Debattartikeln: Låt reduktionsplikten vara och sänk skatten
Publicerad 3 oktober 2022
Debattartikel publicerad i Svenska Dagbladet 2022-10-03:
Låt reduktionsplikten vara och sänk skatten
Riksförbundet M Sverige: I stället för att ge sig på reduktionsplikten bör regeringen göra nedsättningen av energiskatten som gällde under sommaren permanent.
Av goda skäl har bränslepriset varit en av valets huvudfrågor. Inte minst sedan Rysslands invasion av Ukraina har bilresor blivit en allt större utgift för många hushåll. Högt världsmarknadspris på råolja och en svag kronkurs har ökat priserna vid pump. Även nationell politik såsom hög bränsleskatt och krav på inblandning av biodrivmedel bidrar till att Sverige har bland EU:s högsta priser på både diesel och bensin.
Reduktionsplikten är en nyckel för att klara omställningen
Att reduktionsplikten, som får till konsekvens att mer förnybart bränsle blandas i drivmedlet, fått bära hundhuvudet för nuvarande situation är olyckligt. Reduktionsplikten är en nyckel för att klara omställningen och bidrar dessutom till att stärka försörjningstryggheten genom att minska beroendet av importerad råolja. Fokus bör i stället vara att sänka skatter och andra omkostnader för bilister. EU gav nyligen klartecken för Sverige att tillfälligt slopa energiskatten på bensin och diesel.
Reduktionspliktens fördel är att den skapar långsiktiga spelregler och bidrar till att bränslebilar kommer att kunna framföras under hela sin livslängd på ett allt mer hållbart vis. Den bidrar i hög grad till att vägtrafiken förväntas nå 2030-målen om sänkta utsläpp.
Sverige har dessutom haft en inblandning av exempelvis HVO i dieselbränsle flera år innan reduktionsplikten infördes. När reduktionsplikten kom 2018 fanns inblandningen av HVO redan där. Dieseln var densamma som den som funnits i pumparna sedan tidigare. Det är alltså först sedan systemet sjösatts som inblandningen, men kanske främst dess konsekvenser på drivmedelspriset, blivit föremål för kritik vilket naturligtvis måste ses som ett enormt kommunikativt misslyckande.
När reduktionsplikten skulle införas utlovades att bränsleskatten skulle sänkas
Men implementeringen av inblandningskravet har varit bristfällig även av andra skäl. När reduktionsplikten skulle införas utlovades att bränsleskatten skulle sänkas i takt med att reformen höjde priserna vid pump, vilket sedan aldrig hände. Vi bilister blev alltså grundligt lurade.
Den tillträdande regeringen bör bevara reduktionsplikten som tillsammans med utbyggd laddinfrastruktur är det främsta verktyget för omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Först när det finns konkreta alternativ som bidrar med motsvarande utsläppsminskning kan det gå att minska på reduktionen.
Sveriges bilister har dock fått bära en alldeles för tung kostnadsbörda i klimatomställningen. Därför bör tillträdande regering samtidigt vidta kraftfulla åtgärder för att sänka kostnaderna vid pump. Det ska inte kosta skjortan att ta bilen till affären, jobbet eller att skjutsa barnen.
Så förs en omställningspolitik där alla bilister har råd att hänga med
I stället för att ge sig på reduktionsplikten bör regeringen göra nedsättningen av energiskatten som gällde under sommaren permanent. En momssänkning på bränsle, tillfällig eller permanent, skulle få stor effekt på pumppriset. Reseavdraget bör höjas och inkludera fler nödvändiga resor. Glesbygdsavdraget för fordonsskatten kan åtminstone fyrdubblas och skatten på trafikförsäkringen bör tas bort. En skrotningspremie bör införas för att underlätta utbyte av äldre bränsleslukande bilar.
Så förs en omställningspolitik där alla bilister har råd att hänga med. Det här har vi i M Sverige varit tydliga med krävs för att minska bilägarnas kostnader, och det är vad vi förväntar oss av den tillträdande regeringen.
Caroline Drabe
vd på Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen)