Försäkra dig om saken
Publicerad 24 mars 2021
Vilka är de vanligaste bilrelaterade försäkringsärendena, vad kan man göra för att undvika att öka på statistiken – och hur fungerar prissättningen? M Sverige tittar på ärenden som är frekvent förekommande och ger tips på hur man kan göra för att inte hamna i försäkringsbolagens skadestatistik.
Bilförsäkringsbranchen är organisk, den utvecklas ständigt och behöver anpassas efter ny teknik och tiden vi lever i. En skadepost som var aktuell för tjugo år sedan kanske inte är det i dag, och en som är aktuell i dag kanske aldrig har förekommit tidigare. Exempel på detta kan vara elektronik som felar i en komponent, som leder till maskinskada. Det här innebär nya utmaningar för analytikerna hos respektive bolag när de gör sina premiebedömningar. Priserna är baserade på skadehistoriken för en specifik skadepost hos de olika bolagen, därför kan samma försäkring kosta olika mycket beroende på försäkringsbolag.
Om vi riktar blicken mot framtiden och nya drivlinor kan utvecklingen innebära att vissa skadeposter försvinner helt eller tar en annan form. Om man tar exemplet elbilar så är antalet rörliga delar avsevärt mindre än i en bränsledriven bil.
Försäkringsbolagens analyser visar att vissa skadetyper därmed också kan komma att minska i antal. Den här statistiken är ytterst viktig för försäkringsbolagen att följa och lägger grunden för hur de sätter sina premier.
Vi lever i en tid där allas lika värde är mer aktuellt än någonsin. Det här är naturligtvis en positiv utveckling men har lett till komplikationer ur försäkringssynpunkt. Enligt skadestatistiken utgör exempelvis män en tydlig majoritet av dem som har omkommit i trafikolyckor i landet – hela 85 procent åren 2007–2019 enligt Trafikverkets analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2019.
I en lagrådsremiss 2012 föreslogs emellertid ett förbud mot olika försäkringspremier för män och kvinnor, med kravet på könsneutrala beräkningar i nya försäkringsavtal. I dag är det alltså förbjudet att sätta olika försäkringspremier baserat på kön, trots att skadestatistiken visar tydliga mönster.
När detgäller olycksstatistiken mellan könen är det däremot inte alltid helt enkelt. Enligt siffror från Trafikanalys ägs endast 28 procent (2019) av alla bilar på den svenska marknaden av kvinnor, vilket är en av förklaringarna till en överrepresentation av män.
Innan man bestämmer sig för en försäkring är rådet att läsa igenom försäkringsbolagens villkor. Varje bolag har något som kallas för- och efterköpsinformation – en sammanfattning av vad som ingår i en viss försäkring och vad man kan tänkas få i ersättning för en viss skadetyp. Stirra dig alltså inte blind på priset, utan titta också på vad som ingår.
5 försäkringstips
- Lägre självrisk – ibland gratis – om man lagar stenskottet i stället för att byta ut rutan.
- Glöm inte att teckna helförsäkring när vagnskadegarantin löper ut.
- Att hålla avstånd minskar risken för kollisioner och för att få stenskott.
- Stirra dig inte blind på priset – titta i stället på vad som ingår.
- Lita inte på att bilens säkerhetssystem räddar dig i alla situationer.
Vanliga skador och hur du undviker dem
Skadeposter som är lätta att missa …
EXPERTERNAS RÅD
Det är få av oss som vaknar upp på morgonen och ser fram emot att teckna en ny försäkring. Och det är ännu färre som drömmer om att läsa igenom villkoren. Vill man få ut mesta möjliga av sin försäkring är rådet däremot att känna till vad försäkringen omfattar.
En förenklad version finns i försäkringsbolagens för- och efterköpsinformation. För den som vill förkovra sig ytterligare kan man läsa igenom försäkringsvillkoren. Besök gärna www.konsumenternas.se, där finner du jämförelser mellan de olika försäkringsbolagen och hur deras villkor poängsätts gentemot varandra. Försäkringarna som finns på den svenska marknaden håller en hög standard och skillnaderna är få bland de större bolagen.
Oftast handlar skillnaderna om tilläggsförsäkringar, exempelvis när det kommer till villkor för en maskinförsäkring. Där kan kraven skilja på hur gammal en bil får vara, eller hur långt den får ha gått. Självrisken är en annan faktor: en hög självrisk kan ge en lägre helhetskostnad, och tvärtom om man väljer en låg självrisk. Idag är det dessutom vanligt att bolagen erbjuder olika paket, exempelvis bas, medel och plus, där tillägg som man kanske inte tänker på i första taget finns med.
Fundera även på tillägg som hyrbil – orsakar man själv en skada och blir av med sin bil i några dagar som är inne för lagning, kan ett hyrbilstillägg vara önskvärt. Avsaknaden blir uppenbar när skadan väl har uppstått.