(2024) Sveriges kommuner fick in över en miljard kronor i felparkeringsavgifter förra året. Pengarna går rakt in i kommunernas kassa, medan bilisterna får ta ett allt större ansvar. En översyn av lagstiftningen efterfrågas.

Som medlem i M Sverige får du hjälp av vår jurist i tvister med verkstäder, bilhandlare, försäkringsbolag, parkeringsbolag och med trafikförseelser.

Du har dessutom tillgång till personlig rådgivning av våra experter inom bilteknik och bilresor – en av alla förmåner med medlemskapet.

Riksdagsledamot Hans Ekström (S) anser att kommuner och privata p-bolag använder parkeringssystemet som en kassako och att det är hög tid att tillsätta en utredning.

– Det är ett grundläggande problem när privat myndighetsutövning är intäktsdrivande, säger Hans Ekström.

Han hänvisar till de nollavtal, som ofta sluts med privata parkeringsbolag och kommuner, där p-bolagets enda ersättning är de intäkter som kommer från kontrollavgifterna. Att tjäna pengar på att personer parkerar fel, ökar sannolikt inte drivkraften med en tydlig skyltning.

Han poängterar att den tekniska utvecklingen inom parkeringsnäringen, med appar och betalningsmöjligheter, utvecklats fort. Att det inte räcker att betala, utan att man ska dubbelkolla att man betalat på rätt sätt och kunna bevisa det.

Han kritiserar kommunernas rätt att differentiera felparkeringsavgifter, allt från 75 till 1 300 kronor, och att det används p-avgifter på ställen där det inte finns någon trängsel.

– Individen får allt mer ansvar och grundproblemet är att det är lönsamt att jaga böter in absurdum. Det skapar en grogrund för missbruk. Skyldigheten ligger på kommunerna att skapa ett system som inte driver felaktigt beteende. SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) borde ta ett större ansvar i förslag om ny lagstiftning och vilka krav som ska ställas vid upphandling av parkeringsbolag, säger Hans Ekström.

– De som drabbas känner sig ofta helt maktlösa. Efter att ha suttit i telefonköer och hänvisats till digitala system orkar man inte, utan väljer att betala, säger han.

SKR avböjer att kommentera.  

Hans Ekström (S) jämför parkeringssystemet med Polisens uppdrag att övervaka hastigheterna på vägarna, där bötesbeloppen går till statskassan, medan felparkeringsavgifter hamnar hos kommunerna.
Hans Ekström (S) jämför parkeringssystemet med Polisens uppdrag att övervaka hastigheterna på vägarna, där bötesbeloppen går till statskassan, medan felparkeringsavgifter hamnar hos kommunerna.

Så mycket kan en obetald bot kosta

På Hojabs hemsida framgår följande:

  • Inkassokostnad 180 kr
  • Ombudsarvode vid betalningsföreläggande 380 kr
  • Amorteringsuppgörelse 170 kr
  • Amorteringsavisering 60 kr
  • Ansökningsvgift vid betalningsföreläggande 300 kr
  • Utmätningsansökan 600 kr
  • Förnyelse av utmätning 600 kr
  • Stämning 900 kr
  • Konkursansökan 500 kr
  • Tilläggsavgift till tingsrätt 600 kr
  • Återvinning 600 kr

Så undviker du en bot

Ta god tid på dig. Stressa inte, läs skyltarna och villkoren. Välj bort parkeringar där skyltningen är otydlig.

Lastning och lossning. Det räcker inte med att sätta på varningsblinkers när man ska lossa eller lasta något tungt och du parkerar där man inte får stå. Du måste kunna styrka att du flyttat något, vilket kräver kontinuerlig lastning. Så fort flyttningen är över ska bilen flyttas.

FELPARKERINGSAVGIFT – parkering på offentlig mark, alltså gator och torg, regleras av lagen om felparkeringsavgift på offentlig mark. Avgiften ligger oftast på mellan 600 och 1 100 kronor. Om du väljer att bestrida den ska du först betala den. Får du rätt, får du pengarna tillbaka.

Avgiften överklagas till Polisen, vars beslut därefter kan överklagas hos tingsrätten.

KONTROLLAVGIFT – ges på parkering som skett på privat mark, som i parkeringshus, vid affärer eller företag. Parkeringen hanteras av lagen om kontrollavgift som reglerar olovlig parkering på privat mark. Markägaren kan vara privat, statlig eller  kommunal. Tydlig skyltning ska visa vilka regler som gäller, även vem som sköter övervakning och kontaktuppgifter till bolaget. Om man vill överklaga boten ska det göras till parkeringsbolaget som utfärdat boten, och boten ska inte betalas före bestridandet. Om man inte kommer överens kan ärendet överklagas till tingsrätten.

