
Bra däck bättre för miljön och plånboken
Publicerad 10 juni 2025
Enligt en undersökning från Riksförbundet M Sverige och Michelin, byter nära 6 av 10 bilägare sommardäck när det är minst 3 millimeter mönsterdjup kvar.
– Ett däck av hög kvalitet ska vara säkert även om det börjar bli slitet. Används det ytterligare en millimeter sparar man pengar och däckets klimatpåverkan minskar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Enligt undersökningen som Riksförbundet M Sverige och Michelin har gjort, med över 3 800 svar, byter 59 % av bilisterna sina sommardäck när de har 3 millimeter eller mer kvar av mönsterdjupet. Endast 29 % använder däcken till ner till 2 millimeters mönster-djup (övriga har svarat Vet ej eller Annat). Men minsta tillåtna mönsterdjup är 1,6 millimeter, och genom att utnyttja däcken längre sparas både plånbok och miljö
Det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck
– Om man är osäker på sina däcks kvalitet och förmåga att hantera våta vägbanor kan det vara lämpligt att byta redan vid ett mindre slitage, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige. Därmed kan det vara en nackdel att välja billigare däck. De presterar oftast sämre i tester och slits snabbare än bättre däck. Det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck.
Med rätt däck avses här premiumdäck av bra kvalitet som är utvecklade för att leverera hög säkerhet även vid mindre mönsterdjup. Resultatet av att använda däck som be-håller sina egenskaper hela vägen ned till den lagliga till slitagegränsen innebär att man kan köra fler mil på dem, och därmed spara pengar. Dessutom är slitagehastigheten i däcken lägst vid de sista millimetrarna eftersom mindre mönsterdjup innebär mindre rörelse i däcket och därmed mindre värmeuppbyggnad. Även rullmotståndet påverkas positivt av samma anledning, vilket medför en bränslebesparing.
Kör längre på premiumdäck
– På Michelin har vi under flera år argumenterat för att köra längre på premiumdäck, säger Richard Andermyr, hållbarhetsansvarig på Michelin Nordic. Högkvalitativa premiumdäck testas och utvecklas för att behålla sina egenskaper ända ner till den lagliga slitagegränsen 1,6 millimeters mönsterdjup. Genom att testa däcken även när de är slitna kan deras funktion säkerställas över hela sin livstid. Det innebär stora besparingar för människor och för miljön och klimatet om kvalitetsdäck verkligen används så länge som de är avsedda att göra inom lagens ramverk.
Räkneexempel
Ett exempel på en av de vanligaste däckdimensionerna och en årlig körsträcka på 2 000 mil ger följande besparing om man byter däck vid 2 millimeters mönsterdjup i stället för redan vid 3 millimeter:
- total däckbesparing inklusive servicekostnader: 1 034 kr
- bränslebesparing: 16 liter á 15 kr/l = 240 kr
- råmaterialbesparing: 2 kg
- minskade koldioxidutsläpp: 50,5 kg CO₂ (bränsle + däckproduktion).

För hela Sveriges fordonspark med cirka 5 miljoner personbilar skulle det innebära en besparing på 5,2 miljarder kronor och minskade koldioxidutsläpp om 252 500 ton.
– Det finns goda skäl, såväl privatekonomiska som miljömässiga, att välja högkvalitativa däck med fullgod funktion även vid 2 millimeters mönsterdjup, säger Carl-Erik Stjernvall. Men oavsett vilka däck man kör på gäller att hastigheten ska anpassas efter de förhållanden som gäller. Vid regn är det extra viktigt att hålla avstånd och undvika kraftiga inbromsningar och hårda kurvtagningar.
Håll efter däcken
- Kontrollera mönsterdjupet. Sommardäck ska ha minst 1,6 millimeter mönsterdjup. Enklast och säkrast mäter man med en mönsterdjupsmätare. Många däck har också slitagevarnare, när däcket slitits ner till en upphöjd klack i mönstret ska det bytas.
- Kontrollera däcktrycket regelbundet. Korrekt däcktryck förlänger livslängden, minskar bränsleförbrukningen och höjer trafiksäkerheten. Mät trycket när däcken är kalla, efter att du kört en längre sträcka ökar trycket. Öka trycket enligt tillverkarens anvisningar vid tung last.
- Undvik slag. Om du kör på en trottoarkant, i ett potthål eller på annat sätt utsätter däcken för slag kan de och i värsta fall fälgarna skadas. Även bilens hjulinställning kan ändras.
- Kontrollera slitaget. Om däcken slits ojämnt kan bilen behöva en hjulinställning eller kontroll hos en verkstad.
- Bäst däck bak. Om däcken slitits ojämnt, på drivhjulen brukar de slitas mer, ska de bästa däcken alltid sitta bak – även om bilen är framhjulsdriven.
- Förvara dina sommar/vinterdäck riktigt. Tvätta inför säsongsförvaringen och använd förvaringspåse. Undvik hög värme, starkt ljus och kemikalier. Däck på fälg förvaras bäst staplade eller upphängda
Om undersökningen
Undersökningen gjordes som en webbenkät våren 2025 med Riksförbundet M Sverige och Michelin som avsändare. Totalt svarade 3 816 personer.
På frågan ”Ungefär vid vilken grad av slitage byter du ut dina sommardäck?” gavs följande svar:
- 5 mm mönsterdjup – 2,7 %
- 4 mm mönsterdjup – 10,4 %
- 3 mm mönsterdjup – 45,8 %
- 2 mm mönsterdjup – 28,9 %
- 1 mm mönsterdjup – 1,5 %
- Vet ej – 6,0 %
- Annat – 4,8 %