För de flesta av oss är bilverkstaden något av en främmande värld, men oftast löper verkstadsbesöket utan problem. Ibland fungerar det dock inte lika smidigt. Här får du fem tips för att undvika problem och missförstånd med verkstaden.

Bilar blir allt mer tekniskt avancerade. Det kan också krävas programmering och tillgång till digitala verktyg för att åtgärda en del fel. Därför förlitar sig de flesta konsumenter på verkstädernas kompetens i fråga om underhåll och reparationer.

Även om man inte behöver anta att det ska uppstå problem vid verkstadsbesöket finns några grundläggande råd som kan göra att man undviker de vanligaste fallgroparna och problemen.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige delar med sig av sina fem bästa tips.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige delar med sig av sina fem bästa tips.

1. Jämför erbjudanden från olika verkstäder

Kostnaden för service- och reparationsarbeten kan skilja väsentligt mellan märkesverkstäder, större kedjor eller enskilda aktörer. Kostnaden för arbete kan också vara betydligt lägre på mindre orter jämfört med i större städer.

Garantier kan variera från ett år till tre år

Jämför olika alternativ och ta reda på om något skiljer de olika offerterna åt. Ofta ingår ett års serviceavtal – men kanske behöver du inte det? Giltighetstiden på garantier för reservdelar och arbete kan också variera från ett år till tre år mellan olika verkstäder. Kom även ihåg att fråga om när verkstaden har nästa lediga tid. Ibland kan väntetiden vara lång.

2. Se till att få en prisuppgift

Verkstaden är skyldig att lämna en exakt eller ungefärlig prisuppgift till dig som konsument. Lämnas en ungefärlig uppgift får den faktiska kostnaden inte avvika med mer än 15 procent. En del arbeten som exempelvis avancerad stegvis felsökning eller diagnos kan vara undantagna, och i stället tillämpas en löpande prissättning i de olika stegen. När arbetet är färdigt ska den totala kostnaden aldrig komma som en överraskning.

3. Avtala om när jobbet ska vara klart

Vanliga service- och reparationsarbeten ska vara klara inom skälig tid. Det saknas dock riktlinjer som gör det möjligt att förstå vad som kan vara skäligt för en service, eller till exempel byte av stötdämpare.

Vid försening kan verkstaden bli ansvarig för merkostnader

Var därför noga med att avtala om och få en skriftlig bekräftelse från verkstaden när bilen ska vara klar. Uppstår det förseningar kan verkstaden bli ansvarig för eventuella merkostnader av att vara utan sin bil.

4. Låt verkstaden felsöka

Undvik att lämna en direkt order om ett arbete, som att byta startmotor ifall bilen inte startar. Låt verkstaden själva felsöka och komma med förslag på rätt åtgärd. Har verkstaden gjort en felaktig bedömning har du vanligen rätt att få tillbaka utlägg för åtgärder som skett i onödan efter att ett fel slutligen avhjälpts. Begär du själv vad som ska utföras saknas den möjligheten.

5. Fråga om begagnade delar

I takt med att en bil blir äldre kan verkstadsjobb kosta mer än vad bilen är värd. I så fall är verkstaden skyldig att avråda från att genomföra arbetet.

Det kan räcka med en begagnad reservdel

Ett alternativ kan vara att fråga om begagnade reservdelar. Verkstäder tjänar pengar på alla reservdelar som säljs, och vill förstås helst sälja nya delar. För en del reparationer kan det dock räcka gott med en begagnad reservdel. Be verkstaden köpa in materialet i så fall, och tänk på att garantin kanske inte har samma omfattning.