
Oroliga fordonsägare kräver politiskt agerande
Publicerad 10 februari 2025
Ett förslag från EU om hur uttjänta fordon ska hanteras oroar många fordonsägare. Våra politiker säger sig förstå den oron, men agerar inte därefter, menar Nätverk på gemensam väg – som M Sverige är en del av – som samlat över 30 000 namnunderskrifter i protest.
Debattartikel publicerad i Aftonbladet 2025-02-10: EU-hotet att våra bilar måste skrotas är kvar
Sedan en tid har ett förslag på ny EU-förordning gällande uttjänta fordon diskuterats, det så kallade ELV-förslaget. Syftet med förslaget är gott och något som M Sverige och Nätverk på gemensam väg ställer sig bakom: ökad återvinning och återanvändning av material och komponenter från fordon.
Men förslaget – om det implementeras – innehåller också delar som leder till skyndsam och obligatorisk skrotning av privatägda fordon, om dessa bedöms som ett ELV. Detta utan hänsyn till fordonets livslängd och ägarens avsikter med sitt fordon.
Förutom att vara ett hot mot det rullande kulturarvet, fordonsbyggare och motorsporten, riskerar förslaget därmed att hårt drabba alla de som av olika skäl själva underhåller, reparerar eller renoverar ett äldre bruksfordon.
Många politiker och tjänstemän försäkrar att syftet med förslaget inte är att komma åt privatägda fordon som ägaren vill behålla. Det stämmer säkert, men tyvärr är det inte så förslaget är utformat.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari svarade den 20 december 2023 på interpellation 2023/24:234 med att: Regeringen vill se en balans mellan ett effektivt miljöskydd, administrativ börda, näringslivets konkurrenskraft och ett beaktande av fordonsägarnas intressen.
De medlemmar som representeras av Nätverk på gemensam väg och de över 30 000 som skrivit på en namninsamling i frågan känner inte att regeringen beaktar deras intresse, eller tar hänsyn till den administrativa bördan förslaget innebär.
Fordon får inte förvaras på ett miljöskadligt sätt och de får inte användas i trafik utan godkänd kontrollbesiktning. Utöver det bör det vara upp till ägaren vad som ska ske med fordonet, det finns en grundlagsskyddad äganderätt som borde försäkra det, menar Nätverk på gemensam väg.
En fråga till justitieminister Gunnar Strömmer om hur äganderätten ska försvaras, besvarades i januari 2025 av Klimat- och näringslivsdepartementet (KN2024/02513) med att de svenska grundlagarna och annan nationell lagstiftning är något som tas stor hänsyn till även i utarbetandet av de svenska ståndpunkterna i förhandlingen om den föreslagna ELV-förordningen.
Dessutom intygade samtliga svenska regeringspartier, inklusive Sverigedemokraterna, inför EU-valet sommaren 2024 att fordonshobbyn måste skyddas, och flera betonade vikten av skydda äganderätten. Även oppositionen var tydlig, till och med Miljöpartiet sade sig noggrant granska detaljerna i förslaget så det inte drabbar dem med fordon som hobbyintresse.
Det är vackra ord som uppskattas, men trots det kvarstår hoten mot fordonsägares rätt till privat egendom i förslaget. De medlemmar som Nätverk på gemensam väg representerar kräver nu när EU-förslaget börjar närma sig ett beslut, att våra folkvalda faktiskt också agerar i frågan. Äganderätten måste skyddas och fordonsägaren själv få avgöra om dennes fordon ska skrotas eller inte.
Jan Tägt, talesperson för Nätverk på gemensam väg:
- American Car Club Sweden (ACCS)
- Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)
- Riksförbundet M Sverige
- Svenska Bilsportförbundet (SBF)
- Svenska Motorsportförbundet (Svemo)
- Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)
- Sveriges Motorcyklister (SMC)
- Swedish Street Rod Association (SSRA)
- Teknisk support till amatörbyggare (TESTA)