Svårt att få rätt

Under 2023 uppgick kommunernas intäkter från felparkeringsavgifter till över en miljard kronor, närmare bestämt 1 046 934 870 kronor. Detta utöver intäkter från parkeringen. En miljard kronor är ungefär lika mycket som Huddinges nya kommunhus och bibliotek beräknas kosta.

Riksförbundet M Sveriges jurist Olle Haglund ägnar mycket tid åt att hjälpa parkerare i tvister med parkeringsbolagen.

– Det är oerhört svårt att få rätt mot de bolagen. Ansvaret vilar tungt på bilisterna. Det är ofta långa väntetider, och när man väl kommer fram är bemötandet inte alltid det bästa, säger han.

– Det är inte lämpligt att inkassobolag äger parkeringsbolag. Det ger parkeringsbolagen ett incitament att neka bilföraren att få en rättelse, som man kanske i många fall får från markägaren. Det är väldigt märkligt att man från lagstiftaren låter det här fortgå. De som blir lidande är helt vanliga bilförare, säger Olle Haglund.

Olika reglering

Systemet med parkeringar skiljer mellan parkering på tomtmark och gatumark.

  • Parkering på tomtmark regleras i LKOP, lagen om kontrollavgift för olovlig parkering. Markägaren kan sätta upp i princip vilka villkor som helst, exempelvis som att bara tillåta blå elbilar. Följer man inte reglerna riskerar man kontrollavgift. Om man bestrider boten ska den inte betalas före ett bestridande, eftersom en betalning innebär att du accepterat avgiften. Om man inte betalar avgiften drivs den in av ett inkassobolag, och ett bestridande tas upp av domstol.

  • Parkering på gatumark styrs av trafikföreskrifter enligt lagen om kommuners rätt att ta ut avgifter för upplåtelse i vissa fall, alltså kommunala avgiftslagen och trafikförordningen. Parkerar man fel får man en felparkeringsavgift som måste betalas till Transportstyrelsen, och är man missnöjd bestrids den hos Polisen. Om man inte betalar i tid får man en påminnelse, därefter lämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten.
Olle Haglund, jurist på M Sverige, är kritisk mot att parkeringsbolag livnär sig på att få in så många böter som möjligt. Samtidigt betonar han att det finns parkerare som inte drar sig för att ljuga för att bestrida sin bot. Oärligheten kommer från båda håll.
Olle Haglund, jurist på M Sverige, är kritisk mot att parkeringsbolag livnär sig på att få in så många böter som möjligt. Samtidigt betonar han att det finns parkerare som inte drar sig för att ljuga för att bestrida sin bot. Oärligheten kommer från båda håll.

Indrivningsföretag

Hojab Parkeringsservice samt Handels- & Juristinkasso är två bifirmor till Svea Inkasso AB. De har inga egna p-vakter, men sköter indrivning och inkassoärenden åt sina kunder.

– Oavsett vilken typ av avtal som finns ska villkoren på parkeringsplatsen uppfyllas. Har man inte uppfyllt villkoren är det oväsentligt vilken typ av avtal som markägaren och p-bolaget har, säger Jimmy Pettersson, ansvarig på Hojab, när vi frågar om nollavtal. Den negativa kritiken mot Hojab på sociala medier är enligt Pettersson inget konstigt.

– De som hör av sig till oss är inte glada för att de fått en kontrollavgift. Att privatpersoner har svårt att komma fram till vår kundtjänst är märkligt. Vi har öppet länge, du kan skicka mejl och logga in på hemsidan, säger han. Svea Inkasso AB omsatte en miljard kronor enligt årsredovisningen 2023. Enligt Jimmy Pettersson kommer fem procent av de indrivna pengarna från felparkeringar. Alltså 50 miljoner kronor under 2023.

Sanna Almgren, vd Smart Parkering Sverige.
Sanna Almgren, vd Smart Parkering Sverige.

Höga avgifter

När p-bolag driver in krav kan det bli kostnader på flera hundra kronor för inkasso och amorteringar, jämfört med parkeringsanmärkning på gatumark, där Transportstyrelsen tar en hanteringsavgift på 53 kronor per inbetalad parkeringsanmärkning.

Ett av flera parkeringsbolag som både erbjuder parkering och övervakning är Smart Parkering Sverige. Vd Sanna Almgren vill inte uppge hur stor del av omsättningen som kommer från felparkeringar eller hur många felparkeringsböter som skrivs ut årligen.

– Vår största verksamhet är parkeringsavgifter, inte böter. De allra flesta kunder parkerar rätt. Det är en minoritet som vill göra rätt för sig, men som inte lyckas, men att gå tillbaka till betalautomater är ingen lösning, säger hon. Hon menar att det fanns stora problem med automaterna.

