Debattartikel: Trafikundervisning avgörande för barns säkerhet

Nu börjar en ny skoltermin där många barn tar sig till och från skolan på egen hand. Men i skolan sker ingen formaliserad undervisning om hur man säkert rör sig i trafiken. Därför måste Skolverkets ta ett större ansvar för att säkerställa att våra barn får grundläggande trafikkunskaper.

Debattartikel publicerad i Skaraborgs Allehanda 2024-08-19: Trafikundervisning avgörande för barns säkerhet

De som är lite äldre minns säkert hur man i skolan fick lära sig att röra sig säkert i trafiken, både till fots och cykel. I dag är det snarare turen och slumpen som avgör om ett barn har en engagerad och trafikkunnig lärare som finner tid för trafikundervisning. Polisen har sällan tid att besöka skolorna.

Undervisningen borde rimligen följa skoleleverna upp i åldrarna

I Läroplan för grundskolan framgår att rektorn har ett ansvar för att trafikundervisning ska ske och i kursplanen för årskurs 1–3 står att eleverna ska lära sig om trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt. Men ingenstans framgår vad denna undervisning ska innehålla, hur den ska bedrivas och följas upp eller vilka mål som eleverna ska uppfylla.

Förutom att Skolverkets skrivelser kring trafikundervisning är mycket knapphändiga, saknar M Sverige också en progressivitet i läroplanen. Undervisningen borde rimligen följa skoleleverna upp i åldrarna när de i allt högre utsträckning på egen hand förflyttar sig mellan hem, skola och fritidsintressen. Som det är nu sker ingen uppföljning av elevernas trafikkunskaper och trafikundervisningen upphör helt efter årskurs 3.

Förutom att vuxna som rör sig i trafiken med motorfordon har ett särskilt stort ansvar för barns säkerhet – ett ansvarstagande som tyvärr uppvisar stora brister, visar M Sveriges undersökningar – är goda kunskaper om trafiken avgörande för barns säkerhet. Ansvaret för att de får dessa kunskaper ligger hos skolan och framför allt hos Skolverket i hur de utformar de styrdokument som ligger till grund för skolundervisningen.

Trafikundervisningen får inte upphöra efter årskurs 3 utan måste följa barnen upp i åldrarna

Barn har en rätt i att kunna röra sig i gaturummet på ett tryggt och säkert sätt, vilket förutsätter grundläggande kunskaper om trafiken. Dessa kunskaper får inte vara beroende av enskilda lärares engagemang eller föräldrars kunskaper och ansvarstagande.

Därför vill Riksförbundet M Sverige se en revidering av styrdokumenten, där det tydligare framgår vad barnen ska lära sig, vilka mål de ska uppnå och hur dessa ska följas upp. Trafikundervisningen får heller inte upphöra efter årskurs 3, utan måste följa barnen upp i åldrarna.

Heléne Lilja, chef Kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige