2025 års enkät visar både att många av M Sveriges medlemmar äger en klimatsmart bil, och jämfört med 2023 är nästan 30 procent fler positiva till förnybart drivmedel och är beredda att betala mer för att fasa ut det fossila.
– Det finns en bred vilja och förståelse för klimatarbetet, kommenterar Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

M Sveriges medlemmar har genom kongressen fastställt att förbundet ska arbeta för 2030-målen om att sänka vägtrafikens utsläpp. Under de senaste åren när bensin- och dieselpriserna sköt i höjden stred M Sverige nästan ensamt om vikten av att behålla och förstärka reduktionsplikten, tack vare dess enorma effekt på att få ner vägtrafikens utsläpp. En viktig aspekt särskilt nu när den i princip utraderats, och innan elbilar blivit riktigt vanliga. Enbart runt 14 procent av alla 5 miljoner personbilar går att köra helt eller delvis på el. Färska siffror från Naturvårdsverket visar också att utsläppen från svenska vägtransporter förra året ökade med 24 procent.

Det finns en bred vilja och förståelse för klimatarbetet i organisationen

I maj 2023 samt i maj 2025 svarade riksförbundets medlemmar på en enkät* om en rad frågor inom trafiksäkerhet, hållbarhet och tillgänglighet. Av svaren noteras viktiga skillnader där förbundets medlemmar sticker ut.

– Hela 32 procent av våra medlemmar svarar att de har en bil som kan köras på något annat än fossila drivmedel, det är mer än dubbelt så stor andel som fordonsflottan i stort. Det finns en bred vilja och förståelse för klimatarbetet i organisationen, det känns förstås jättekul, kommenterar Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig Riksförbundet på M Sverige.

Dessutom ökade andelen som är beredda att betala mer för ett drivmedel med lägre klimatpåverkan. Nästan 30 procent fler är positivt inställda till att ställa högre krav på drivmedelsbolagen jämfört med enkäten 2023.

Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig Riksförbundet på M Sverige.

– Fördelarna med ökad inblandning är ganska många, och de kan ha stor effekt. Till exempel blir det möjligt för alla som kör en vanlig bil att sänka sina utsläpp, något som annars främst är tillgängligt för den som har råd med en elbil. Att betala några kronor mer vid pumpen kan dessutom bli helt nödvändigt några år framöver, oberoende av exempelvis vilka politiker som har makten, menar Carl-Erik Stjernvall.

M Sverige driver linjen att bilarna och bränslet måste bli bättre

Samhället ska ställa om, och det är viktigt att låta alla göra sin del, beroende på sina förutsättningar.

– M Sverige driver linjen att bilarna och bränslet måste bli bättre. Att köra bil mindre finns inte på kartan för de flesta, att omställningen sker på rätt sätt kan vara helt avgörande för ens tillvaro. Det är många som oroar sig över vad som komma skall, och jag tror det är viktigt att fortsätta ställa höga krav på tillverkare och försäljare, så att produkterna blir bättre, i stället för att skapa ökade skatter och avgifter för alla som måste använda bilen, säger Carl-Erik Stjernvall.

* Antal svarande medlemmar var 5 169