
M Sverige kritiskt: Elbilspolitiken gynnar bara förmånsbilister
Publicerad 19 september 2025
Regeringens nya satsningar på elektrifiering förstärker en redan orättvis fördelning av stöd och subventioner. Förmånsbilister, som redan åtnjuter kraftiga skattelättnader, erbjuds nu ännu mer rabatt.
– Privatpersoner som själva köper sin elbil lämnas helt utan stöd, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
En förare med elbil som förmån beräknas redan idag få drygt 40 000 kronor i subvention över tre år, tack vare en schablonnedsättning av förmånsvärdet. En konsument som köper privat får inte en enda krona i motsvarande stöd. De senaste förslagen med fokus på näringslivets transporter och förmånsfri laddning förstärker skevheten ytterligare.
– Det är orimligt att staten ger miljarder i förmåner till tjänstebilsförare, men ingenting till privatpersoner som tar ansvar och köper sin elbil själva. Resultatet blir att hushåll fortsatt hänvisas till billigare bensin- och dieselbilar, vilket bromsar omställningen, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

En kommande klimatbilsbonus med hjälp av EU:s klimatfond blir en möjlighet endast för ett mycket begränsat antal hushåll och riskerar att falla lika platt som skrotningspremien. Omställningen måste ske nu, det är de nya bilarna som säljs idag som avgör om vi lyckas bryta beroendet av importerade fossila drivmedel.
– Om regeringen menar allvar med att påskynda elektrifieringen måste man sänka trösklarna för alla, inte bara för de som får en tjänstebil via jobbet. Fokuserar man bara på halva nyförsäljningen av personbilar kommer Sverige att halka efter i klimatomställningen, säger Carl-Erik Stjernvall.