i korta stunder tills uppgiften var löst. För att byta till en specifik låt på musikspelaren användes i genomsnitt 23,5 sekunder där 12,3 av dem användes till att hålla koll på vägen och 10,2 sekunder (uppdelat i flera kortare blickar) till att titta på skärmen.
Det behövs fler studier om skärmanvändande
– Det är glädjande att säkerhetsmedvetenheten ökat och att biltillverkare redan meddelat att de kommer att återgå till knappar för kontrollpaneler säger Jacob Sidenvall. Men det är också viktigt att vi får mer information om detta fenomen. En mindre studie i Norge, vår artikel från 2020 och ett reportage i Vi Bilägare är en bra början men ska bilindustrin övertygas krävs sannolikt fler studier från internationella aktörer.