– Parkeringen har blivit enklare. För de äldre som inte har en app går det bra att betala via sms, säger Sanna Almgren.

Hur förstående är ni om man har fått en bot och har en bra förklaring?

– Det beror på från fall till fall. Våra vakter skriver observationer, alla telefonsamtal som görs till oss registreras och går att kontrollera i efterhand. Har kunden försökt få kontakt, startat en biljett precis efter man fått boten kanske det leder till en makulering av ärendet, säger Sanna Almgren. Att p-vakter erhåller provision för utfärdade böter förekommer, men inte på Smart Parkering Sverige.

De 10 vanligaste anledningarna till P-böter på gatumark i Stockholm under 2023

  1. p-avgift
  2. p-förbud, servicedag
  3. p-förbud servicenatt
  4. nära vägkorsning
  5. p-förbud
  6. övergångsställe
  7. lastplats
  8. stoppförbud
  9. parkeringsplats för rörelsehindrad
  10. vägkorsning

Källa: Trafikkontoret, Stockholms stad

Saknas statistik

Enligt chefsrådman Patrik Alm på Solna tingsrätt saknas statistik över hur många mål och ärenden om parkeringsavgifter som hanteras av domstolarna. Det handlar bland annat om felparkeringsavgifter som tas ut av en markägare, ofta via ett parkeringsbolag.

– Dessa handläggs som så kallade förenklade tvistemål, eftersom kravet ofta är under ett halvt basbelopp, säger Patrik Alm.

Felparkeringsavgifter som man fått på gatumark i strid mot någon regel är ofta kopplade till trafiksäkerhet. Tingsrättens hantering skiljer sig åt beträffande vilken typ av felparkeringsavgift det handlar om. I tingsrätten handläggs polisens felparkeringsavgifter inte som tvistemål, utan som ett ärende, och då har tingsrätten en större utredningsskyldighet.

– När det handlar om kontrollavgifter är det två privata aktörer som står mot varandra och då ska inte tingsrätten hjälpa till så mycket, säger Patrik Alm.

Krångligt

De senaste åren har Högsta domstolen tagit upp fall där utländska bilister betalat för parkering och fått kvitto, men inte kunnat fylla i bilens registreringsnummer korrekt, eftersom dessa inte överensstämt med svenska nummer.

– I en dom listar HD alla de omständigheter där vi som parkerar har skyldigheter. Man kan undra om justitieråden ens har haft en egen bil. Jag använder domen för att visa medlemmarna att de har ett långtgående ansvar för sina misstag, att det är oerhört svårt att få rätt och att parkeringsvaktens yttrande tillmäts stor betydelse, säger Olle Haglund.

 

Malin Eklund, vägledare på Konsumentverket.
Malin Eklund, vägledare på Konsumentverket.

Totalt: 1 046 934 870 kronor, fördelat på 1 357 499 böter, varav 1 204 293 betalades och 5 054  undanröjdes.

Av utfärdade felparkeringsavgifter under 2023 stod de tre största städerna för följande:

  • Stockholm 374 939 750 kr
  • Malmö 104 289 900 kr
  • Göteborg 79 250 050 kr

Källa: Transportstyrelsen

Enklare regler

Göteborgs parkeringsbolag har hand om drygt 100 000 parkeringsplatser. Där har man försökt göra det enklare för de som ska parkera genom att samordna reglerna.

– Det ska inte spela någon roll vem som är fastighetsägare. Vi ska ha en enhetlig reglering med samma taxor och samma tjänster, säger Daniel Sandström, avdelningschef för marknad & utveckling.

Oseriösa bolag

Ett 60-tal av privata och kommunala parkeringsbolag är medlemmar i branschföreningen Svenska Parkeringsföreningen, Svepark, som även utbildar parkeringsvakter. Medlemmarna ska sträva efter att underlätta för bilisterna att parkera rätt, att använda sunda principer och bedriva verksamhet på ett sådant sätt att de inte på ett dominerande sätt blir beroende av intäkter från parkeringsanmärkningar eller kontrollavgifter. Vd Louise Bill håller med om att det finns aktörer som inte sköter sig.

– Det finns oseriösa bolag också. Branschen är relativt oreglerad. Kravet för utbildningen av parkeringsvakter är en ”för ändamålet lämplig utbildning”, enligt lagen. Det är också en utmaning för parkeringsbolagen att se till att skyltningen vid parkeringsplatser är juridiskt korrekt med vägmärken, något som inte alltid är detsamma som att det är förståeligt, säger Louise Bill. Svepark jobbar aktivt med att sanera branschen, även om de inte är en tillsynsmyndighet.

