
Debattartikel: Öka säkerheten i trafiken för dina anställda
Publicerad 12 mars 2025
Nu har Sverige chansen att ta nästa steg mot nollvisionen och Vision Zero, det svenska och internationella målet att få bort dödsolyckor i trafiken, skriver branschorganisationerna.
Debattartikel publicerad i Dagens Industri 2025-03-12: Öka säkerheten i trafiken för dina anställda
Ute i världen är trafikolyckor fortfarande en vanlig dödsorsak. I Sverige ser det bättre ut. Av 90 000 dödsfall per år är drygt 200 olyckor i trafiken. Det är förstås inte tillräckligt bra. Varje förlorat liv på vägarna är en tragedi. Riksförbundet M Sverige och Fédération Internationale de Automobile (FIA) verkar för en framtid där ingen dör i trafiken. Det är ingen dröm, utan ett nödvändigt mål.
Men det är onekligen så att Sverige har varit ledande i trafiksäkerhet. I dag kan många fler komma tryggt hem från arbetet tack vare Sveriges engagemang och nydanade uppfinningar som trepunktsbältet som räddar liv sedan 1950-talet. Nu har Sverige chansen att ta nästa steg mot nollvisionen och Vision Zero, det svenska och internationella målet att få bort dödsolyckor i trafiken. Den 18:e till 20:e februari hölls den fjärde internationella trafiksäkerhetskonferensen i Marrakech. Det är Världshälsoorganisationen (WHO) som tillsammans med Marockos regering bjöd in regeringschefer och experter för att arbeta mot målet om halverade dödstal i trafiken vid år 2030.
Där presenterades vilka företag som antagit utmaningen att förbättra sitt trafiksäkerhetsarbete med FIA:s Road Safety Index. Bland dessa early adopters finns företag som Amazon, BAT Italia, Honda Motor, Ikea, Scania, Shell, Uber och Waymo. De har låtit experter genomlysa sina organisationer utifrån indexet som togs fram i november 2022.
Dessa företag kommer att öka medvetenheten om trafikfaror i sina branscher och visa andra en hållbar väg framåt. Tre svenska företag finns med bland dessa första användare av indexet. Och det är inte konstigt att Sverige tar en så framskjuten position.
Trots förbättringar är tid i trafiken en av vardagens större riskmoment. Vårt samhälle bygger på rörlighet, vi kan inte helt undvika att vara i trafiken. Därför måste vi fortsätta att minska riskerna med det, särskilt för människor som är ute i jobbrelaterade ärenden och inte själva valt att vara på vägarna.
Statistik visar att nästan hälften av alla trafikolyckor med dödlig utgång i Sverige involverar någon som är i trafiken på grund av sitt arbete. Globalt är trafikolyckor den vanligaste arbetsplatsolyckan med dödlig utgång och kräver årligen ungefär 400 000 människoliv enligt den fjärde internationella trafiksäkerhetskonferensens forskargrupp.
En rapport 2019 visade att det finns ett glapp i den svenska statistiken över dödliga trafikolyckor. Bara tio av tjugotre där dödsoffret var på arbetstid registrerades som arbetsplatsolycka. Det gör att färre dödliga trafikolyckor når Arbetsmiljöverkets statistik över dödliga arbetsplatsolyckor.
FIA:s Road Safety Index är en metod som genomlyser ett företags trafiksäkerhetsåtgärder. Man bedömer företagsledningens arbete för att planera för säkrare transporter och åtgärderna för de transporter som företaget utför och beställer. Det är ett verktyg som sannolikt kommer att bidra till att lyfta frågan om trafikolyckor som arbetsplatsolyckor. Fler företag lär göra mer för att undvika att det värsta händer. Och om det skulle hända, att ärendet rapporteras korrekt.
Arbetstagare och andra trafikanter förtjänar rätt uppgifter om farorna i trafiken. Det är avgörande för att kunna fatta egna beslut om sina trafikvanor och för att kunna kräva säkrare vägar av förtroendevalda.
Svenska företag är ambassadörer för svensk arbetsrätt och säkerhetskultur. Med certifieringen kan man visa för branschkollegor och samarbetspartners i Europa och ute i världen att arbetstagarnas säkerhet är en prioriterad fråga.
Riksförbundet M Sverige och Kungliga Automobil Klubben är stolt över att stötta FIA:s arbete med detta index. Vi på förbundet gläder oss över att Sverige får vara ett skyltfönster för trafiksäkerhet och vi hoppas att många svenska företag tar vara på möjligheten att bli ett föredöme för andra som vill ta sina anställdas trygghet på allvar, så att fler runt om i världen får komma tryggt hem till sina familjer efter arbetsdagen.
Willem Groenewald, generalsekreterare för mobilitet, Fédération Internationale de Automobile (FIA)
Stefano Ammirati, direktör för trafiksäkerhet och globalt påverkansarbete, FédérationInternationale de l'Automobile (FIA)
Jan Sandberg, ordförande, Riksförbundet M Sverige
Heléne Lilja, tillförordnad vd, Riksförbundet M Sverige
Jacob Laurin, generalsekreterare KAK
Anders Ydstedt, vice ordförande KAK