
Ekonomi-tips inför bilköpet
Publicerad 4 februari 2025
Efter bostaden är bilen det som hushåll lägger allra mest pengar på. De senaste åren har också bilpriserna ökat kraftigt, och mer i förhållande till många andra saker. Något som gör det ännu viktigare att tänka över och jämföra olika alternativ innan bilköpet.
När det är dags att köpa bil är det långt ifrån alla som prioriterar god ägarekonomi. Men om du gör det, följ M Sveriges råd. Kom ihåg att kalkylen inte står och faller på grund av ett enskilt råd, i stället handlar det om en kombination av förutsättningar för att lyckas hålla kostnaderna nere.
– Äg samma bil länge, betala inte extra för premiumkänsla eller för utrustning du inte behöver, och välj inte den allra nyaste modellen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Det kan vara en god idé att köpa en bil som inte är helt ny
En av de största kostnaderna blir vanligtvis andrahandsvärdet, som ständigt sjunker. Det sjunker ofta mer både i kronor och procent under bilens första år. Därför är det dyrt att exempelvis köpa en ny bil var tredje år. Behåll gärna bilen i 8–10 år eller längre. Det kan också vara en god idé att köpa en bil som inte är helt ny, utan en som rullat i kanske 1–4 år.
– Det är vanligt att våra medlemmar hör av sig till rådgivningen var tionde år, och frågar om råd inför nästa bilköp, säger Carl-Erik Stjernvall.

En annan faktor som riskerar driva upp ägandekostnaden är bilens märke. Bilar som säljs i många exemplar kan ha ett mer stabilt prisläge tack vare det. Bilar av märken som utstrålar en viss premiumkänsla har ofta en högre prislapp eftersom du betalar för varumärket, men det är inte säkert att den byggtekniska kvalitén är bättre. Tyvärr håller sig inte andrahandsvärdet alltid lika stabilt och en del sådana premiumbilar kan bli riktigt dyra att äga. Sen finns det bilar som är billigare att köpa, och både har en lägre prislapp men också sämre kvalitet. Det finns även många bilmärken som har en låg marknadsandel. Det kan vara bra bilar men ändå bilar som inte ger tillräckligt många rätt ”vill ha”-känsla, och det kan också ge lägre andrahandsvärde.
– Ska du äga bilen riktigt länge spelar förstås andrahandsvärdet ingen roll, men köper du en dyr bil blir det ändå dyra mil, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det viktiga är i stället att välja rätt bil, kanske också en bil som är lite mindre i storlek än vad man tror sig behöva
Ibland får man höra att det går att spara på att köra mindre med bilen. Men det ger en mycket mindre besparing jämfört med att välja rätt bil från början. Eftersom alla fasta kostnader i bilägandet består fast att bilen står parkerad, blir drivmedlet i princip den enda besparingen av att inte köra med bilen. Det handlar ofta om mindre än 10 kronor per mil.
– Besparingen att ställa bilen blir väldigt liten. Det är alltså inte något vidare bra sätt att spara pengar på. Det viktiga är i stället att välja rätt bil, kanske också en bil som är lite mindre i storlek än vad man tror sig behöva, menar Carl-Erik Stjernvall.
M Sveriges råd om bilekonomi
- Äg samma bil länge
- Köp en bil som är några år gammal
- Köp en lite mindre bil än du tänkt
- Betala inte extra för premiumkänsla
- Köp inte till utrustning du inte behöver