Banner ladda elbil

Regeringen vill införa ett nytt elbilsstöd finansierat med EU-medel – men bara för invånare i utvalda kommuner. Ett feltänk, menar M Sverige, som i en kartläggning visar den missade potentialen, län för län. Det finns dock undantag: 
– På Gotland och i Blekinge kan alla söka stödet, säger Carl-Erik Stjernvall, M Sverige.

Syftet med stödet är att påskynda omställningen. Att snabbt fasa ut försäljningen och efterfrågan på bensin- och dieselbilar är avgörande för att minska vårt beroende av fossila drivmedel.

– I förslaget har man tyvärr glömt bort klimatnyttan. Eftersom EU-stödet bara får ges till grupper som anses utsatta ligger allt fokus på Tillväxtverkets kommunindelning. Resultatet blir att man missar de flesta som behöver bilen i sin vardag, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

En grupp med bevisat stort behov av bil är de som gör avdrag för arbetsresor. Dessa personer har ofta begränsade möjligheter att använda kollektivtrafik, eftersom det skulle ta oskäligt lång tid jämfört med bilresor.

Trafikanalys har i rapporten Skattelättnad för arbetsresor (2020) kartlagt avståndet mellan hem och arbetsplats för 4,2 miljoner förvärvsarbetande. Resultatet visar att en majoritet av dem, cirka 3 miljoner, inte bor i de kommuner som föreslås omfattas av det nya elbilsstödet. I stället bor de i storstadskommuner eller tätorter nära större städer – de kommungrupper som helt lämnas utanför stödet.

– Ironiskt nog finns det platser i Sverige där alla kan söka stödet – Blekinge och Gotland. Platserna där flest missar stödet är Stockholm och Västmanland, där endast 5 respektive 8 procent av invånarna bor i rätt typ av kommun, säger Carl-Erik Stjernvall.

– De som har störst behov av bil borde ha störst nytta av elbilsstödet. Men med förslaget blir det tvärt om, med tanke på de stora befolkningsgrupper som exkluderats, säger Carl-Erik Stjernvall.

Läs även: Nytt elbilsstöd måste gälla för alla, publicerad 10 oktober 2025

Län för län, så fel slår stödet

Andel som inte omfattas av stödet i procent

Stockholm                 95 %
Uppsala                      83 %
Södermanland          87 %
Östergötland             84 %
Jönköping                   68 %
Kronoberg                  71 %
Kalmar                        37 %
Gotland                        0 %
Blekinge                        0 %
Skåne                          73 %
Halland                       44 %
Västra Götaland        68 %
Värmland                    66 %
Örebro                        75 %
Västmanland             92 %
Dalarna                       48 %
Gävleborg                   53 %
Västernorrland           58 %
Jämtland                      49 %
Västerbotten               48 %
Norrbotten                  60 %

TOTALT                        73 %