– Om det kommer klagomål hör vi av oss till företaget, även om de inte är medlemmar, och ifrågasätter om det är rimligt att de ska dra branschen i smutsen. En kontrollavgift får exempelvis aldrig vara högre än det som en kommun sagt som felparkeringsavgift för motsvarande förseelse, men det händer ändå ibland, säger hon. Louise Bill tror att de flesta som får parkeringsböter har haft för bråttom, och menar att det är den som parkerar som har ansvaret.

Överklagandenämnd

I Norge och Danmark finns en överklagandenämnd dit missnöjda parkörer kan vända sig. I Norge är det mer reglerat vem som får sköta övervakningen av parkeringen och alla parkeringsfrågor hänvisas till Parkeringsklagenemnda.

– Vi hade gärna sett införandet av ett system som mer liknar det norska i Sverige med en överklagandenämnd, oavsett om boten lagts på en felparkerad bil på tomtmark eller gatumark, säger Louise Bill. Det är något som Olle Haglund håller med om.

– Bilföraren skulle få en mer anpassad tillämpning, där bevisbördan minskar. Om man har en nämnd slår man ihop det till en enda rättstillämpare, säger Olle Haglund.

Louise Bill, vd branschföreningen Svenska Parkeringsföreningen Svepark
Louise Bill, vd branschföreningen Svenska Parkeringsföreningen Svepark.

2015 gjorde den då 19-åriga britten Joshua Browder succé med en robotadvokat på siten Do Not Pay som hjälpte engelsmännen överklaga parkeringsböter. Efter att ha ställt ett antal frågor tar roboten fram en mall. Den kan skickas in till domstolen och förenklar överklagandet – utan att behöva anlita en dyr advokat. Enligt Business Insider har roboten sammanlagt vunnit så många fall att bötesbeloppen sammanlagt överstiger motsvarande 25 miljoner kronor.

Joachim Dahlgren, teknisk handläggare på samhällsbyggnadsförvaltningen, Eskilstuna kommun.
Joachim Dahlgren, teknisk handläggare på samhällsbyggnadsförvaltningen, Eskilstuna kommun.

Inte lätt att göra rätt

Det är inte alltid lätt att göra rätt när man ska parkera. Enligt Konsumentverkets oberoende vägledning har antalet vägledningsärenden ökat till 171 mellan januari och maj i år, jämfört med 114 samma period förra året.

– Vi har fått fler frågor om felparkeringsärenden och de två särskilt största anledningarna till att personer får böter är att de antingen använt fel zonkod eller angett fel registreringsnummer, säger Malin Eklund, vägledare på Konsumentverket.

Zonkoden är den kod som syns på skyltar och i appen när man parkerar och det är inte alltid som appen anger rätt zonkod enligt gps:en. Det gör att man måste kontrollera att zonkoden stämmer. Biljetten är inte giltig om koden är fel.

De flesta som hör av sig till vägledningen vill fråga om en parkeringsbot och få information om hur man överklagar. Numera handlägger inte Allmänna reklamationsnämnden (ARN) dessa ärenden, utan konsumenterna är hänvisade till att komma överens med parkeringsbolaget, alternativt överklaga till tingsrätten.

– En konsument har alltid möjlighet att bestrida en felaktig kontrollavgift, och möjligheterna att få rätt ökar om man kan bevisa att man parkerat rätt och följt instruktionerna som finns på platsen. Men det är den som äger parkeringen som ansvarar för att skyltningen är rätt och tillräcklig, säger Malin Eklund. 26 år gammalt avtal Joachim Dahlgren är teknisk handläggare på samhällsbyggnadsförvaltningen i Eskilstuna kommun. Kommunens upplägg är ganska typiskt för många kommuner.

Eskilstunas 3 500 avgiftsbelagda parkeringsplatser på gatumark övervakas av kommunens parkeringsvakter. För kontrollavgifter på tomtmark sköter Hojab indrivningen av obetalda avgifter.

– Intäkterna från förra året för felparkeringsavgifter var 5,1 miljoner, varav 4,1 miljoner kronor från felparkeringar på gatumark, och knappt 1 miljon från tomtmark, säger Joachim Dahlgren.

Belopp motsvarande kontrollavgiften går till kommunen efter indrivning. Övriga intäkter behålls av inkassobolaget.

Eskilstuna kommuns avtal med Hojab skrevs för 26 år sedan, i oktober 1998. Affärsupplägget verkar vara en säker affär för inkassobolaget, även om kommunen bryter mot reglerna om lagen om offentlig upphandling genom att inte upphandla regelbundet. Enligt Dahlgren ska avtalet upphandlas så småningom.