Öppet brev till regeringen om nationell plan 2026–2037
Publicerad 5 oktober 2023
Arbetet pågår med att ta fram underlag för regeringens kommande infrastrukturplan. Riksförbundet M Sverige har kontaktat regeringen med våra synpunkter för en säker och hållbar infrastruktur.
Regeringen gav den 15 juni 2023 Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen för planperioden 2026–2037. Med anledning av detta och den därmed igångsatta processen för att ta fram nästa nationella plan, vill Riksförbundet M Sverige belysa de förhållningssätt vi anser bör vara vägledande för kommande planperiod.
Skrivningen är tematiskt uppdelad i följande avsnitt:
- Finansiering och fördelning av medel
- Vägunderhåll
- Hela Sverige ska leva
- Regional ojämlikhet
- Landsbygden
- Hänsyn till miljö och natur
- En grön landskapsanpassad infrastruktur
- Särskilt om viltolyckor
I våra åtgärdsförslag har Riksförbundet M Sverige utgått från de principer som regeringen själva i regeringsbeslutet LI2023/02737 formulerat.
Regeringens utgångspunkt:
Utgångspunkten för genomförande av uppdraget är att den statliga transportinfrastrukturen i hela landet ska utvecklas och förvaltas så att det övergripande transportpolitiska målet, de jämbördiga funktions- och hänsynsmålen med därtill hörande etappmål, samt de av riksdagen beslutade klimatmålen nås.
1. Finansiering och fördelning av medel
Regeringens utgångspunkter:
Vidare anser regeringen att samhällsekonomisk lönsamhet ska vara vägledande vid prioritering av åtgärder i transportinfrastrukturen.
Inriktningsunderlaget ska även beakta regeringens prioritering att inte fullfölja utbyggnaden av ett system för nya höghastighetsstambanor.
M Sveriges förslag:
- Höj infrastrukturinvesteringarnas andel av BNP. Över 60 procent av det svenska vägnätet är byggt före 1970 och många vägar har överskridit sin tekniska livslängd. Ökade anslag till infrastruktur krävs för att vidmakthålla och utveckla vägnätet. Under 2000-talet har infrastrukturinvesteringarna legat på i genomsnitt 0,7 procent av BNP jämfört med över 2 procent under 50- och 60-talen.
- Öka väginfrastrukturens andel av finansieringen i nationell plan. Fördelningen av medel bör bättre avspegla trafikslagens användande och i högre grad utgå från samhällsekonomisk effektivitet. Prioritetsordningen gällande infrastrukturinvesteringar bör i ökad omfattning styras av storleken på samhällsnyttan.
- Nyinvestera i och bygg ut motorvägarna. På sikt bör Europavägarna genomgående breddas till att vara minst 2+2-vägar för att säkerställa god nivå av framkomlighet och trafiksäkerhet.
2. Vägunderhåll
Regeringens utgångspunkt:
Regeringens prioriteringar är att fortsätta förbättra den infrastruktur vi har, reparera där det behövs och förvalta våra gemensamma resurser på bästa sätt.
Riksförbundet M Sveriges förslag:
- Öka anslaget till vägunderhållet så att underhållsskulden kan betas av till senast slutet av nästa planperiod 2037.
3. Hela Sverige ska leva
Regeringens ståndpunkt:
Regeringens utgångspunkt är att hela Sverige ska fungera. Möjligheten att skapa sig ett gott liv, kunna driva ett företag och i trygghet kunna bilda familj bör finnas oavsett var man bor. Villkoren för att leva, bo och verka i hela landet ska stärkas. Den statliga transportinfrastrukturen ska bidra till detta.
Regeringen vill underlätta för arbetspendling och godstrafik för att stärka jobb och tillväxt och främja Sveriges konkurrenskraft. Utvecklingen av transportinfrastrukturen ska bidra till regional utveckling, landsbygdsutveckling och stärka näringslivets förutsättningar. Utvecklingen kan också bidra till och främja bostadsbyggande.
Riksförbundet M Sveriges förslag:
- Öka takten i mittsepareringen av det svenska vägnätet i stället för att sänka hastighetsgränserna. (Riktad satsning).
- Minska den regionala skillnaden i vägkvalitet. Anslagen till länsplanerna i Nationell plan för transportinfrastruktur måste öka.
- Fortsätt att satsa på de enskilda vägarna.
- Ge Trafikverket i uppdrag att ange specifika objekt eller andra åtgärder i landsbygderna, som ska prioriteras i transportplaneringen på regional och nationell nivå.
4. Hänsyn till djur och natur
Regeringens ståndpunkt:
Utöver klimatomställningen ska även infrastrukturens påverkan på den biologiska mångfalden beaktas.
Riksförbundet M Sveriges förslag:
- Fortsätt satsningen på utbyggd laddinfrastruktur.
- Satsa mer pengar på landskapsanpassning av infrastrukturen och bygg en grönare väginfrastruktur. Genom åtgärder i infrastrukturen kan natur- och kulturmiljövärden bevaras och utvecklas.
- Bygg fler säkra viltpassager som ekodukter, viltbroar och -portar. Vägarna bör i mindre grad utgöra barriärer i landskapet. De vilda djuren behöver kunna röra sig över stora områden utan att vistas på medel- och högtrafikerade vägar.
- Färre djur på vägen genom fler färister, uthopp och saltstenar.
- Använd ny teknik för aktiv viltvarning i högre grad. Detta kan innefatta utrustning som identifierar djur, varnar bilisterna och tillfälligt sänker tillåten hastighet (adaptiva hastighetsbegränsningar) för trafiken när vilt finns i närheten.
- Minska antalet viltolyckor. Nonchalera inte viltolyckorna, den vanligaste trafikolyckan.