Riksförbundet M Sveriges klubbar och avdelningar har kontrollerat hur många bilförare som kör med tända baklyktor i dagsljus och i gryning/skymning/mörker. Resultatet visar att av kontrollerade personbilar i gryning/skymning/mörker kör 5 procent med släckta bakljus. I dagsljus kör 79 procent av alla kontrollerade personbilar med tända baklyktor.
När M Sverige 2018 genomförde motsvarande undersökning körde 15 procent med släckta baklyktor i mörker.
– Det är glädjande att konstatera att det har skett en förbättring med 10 procentenheter på tre år. Men det är fortfarande alldeles för många som utgör en trafiksäkerhetsrisk genom att köra med släckta baklyktor när det är mörkt ute, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
I Göteborg var man sämst på att ha tända baklyktor i skymning/mörker. Vid mättillfället var det så hög andel som 33 procent som hade släckta bakljus. Undersökning som Riksförbundet M Sverige har genomfört är gjord under vecka 7–9 2021 på 24 orter i Sverige.
Rätt belysning på bilen är viktigt när det gäller trafiksäkerhet. Sedan 2011 finns ett EU-gemensamt regelverk som tillåter en ny typ av belysning kallad DRL, Daytime Running Lights.
Belysningen ligger mellan parkeringsljuset och halvljuset i ljusstyrka. Belysningen i DRL-systemet regleras automatiskt så att halvljuset sätts på när ljusförhållandena kräver detta om föraren har aktiverat automatläget.
En bidragande orsak till att förare missförstår systemet kan vara att delar av bilens belysning lyser även om bakljusen inte gör det, som främre strålkastare och instrumentpanelen. Att Sverige tidigare, och under mycket lång tid, hade hårda regler om både halvljus och tända bakljus kan också ha bidragit till att många förare helt enkelt antar att bakljusen på en bil alltid är tända.
– Det är viktigt att framhålla är att ansvaret för fordonets yttre belysning alltid vilar på föraren. Är man det minsta osäker, ska man självklart lägga ett par minuter på att sätta sig in i hur lamporna på den egna bilen fungerar, säger Heléne Lilja.
Ha koll på bilens bakljus – följ våra råd och tips
- Lär dig bilen. Med ljusvredet i AUTO-läge – och i samma stund som bilens system automatiskt skiftar till halvljus – är det lagkrav att förändringen ska vara möjlig att iaktta även från bilens kupé. I en del bilmodeller finns det särskilda ikoner i instrumenthuset, andra bilmodeller ändrar färgskala i instrumenthus och infotainmentskärm/navigation – exempelvis från ljusgrå till mörkblå nyans, för att vara lättare att läsa av i mörker.
- Läge ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. Vissa situationer, som dimma, kan ändå kräva manuell aktivering av bakljusen. Du som förare är alltid ansvarig för att bilen har rätt belysning.
- Klassiskt läge halvljus. Med ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. Ofta kan vredet lämnas i detta läge. Du slipper tänka mer på om bakljusen lyser eller inte, men går miste om AUTO-lägets anpassningsbara belysning.
Tända baklyktor – vad gäller
Fordon ska visa rött ljus bakåt. Vitt ljus bakåt får endast användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
Vid färd på väg ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Baklyktor ska vara tända i mörker, gryning, skymningochnär vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
Att köra med släckta baklyktor under ovan beskrivna omständigheter kan ge böter om upp till 3 000 kronor (Åklagarmyndigheten).
Fakta
Antal orter: 24
Totalt antal kontrollerade fordon: 24 166
Andel släckta baklyktor, dagsljus: 21 %
Andel släckta baklyktor, skymning/mörker: 5 %
Klubb |
Andel släckta i mörker |
Orter |
Blekinge |
0 % |
Karlskrona |
Dalarna |
0 % |
Falun |
Eskilstuna |
1 % |
Eskilstuna |
Göteborg |
33 % |
Göteborg |
Katrineholm |
3 % |
Katrineholm, Vingåker |
Skaraborg |
5 % |
Götene, Skövde, Mariestad |
Stockholm |
8 % |
Tyresö, Stockholm |
Sundsvall |
0 % |
Sundsvall |
Skåne SV |
0 % |
Lomma, Vellinge |
Västerbotten |
0 % |
Umeå |
Östergötland |
1 % |
Mjölby, Linköping |
Skåne NV |
0 % |
Ängelholm, Helsingborg |
Skåne Öst |
10 % |
Hässleholm, Kristianstad |
Jämtland |
0 % |
Östersund |
Örnsköldsvik |
0 % |
Örnsköldsvik |
Örebro |
1 % |
Örebro |