
Ingen rusning trots höjd skrotningspremie i maj
Publicerad 10 juli 2025
Under 2024 sattes bottenmärket för en av de sämst utformade subventionerna bilägare stött på, den nya skrotningspremien. Trots boostad premie nu i maj är det få som ser nyttan.
– Släpp villkoren och ge bilägarna en rimlig chans att byta upp sig, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige.
Den nya skrotningspremien som regeringen infört är kantad av så snåriga villkor att bara 7 av 250 miljoner avsatta för 2024 gick åt. Detta trots att bristerna påpekats av flera remissinstanser, bland annat M Sverige. Resten, 243 miljoner kronor, brann inne.
Det ger noll miljönytta
I ett närmast desperat försök att rädda upp situationen höjdes premien den 26 maj 2025 från 10 000 kronor till 25 000 kronor. Trots att summan är på en intressant nivå har Boverket, som fått uppdraget att administrera utbetalningarna, bara mottagit runt 400 nya ansökningar den första månaden, till och med den 26 juni.
– I den här takten kommer ytterligare 200 miljoner kronor lämnas outnyttjade. Det ger noll miljönytta. Släpp villkoren och ge bilägarna en rimlig chans att byta upp sig, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Även för 2025 har 250 miljoner kronor avsatts för den så kallat tillfälliga skrotningspremien. Men med 400 ansökningar per månad fram till att premien inte längre går att söka, den sista oktober, kommer majoriteten av de tillgängliga medlen att gå tillbaka till statskassan.
Föryngra fordonsparken är en skrotningspremie utan krav på köp av elbil
– Regeringen måste släppa villkoren helt och hållet. Det är en fantasi att de flesta bilägare skulle gå direkt från skrotfärdig bil till elbil. Med en skrotningspremie utan villkor kommer effekten ändå att uppnås i och med att alla som skrotar sin bil kommer att använda pengarna för att köpa upp sig. Det ger ringar på vattnet och effekten blir att de bilar som skrotas av den totala vagnparken likväl måste ersättas med både nyare och helt nya bilar. Att kanslier och departement inte har insyn eller förståelse för det här är oroande, i stället skapar man en premie med så svåra villkor att ingen kan nyttja den, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sverige menar att det enda rimliga för att föryngra fordonsparken är en skrotningspremie utan krav på köp av elbil. Det skulle främja både miljön och trafiksäkerheten.