Riksförbundet M Sverige påverkar makthavare och beslutsfattare för att göra livet lättare för alla de som behöver bilen. Det finns mycket kvar att göra, men en hel del har också gått vår väg. Här är några förbättringar för bilister som beslutats om de senaste åren, och som M Sverige arbetat för.
Det rör sig i rätt riktning när det gäller M Sveriges krav gentemot politiken. Men varför gör de inte som vi sagt och vill direkt, utan tidsfördröjning och omvägar?
Jan Sandberg
ordförande Riksförbundet M Sverige
- Stora ekonomiska tillskott i nya Nationella plan för transportinfrastruktur 2026–2037. Regeringen och Sverigedemokraterna har meddelat att den ekonomiska ramen i kommande nationell plan kommer att öka med 200 miljarder kronor. Det innebär bland annat att hela den stora underhållsskulden på vägsidan förväntas kunna åtgärdas under planperioden.
- Justering av bränslepolitiken. Från och med 2025 skrivs reduktionsplikten upp något samtidigt som skatten på drivmedel sänks. Det innebär större klimatnytta samtidigt som prisnivån inte påverkas. Detta är vad M Sverige föreslagit i flera år.
- Arbetet med Östlig förbindelse återupptas. Under hösten 2024 meddelade regeringen att de vill utreda och bygga klart Östlig förbindelse och därmed fullborda ringleden runt Stockholm, något som M Sverige länge efterlyst. Projektet har diskuterats sedan 1990-talet. De uteblivna investeringarna har resulterat i ökade köer, trängsel och därmed negativ lokal miljöpåverkan. En fungerande ringled kan avlasta innerstaden på trafik.
- Omläggning i infrastrukturpolitiken. Det dyra projektet med höghastighetståg slopades till förmån för satsningar på underhåll av väg och järnväg. Regeringen har utökat budgetramarna för infrastrukturen med 15 miljarder för år 2025–2027.
- Sänkta bränslepriser och skatter. Bränslepriserna har ökat i flera år och steg från 2022 upp till mycket höga nivåer. M Sverige har varit mycket aktiva i debatten och krävde åtgärder för att sänka priserna. Från 2024 sänktes skatterna på bensin och diesel och reduktionsplikten sänktes. Detta har resulterat i en tydlig kostnadslättnad.
- 2-3G-avstängningen skjuts upp två år. Telia senarelägger den planerade avstängningen 2025 till 2027 sedan M Sverige visat hur hundratusentals bilar riskerade körförbud när eCall-funktionen skulle sluta fungera. Det ger branschen ytterligare lite tid på sig att hinna uppdatera de bilmodeller som inte skulle klara övergången till 4G.
- Ny klimatsmart fordonsmärkning. M Sverige har återkommande påtalat behovet av att göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta bilar. Under 2024 gav regeringen Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon. Förutom utsläppen ur avgasröret ska fordonsmärkningen även visa fordonets energieffektivitet och livscykelutsläpp.
- Ökat stöd till enskilda väghållare. Cirka 75 procent av det svenska vägsystemet består av enskilda vägar. Många vägföreningar har i dag tufft att klara av de stora investeringar som krävs till följd av mer och tyngre trafik. Därför har M Sverige opinionsbildad för att staten i högre grad ska stötta de enskilda väghållarna. Under 2023 fick detta genomslag när regeringen satsade 100 miljoner extra på de enskilda vägarna och startade en utredning om förbättrat regler för statsstöd.
- Minskad vildsvinsstam. M Sverige har krävt en kraftigt minskad vildsvinsstam till följd av det höga antalet viltolyckor. Antalet trafikolyckor med vildsvin har ökat med cirka 800 procent under 2000-talet. Under 2024 beslutade regeringen att vildsvinsstammen ska minska, att populationens storlek ska kontrolleras och att jakten ska öka genom starkare incitament.
- Enklare betalning vid laddstationer för elbilar. Från och med april 2024 måste alla nyinstallerade publika laddstationer erbjuda kortbetalning som alternativ, utan något krav på registrering, app eller förskottsbetalning.
