Debattartikel

Replik på debattartikel publicerad i Svenska Dagbladet 2025-07-15: ”Kampanj för syntest bör ignoreras.”

Företaget Bilprovningen och optikerkedjan Synoptik har i flera år drivit kampanjen Synbesiktningen för att i samband med besiktning av bilen uppmuntra bilägare till att också göra en synundersökning. Det är ett fint erbjudande, men har också lett till att man, tillsammans med Nationella Trafik­säkerhets­förbundet och Sveriges Trafik­utbildares Riksförbund, framför krav på ny lagstiftning om obligatorisk synundersökning vid körkorts­förnyelse. Vi på Riksförbundet M Sverige menar att det handlar om att gynna deras egen ställning snarare än trafik­säkerhet.

Debattartikeln (5/7) inleds med en bedräglig fråga: ”I dag syntestas svenska bilister bara i samband med ansökan om lämplighets­intyg för körkort, därefter behöver de aldrig testa synen på nytt. Yrkesförare måste däremot kontrollera sin syn vart femte år för att få fortsätta att utöva sitt yrke ute på vägarna. Var finns logiken i detta?”

Frågan är lätt att svara på för den som inte låter sig dras med i undertecknarnas försök att väcka läsarens missunnsamhet: yrkesförare arbetar i trafiken och tillbringar hela arbetsveckor i sina (ofta tunga) fordon med fasta tidscheman att följa. Som yrkesförare kan man inte välja bort körning i mörker eller dåligt väder. Det är självklart att kraven på god syn ska vara högre för denna grupp än för privatbilister som har större möjlighet att anpassa sin körning efter egna förmågor eller behov.

Riksförbundet M Sverige är hängiven nollvisionen och målet om att ingen skall dö i trafiken. Men vill debattörerna att deras kampanj ska tas på allvar måste de ge läsarna hela bilden, och inte bara de snävt skurna perspektiven som ges för att påverka politikerna till att införa fördyrande och tidskrävande testning.

I stället för att enbart hänvisa till undersökningar av okorrigerade synfel, bör man även titta på fakta: ingenting tyder på att synfel är en vanlig förekommande orsak till trafik­olyckor.

Transportstyrelsen har undersökt kopplingen mellan äldre trafikanter och olyckor och funnit att det är omotiverat med återkommande testning. Ett myndighets­liknande företag som Bilprovningen borde låta sådant väga tyngre. I Danmark, ett evidens­baserat välfärdsland, har man haft krav på syntester för äldre förare. Kraven togs bort 2017 och har efter åtta år inte återinförts, bara landets optiker­förening talar om det. Finns det någon starkare signal om att förslaget är meningslöst för trafik­säkerheten?

Optikerförbundet rekommenderar att synen testas varje år, vartannat år eller i undantagsfall var tredje år. Att införa ytterligare en provtagning var tionde år vid körkorts­förnyelse framstår som helt irrelevant för trafik­säkerheten. Att köra bil är något av det mest riskfyllda vi gör i vardagen, det får inte förringas. Men så länge den här kampanjen inte ger hela bilden av situationen bör den ignoreras.

Heléne Lilja, vd för Riksförbundet M Sverige

Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige