Banner lastbilars vinterdäck

Regeringen har beslutat om hårdare krav på vinterdäck för tunga fordon, och det blir obligatoriskt för tunga fordon att ha vinterdäck mellan 10 november och 10 april oavsett väglag.
– Åtgärder är bra men den här är inte träffsäker, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Med anledning av svåra framkomlighetsproblem i samband med kraftiga oväder vintertid fick Transportstyrelsen ett uppdrag att utreda om reglerna för vinterdäck skulle behöva ändras.

– Transportstyrelsens utredning visade att 98 procent av den tunga trafiken hade rätt däck. Att införa hårdare krav skulle få marginell effekt eftersom lagen om vinterdäck till stor del efterlevs, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige. Det finns andra problem för den tunga trafiken vid extremväder, som att Trafikverket vid trafikproblem inte kommunicerat tillräckligt tydligt med andra myndigheter, att europavägar inte fått rätt vinterunderhåll eller att polisen inte stoppat tung trafik innan köbildningen är ett faktum.

Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige
Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige
I vinter är det upp till bevis

Det är viktigare att se till att polisen snabbt kan hindra lastbilar att köra vidare i samband med svåra snöoväder, att vägunderhållet är adekvat i förhållande till förväntad väderlek och att man tittar närmare på så kallade EU-trailers, som verkar få problem när det blir riktigt halt.

– I vinter är det upp till bevis, oavsett nya regler eller inte, säger Carl-Erik Stjernvall.