- Ökade statliga investeringar i laddinfrastruktur. Regeringen har förstärkt stödet till laddinfrastruktur i Klimatklivet med 1,4 miljarder kronor för åren 2023–2025.
- Ny skrotningspremie. Under 2024 införde regeringen en ny skrotningspremie, vilket M Sverige kampanjat för sedan den tidigare togs bort 2007. Nu arbetar riksförbundet för att premien ska utökas och vidgas så att fler kan ta del av premien.
- Fler stoppade fordon vid gränsen. Gränskontrollerna vid exempelvis hamnar och broar har varit alldeles för svaga sett ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Stöldgods, undermåliga, icke-godkända och överlastade fordon, påverkade förare och annat har i alltför hög grad fått passera gränsen, varför M Sverige krävt ökade befogenheter och resurser till Tullverket. Under 2024 aviserade regeringen att man senare under året kommer att utka Tullverkets befogenheter att bland annat stoppa och kontrollera fordon.
- Hårdare regler för elsparkcyklar. M Sverige har sedan elsparkcyklarna introducerades krävt tydligare regler för hur elsparkcyklar får framföras och parkeras. Under 2022 fick M Sverige genomslag för sitt arbete när regeringen förbjöd framförande av elsparkcyklar på gångbanor och parkering på gång- och cykelbanor.
- Höjt reseavdrag. Under våren 2022 lade regeringen fram en proposition i syfte att reformera reseavdraget. Dessvärre skulle reformen innebära att färre resenärer omfattades och att ersättningen sänktes. Genom kraftfull protest och opinionsbildning fick M Sverige regeringen att backa. Efter valet valde partierna i det nya regeringsunderlaget att skrota reformen och i stället höja reseavdraget.
- Nya regler för A-traktorer. Till följd av lättade tekniska krav har antalet A-traktorer flerfaldigats sedan 2020. M Sverige var tidigt ute och krävde uppdaterade regler för att trygga trafiksäkerheten. Under 2023 infördes krav på bland annat bälte och vinterdäck. Även andra åtgärder såsom tekniska krav på hastighetsbegränsande åtgärder, förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning och skärpta krav på utrustning för avgasrening har utretts och väntas implementeras under 2025.
- Ny konsumentköplag som ökar konsumenternas rättigheter. M Sverige har länge arbetat för konsumenternas bästa och flera av de förändringar vi föreslagit inryms i den nya lagen. Perioden då ett fel presumeras ha funnits vid köpet förlängs väsentligt från 6 till 24 månader. Detta är en väsentlig förbättring för konsumenten jämfört med tidigare.
- Fler alkobommar. M Sverige har i flera år markerat mot saktfärdigheten i arbetet med att sätta upp fler automatiska nykterhetskontroller och alkobommar. I december 2022 nåddes en delseger när Regeringen beslutade att Trafikverket ska dela ut bidrag för etablering alkobommar i hamnar eller på andra ställen i anslutning till allmän trafik.
- Stoppade cykelregler. VTI presenterade 2021 förslag om att bilister skulle behöva byta fil eller köra över i mötande körfält för att passera cyklister. Ett annat förslag var att cyklister som grundregel varken skulle hålla till höger eller färdas efter varandra, utan i stället cykla i mitten av vägbanan, cykla i bredd och ta hela körfältet i anspråk. Efter hård kritik från M Sverige har dessa förslag stoppats.
- Stärkta möjligheter för bilister med synfältsbortfall. M Sverige har i flera remisser protesterat mot den orättvisa behandlingen av bilister med synfältsbortfall, till följd av exempelvis glaukom eller diabetes, vilka fått sina körkort indragna trots fullgod körförmåga. Under 2023 togs ett viktigt steg på vägen när regeringen tillsatte en utredning med syfte att ta fram ett praktiskt körprov där personer med synfältsbortfall får möjlighet att uppvisa sin körförmåga.
- Tillfälligt sänkt bensin- och dieselskatt efter invasionen av Ukraina. M Sverige var snabbt ute och varnade för höjda bränslepriser i samband med invasionen av Ukraina. Vår opinionsbildning gav effekt: Regeringen genomförde en tillfällig sänkning av bensin- och dieselskatten för att lätta på kostnadsbördan.